Anmeldelse av Få meg på, for faen, norsk film fra 2011

Komedie Spilletid: 76 minutter

Friskt og annerledes om ungdomstiden

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 18.08.2011]
Den 15 år gamle Alma bor i avsidesliggende Skoddeheimen. Hun er søt, har mange venner og masse humor. Men, så en dag kan det synes som om hennes umettelige seksuelle fantasi spiller henne et puss i forhold til hennes store forelskelse, Artur, skolens kjekkas. Alma blir plutselig over natten hakkekylling og mobbeoffer, og hennes nye hverdag blir stadig mer uutholdelig. Hun vil bare bort fra hjemplassen, kanskje er Oslo løsningen, men hva så med Artur?

’Få meg på, for faen’ er debutlangfilmen til regissør Jannicke Systad Jacobsen. Med både humor, alvor og sjarme har hun klart å både servere oss et friskt pust av en ungdomsfilm samtidig som hun setter fokus på noe viktig og engasjerende. Historien om Alma er nemlig så alt for vanlig, i mange ungdommers liv. Både skildring av seksuell frustrasjon, forelskelse, familieproblemer og mobbing, er alle klassiske ingredienser i en ungdoms liv. Da hjelper det heller ikke stort at man bor på et slikt lite sted som Skoddeheimen.

Slik stedsnavnet morsomt og ironisk illustrerer sin beliggenhet, slik drysser også regi og manus mer morsomme elementer over helheten. Humoren og ironien er nemlig aldri langt unna i ’Få meg på, for faen’. Tross historiens flere ubehagelige og dristige scener blir det aldri for gravalvorlig.

Denne humoren og vittigheten over det hele gir sammen med blant andre de smått sjokkerende nakenscenene at de filmatiske grepene fargelegger helheten på en flott og frisk måte. I tillegg er det mange gode observasjoner rundt det å være ungdom, man kjenner seg fort igjen, enten man er gutt eller jente.

Helene Bergsholm er både sjarmerende, pen og stødig i hovedrollen. Det er imidlertid ikke (bare) hennes skyld i at flere av dialogene og replikkvekslingene suger, (unnskyld uttrykket, Alma blir nemlig kaldt for ’Pikk-Alma’)! Mange av ungdommene leverer nemlig replikkene som om de leser opp fra et ark, og det på en ganske uengasjerende og/eller teatralsk måte. Hvorfor har man ikke jobbet bedre med skuespillerne her?!

Filmen skal ha pluss i margen, ikke bare for å sette fokus på ungdom, seksualitet, med mer, men for å vise at også jenter i denne alderen kan være svært opptatt av sex. Også hunkjønn kan jammen meg også være kåte og tenke på sex dagen lang, tydeligvis, hvem skulle tro det?!

’Få meg på, for faen’ har blitt en både frisk, morsom og sjarmerende film. Til tross for mye uinspirert og stiv dialog klarer man ikke bli sure på karakterene, til dét er de for sjarmerende. Filmen er ellers såpass sprek og forholdsvis kjapp i språket at man fort hopper fra scene til scene. Kunne man også ha spritet opp det filmatiske mye mer hadde dette blitt en energibombe av en film. Slik den har blitt mangler det for mye til at helheten er helt knall. Når dette er sagt så må det sies at man må kunne glede seg til regissør Jacobsens neste spillefilm!

- Hjelperytteren - Kunne selv trengt en langt skarpere hjelperytter

- Det er ikke lett å være ung og kåt...

• Få meg på, for faen
  • Film&Kino