Anmeldelse av Freddy Vs Jason (Freddy Vs. Jason), amerikansk film fra 2003

Grøsser, Action Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 15 år

Kul finale redder filmen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.09.2011]

Freddy Krueger den skrekkaktige, skremmende fyren som terroriserer barna og jager dem i drømmene deres. Den eneste måten barna kunne slippe unna var å glemme Krueger og når de klarte det ble livet virkelig kjipt for Freddy. Elm Street ble et fredelig sted der ingen nevnte Freddy Kruegers navn. Freddy finner ut at han må gjøre noe. Svaret kommer i å lure Jason til å begynne å operere på Elm Street. Dette klarer han med å utgi seg for å være Jasons mor og få ham til å glemme Crystal Lake og bare konsentrere seg om Elm Street fra nå av. Jason lar seg lure og finner frem macheten sin og begynner å drepe ungdommene i gata. Og da begynner folk selvsagt å tenke at barnemorderen Freddy Kruger står bak. Når Freddy etter hvert kommer tilbake, blir møter han motstand fra Jason. Ingen vil nemlig gi fra seg sitt område til den andre uten kamp. Nå blir det Jason versus Freddy. Hvem trekker det lengste strået?

Freddy og Jason er to av de mest kjente skrekkfilmikonene innenfor undersjangeren slasher. Disse to figurene er kul hver for seg, men det er ikke gitt at det blir dobbelt så kult om de er med i samme film. Jason og Freddy Kruger var svært populære i USA, og det kom derfor ikke som noen bombe at filmen ble en stor suksess når fansen fra begge seriene valfartet til kinoene.

Jason er den fæle morderen med hockeymasken. Som gutt var Jason på sommerleir ved Crystal Lake der han druknet fordi ikke leirlederne fulgte med på ham imens han badet. Jason begynte å hjemsøke stedet som morder og drepte ungdommer i sitt området. Jason har også fortrinnet med at han ikke kan dø, men han kan stoppes til han vekkes igjen.

Freddy Kruger er den litt forbrente morderen med rød og svartstripet genser, sort hatt og en hanske med knivfingre. Hans spesialitet er å terrorisere barn og ungdommer gjennom deres drømmer. Så lenge de ikke sover går alt greit, men det kan også bli et mareritt å holde seg våken også. Når Freddy kommer inn i folks drømmer så kan han gjøre de utroligste ting, og når han stikker sine knivfingre inn i en person blir offeret også skadet og eventuelt dør i virkeligheten også.

Manuset er kanskje ikke det beste med filmen. Det hele føles litt langdrygt, samtidig som ikke logikken he helt på topp. Men jeg skal ikke surmule for mye om det. Dette er bare ment skremmende underholdning. Historien er jo mildt sagt lite engasjerende. Her er det bare Jason og Freddy som betyr noe. Filmen begynne rett på med skrekk fra første stund, men så dabber filmen av før det den bygger seg opp igjen mot slutten. Det er en del scener jeg godt kunne vært foruten, som da ungdommene bryter seg inn på en mentalinstitusjon for å få tak i noen tabletter som skal hjelpe dem til ikke å drømme. Den ene gutten skal da også på død og liv røyke hasj. Når man har med mordere å gjøre, sløver man ikke ned kroppen så man blir et lettere bytte. Og flere slike ting irriterer meg litt underveis.

Jeg forventer litt når jeg får en versusfilm med to så store skrekkfilmikoner i. Filmen er dessverre ikke så kul som jeg ønsker. For min del er det litt unødvendig å se de to morderne terrorisere ungdommene, fordi det jeg venter på er at morderne skal ha sin kamp om territoriumet sitt, der de skal avgjøre hvem som er sterkest. Når disse to kamphanene møtes på hver av sine arenaer er det jo faktisk ganske kult. Det er jo slik at om de møtes i Jasons drømmer så er jo Freddy sterkest og møtes de i virkeligheten så er det Jason som har en fordel. Det er også en god del regler som gjelder for å bekjempe disse eventyraktige morderne. For fansen er det også en god del referanser til mange av de tidligere filmene.

Freddy vs. Jason er den mest påkostede filmen av filmene i begge seriene. Og filmen står derfor sterk i kontrast til mange av de gamle Fredag den 13-ende filmene som hadde svært lavt budsjett. På regi her finner vi Ronny Yu som har regissert skrekk før i filmen 'Bride of Chucky' og i tillegg har laget andre filmer som 'The 51st State' og 'Fearless'. Yu klarer seg ganske greit. Dette er ikke den beste filmen hans, men det er nok mest manuset sin skyld. Det bruker også noe digitale effekter og de fungerer ganske greit. Lyden og musikken er ganske bra. Musikken inneholder tyngre saker fra Metal-segmentet.

Slutten er kul, men veien dit føles bare som en transportetappe. Filmen er mye som du forventer, både rå og brutal. Mordene er bra varierte, men dessverre ikke så skremmende. Jeg ble litt skuffet over filmen underveis. Den store finalen er jo som sagt veldig kul, men veien dit kunne vært mer skrekkbasert og kulere. Filmen er en typisk toerfilm, men slutten klarer å jekke dette opp på treeren.

- Friday the 13th - Ny start for Jason
- Jason X - En grei avslutning på Jason-serien
- New Nightmare - Ingen over og ingen ved siden av, den beste marerittfilmen!
- Fredag den 13. - Marerittet fortsetter - Jason bytter kropp
- Freddy's Dead - The Final Nightmare - Det som skulle være en grei avslutning på serien...
- A Nightmare On Elm Street 5 - The Dream Child - Skikkelig møl
- Fredag Den 13 Del 8 - Jason er på ferie i New York
- A Nightmare On Elm Street 4 - The Dream Master - Nok en oppfølger som ikke er stort å skryte av
- Fredag Den 13 Del 7 - Jason mot jenta, Tina, med de spesielle evnene
- A Nightmare On Elm Street 3 - Dream Warriors - Spenstig horrorslasher!
- Fredag Den 13 Del 6 - Jason er ikke død!
- A Nightmare On Elm Street Part 2 - Freddy's Revenge - Ikke akkurat en drømmeoppfølger
- Fredag Den 13 Del 5 - En Ny Begynnelse - Tommy mot mannen med hockeymasken
- A Nightmare On Elm Street - Drømmeslasher av de sjeldne!
- Fredag Den 13 Del 4 - Hockeymaskeikonet med flere brutale mord!
- Fredag Den 13 Del 3 - Jason med hockeymasken!
- Fredag Den 13 Del 2 - En ny morder ved Crystal Lake...
- Fredag Den 13 - Still going rimelig strong

- Fearless - Grei kampsportfilm med imponerende kampscener
- The 51st State - Kombinasjonen mellom L. Jackson og Carlyle gjør filmen
- Bride of Chucky - Natten da Chucky føler seg ‘Lucky’...

• Freddy Vs Jason
  • Filmlisten.no
  • IMC Norge
  • Horrorfanzine.com
  • Slasherstudios.com
  • 1000misspenthours.com

USA, Italia

New Line Cinema, Sean S. Cunningham Films, Cecchi Gori Group Tiger Cinematografica, Avery Pix, WTC Productions