Anmeldelse av Ta den ring, norsk miniserie fra 1982

Mysterie, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 164 minutter

Fascinerende sci-fi-fortelling

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.09.2011]

32 år gamle Roland Marco er professor i kommunikasjonsosiologi ved universitetet i Firenze. Han kommer til Oslo for å holde foredrag om sitt vitenskapelige arbeid om solsymboler. Roland mener å kunne påvise at vår symbolverden kan ha innvirkning på menneskelig atferd. Det kan være solsymboler knyttet til vår sol eller til andre soler i universet. Under et TV-sendt intervju med Marco bærer han en meget spesiell ring som han har fått av sin far. Den skal være fra 1600-tallet. Det er knyttet mange historier og mye mystikk til denne ringen. Det sies at ringen skal gjemmes og ikke bæres. Ringen er slektens skjebne og hvis man viser den til andre kan det bety ulykke for alle rundt en. Den har en forbannelse og dreper usynlig uten spor. Marco kan ikke kvitte seg med ringen heller, siden den er Marco-slektens skjebne, deres fortid og hele deres fremtid. Roland selv tror ikke så på historiene rundt ringen. Derfor bærer han den på TV. Plutselig begynner mystiske ting å skje rundt Roland. Hans far dør og Roland blir kraftig overvåket uten å vite det. Roland begynner å snoke i hemmeligheten bak ringen og dens betydning...

Konseptet er kult nok med en ring med mye mystikk. Vår venn Roland Marco forsøker å finne ut av hemmelighetene rundt ringen. Det viser seg å ligge et hemmelig selskap bak disse ringbærerene som holder til rundt på hele kloden. De blir sporet i høye posisjoner i samfunnet. Den karismatiske Professor Roland møter Lektor Bøe som guider ham under hans besøk i Oslo. Vi blir litt etter litt kjent med Roland og de andre ringbærerene. Vi får samtidig avslørt hva som skjuler seg bak dette mystiske selskapet.

Dette skal jo være i sci-fi-gaten, og det er det også, men det tar en liten stund før vi begynner å komme inn på denne delen. Det dreier om noen helt spesielle speil som skjuler en hel rekke egenskaper og teknologi som selskapet benytter. Selskapet leiter også etter noe hemmelig som de har vært på utkikk etter lenge. Og det ønsker de å bruke Roland til å finne. Det hersker jo mange konspirasjonsteorier rundt eksempelvis frimurere og dette er et annet hemmelig selskap som kunne virkelig gitt grobunn for slike samfunnskonspirasjoner, selv om det skal spesifiseres at dette jo bare er oppdiktet.

Skuespillet er litt teatralsk og veldig stivt til tider, men når jeg først blir vant til det, kan jeg lene meg til bake å nyte serien. I hovedrollen som Professor Roland Marco finner vi Kai Remlow. Han gjør faktisk en ganske grei rolletolkning. Remlow spiller rollen med fin og naturlig innlevelse og er karismatisk. I rollen som Lektor Toril finner vi seriens kanskje mest kjente skuespiller i Anne Marie Ottersen. Hun spiller rollen sin på fint vis, men jeg har sett henne bedre enn dette. Hun er også sminket og har en mildt sagt rar frisyre som sikkert var populær da serien ble laget.

Jeg liker hvordan serieskaperne bruker kreativiteten for å skape illusjoner om tekniske duppeditter og annen teknologi. I dag kunne noe av dette lett vært laget med dagens teknologi, men det er uansett spennende å se hvordan serieskaperne tolker fremtidsteknologien. Jeg føler det er meget modig å satse på å lage en slik sci-fi-serie i 1982. Det satses høyt og det var stor sjanse til å feile, men NRK klarer seg rimelig greit med denne produksjonen. Effektene er enkle, men fungerer som de skal. Det å satse på enkle og men gode løsninger for sci-fi-illusjonene, er et sjakktrekk. Avslutningssekvensen er faktisk meget god for sin tid og overrasket meg faktisk litt. Om du lurte så er det faktisk selveste Ivo Caprino som står bak de heftigste effektene.

Det er rom for forbedringer og serien er langt fra perfekt, men manuset er ganske bra. Bak manuset finner vi to herrer med hjerte for sci-fi i Jon Bing og Tor Åge Bringsværd. Dette er veldig fengende og manuset er til tider solid og interessant selv den dag i dag. Likevel går dette ikke så raskt frem som dagens serier. Likevel får serien bygget opp en del stemning som gjør dette faktisk blir ganske så sjarmerende og litt eksotisk forhold til dagens serier. Det merkes at NRK har brukt en del ressurser på serien.

Noen av scenene føles også svært konstruert. Som eksempelvis den scenen der en politietterforsker leker Lego og Playmo med sine unger. De leker selvsagt med romskip siden dette skal være sci-fi. Og da en telefon ringer med en viktig beskjed, blir det mye mas fra ungene, og den litt for ivrige faren må motvillig komme til telefonen. Og det er flere slike litt unaturlige scener. Vi får også en litt amatørmessig oppsummering i begynnelsen av hver episode. Det ligner på hallodamen i NRK som leser opp fra et ark hva som har skjedd. Det merkes også at vi uheldigvis ser mikrofonen noen ganger underveis.

Musikken er stort sett bra, selv om jeg ikke likte alle musikkvalg. Det føles noe kjipt at serieskaperne tar i bruk barnesangen ‘Ta den ring og la den vandre’. Der burde serieskaperne funnet på noe bedre. Det gjør at serien får et litt mer amatørmessig preg med å benytte barnemusikk. Jeg likte bedre musikken underveis i enkelte scener. Noen ganger er musikken faktisk ganske stemningsskapende og minner litt om den som brukes i Kubricks 'Onskapens Hotell'. Det er den kjente filmkomponisten Egil Monn-Iversen som står for musikken og han leverer underveis meget stødig.

Serien bygger opp en god mystikk. Det gjør at miniserien blir mer og mer interessant å følge. Vi ønsker å finne ut av hvorfor ringen er så viktig. Selv om serien er gammel er den interessant å følge. Jeg merker at serien begynner å dra på årene, men manuset og historien er såpass kul at jeg underholdes likevel. Som selverklært sci-fi-fan er det spennende å følge norsk science fiction i sine første forsøk på å skape TV-underholdning. Dette er en sjanger som har kommet mer til sin rett de siste årene i takt med effektene som har blitt kraftig forbedret på filmlerretet.

Det tar litt tid før serien kommer helt til sin rett. Det som kan se ut som en litt kjedelig begynnelse skjuler faktisk en aldri så liten sci-fi skatt i norsk målestokk. Jeg må bare si tusen takk til NRK for at de hadde lagt ut denne serien på Nett-TV slik at jeg og andre får glede av den. Jeg ender på en svak firer på terningen for serien som mangler litt på det tekniske. Jeg liker spiriten som dette er laget under og dette er fullt severdig.

- Bør Børson 2 - Stormannsgale Bør Børson med nye sprell

Les mer om miniserien