Anmeldelse av Kakuto, japansk film fra 2003

Action, Kriminal, Drama Spilletid: 108 minutter

Coole og artige miljø- og personskildringer

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
Regissør Iseya Yusuke spiller selv den uheldige mannen som skal selge narkotika for Yakuzaen, men som klarer å rote bort pakken med dop så å si med en gang. Sammen med to kamerater starter den febrilske jakten. Samtidig følger vi en kleptoman, to dop-hoder og en udugelig politimann som på hver sin kant har sitt å stri med. Etterhvert flettes handlingsløpene sammen...

Denne så jeg på bergen Internasjonale Filmfestival.

Det kan virke som om skuespillerne har fått ganske frie tøyler i denne filmen. Et uklart manus er som et tveegget sverd, men her får de det til å fungere. Kanskje fordi skuespillerne selv befinner seg i den gruppen mennesker som har det komfortabelt økonomisk, men er uten mål og mening i livet, og kun er ute etter å ha det gøy?

Filmen henter visse elementer både i form, stil og innhold fra den amerikanske filmen 'go'. Man får også korte flashbacks til 'Trainspotting', og faktisk også 'DANGAN Runner' i en scene.

Kakuto gir coole og artige miljø- og personskildringer. Men oppbyggingen til høydepunktet tar for lang tid, og første del av filmen blir litt for kjedelig for min smak. Likevel må jeg si at jeg liker denne filmen greit.

• Filmanmelderen.no

Japan