Anmeldelse av Cowboys and Aliens, amerikansk film fra 2011

Animasjon, Action, Fantasi, Krig, Sci-Fi, Western Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 11 år

Skuffende kjedelig genreblanding

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 08.09.2011]
Vi er i år 1873 og en fremmed fyr med hukommelsestap trapper opp i den hardt prøvede ørkenlandsbyen Absolution i New Mexico. Det eneste som vitner om hans fortid er et mystisk armbånd han har på det ene håndleddet. Han oppdager raskt at innbyggerne ikke liker fremmede og at de derfor tar det svært hardt da byen angripes av mystiske himmelfarkoster. Én etter én bortføres innbyggerne og litt om litt skal det vise seg at den fremmede med armbåndet skal bli deres redning.

Daniel Craig har tatt pause fra rollen som James Bond men kjører nærmest like hardt på her i rollen som den fremmede mannen uten minne. Steinhard og macho som han er, passer han som ventet helt greit inn i denne rollen. Mannen som står bak denne filmen er skuespiller og regissør Jon Favreau som tidligere har gitt oss de to underholdende ’Iron Man’-filmene. Produsenter er ingen ringere enn bransjebautaene Ron Howard og Steven Spielberg.

Dermed skulle det være duket for litt av et eventyr dette. Men, utover en god del lekre effekter, musikk og lydbilde, så uteblir dessverre det helt store her. La oss begynne med å påpeke et klart faktum, nemlig at det mest interessante med hele filmen er genreblandingen med western og sci-fi. I starten oppleves nemlig dette som både stilfullt, pent tilbakeholdende spenningsoppbyggende, man blir riktig så nysgjerrig på fortsettelsen.

Både western-”delen”, med locations, natur og landsbykulisser er flott gjort og man blir sugd inn i miljø og atmosfære. En tøff og interessant karakter i Harrison Ford er blant annet med på å gjør dette såpass bra. Romvesenene og deres side er derimot skuffende enkelt og uoriginalt gjort. Vi har sett dette mye bedre før, for eksempel i ’District 9’. Ikke rent ulikt Steven Spielbergs nye film ’Super 8’, hvor han også var produsent, er ’Cowboys & Aliens’ skuffende lite fargerik, temmelig forutsigbar og tungt preget av et ’sett det før’-slør, altså bortsett fra og utover den nevnte nye genreblandingen.

’Cowboys & Aliens’ må derfor sies å skuffe en del i og med forventningene som skapes med å promotere og blande disse to filmatiske landskapene, med alle de mulighetene man her kunne (for)ventet seg. Midt uti filmen blir det hele faktisk ganske så kjedelig og utdrøyende. Et i stor grad bråkete lydbilde og skrikende romvesener gir ikke akkurat heller filmen et bedre slør av sjarm kan du si. Bortsett fra en dæsj obligatorisk romantikk og medmenneskelige evner karakterene imellom, er det hele også fattig på både humor, sjarme og den friskheten som Favreaus tidligere ’Iron Man’-filmer har mer av. Regissøren har selv uttalt at Hollywood ikke lenger lager nyskapende filmer. Selv har han altså prøvd med ’Cowboys & Aliens’, uten at forsøket ga det helt store resultatet for ham heller.

- Løvenes Konge - Smellvakker avstumpning av animasjonsklassikeren.
- Jungelboken - Filmteknisk hakeslepp og underholdningsmessig mesterlig!
- Chef - Provoserende feelgood
- Iron Man 2 - Meget sterk oppfølger!
- Iron Man - Kul superheltaction

• Haugesunds Avis
  • Avisa Nordland
  • Tønsberg Blad
  • Drammens tidene

DreamWorks SKG, Imagine Entertainment, Universal Pictures, Kurtzman/Orci, Platinum Studios