Anmeldelse av Captain America: The First Avenger, amerikansk film fra 2011

Action, Eventyr, Superhelt-film Spilletid: 123 minutter

Sjarmerende gammeldags

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 11.08.2011]
En ny superhelt står sentralt når Marvel Studios Captain America skal skildres, grunnleggeren av The Avengers. Steve Rogers melder seg frivillig som forsøkskanin til et eksperiment som forvandler ham til supersoldaten kjent som Captain America. Sammen med noen medsoldater, går Rogers til krig mot den onde HYDRA-organisasjonen med lederen og superskurken Red Skull i front.

I ’Captain America: The First Avenger’ går vi helt tilbake til starten på Marvel-universet og dets superhelter. Vi befinner oss på 40-tallet og den andre verdenskrig er i gang. Nettopp denne settingen, med både Hitler-sympatisører og andre nazister godt iblandet historien, skapes og gjengis en flott tidsperiode, visuelt sett altså! Blandingen av sann historie og dette Marvel-universet oppleves både morsomt og actionmessig virkningsfullt.

Filmen tar seg god tid med å fortelle Steves inntog og iherdige ønske om å tjene landet sitt som soldat. Han er uvanlig liten og pinglete, noe som hindrer ham i å bli godkjent som soldat. Heldigvis for ham dukker altså dette eksperimentet opp og ”Tommeliten” er ikke sein med å takke ja til å bli supersoldat. Denne grundige oppbygningen er både bra og spennende, vi blir virkelig kjent med Steve og flere av hans bekjente. Slik blir også Captain America mer menneskelig og interessant enn det for eksempel Green Lantern noen gang ble. Han er egentlig bare en ganske sterk mann, med et kraftig skjold som han bærer, og superkrefter har han videre lite av. Skuespiller Chris Evans er noe enkel og lite uttrykksfull i ansiktet, men likevel passer dette karakteren da han skal være såpass sympatisk og beskjeden av natur.

Hugo Weaving i rollen som Red Skull minner mistenkelig mye på gode gamle He-Mans erkefiende Skeletor, eller hva nå enn han het, skjønt ganske mer rød i trynet og mindre skummel. Noe av grunnen til at historien og fortellingen om Amerikas kaptein fungerer bra er at også bi-karakterer får være godt med og krydre historiebildet. Regissør Joe Johnston står bak blant annet ’The Wolfman’ fra 2009 og viste også her at han tar materialet sitt på alvor. Humor og spøk er imidlertid kanskje ikke hans sterkeste side og også i ’Captain America’ kunne man ha spyttet inn mer humor i manus, skjønt satiren og selvironien over Amerika er dog et friskt pust i filmen forøvrig!

Karakteren Steve Rogers aka Captain America er en ekte amerikansk helt, på alle måter. Her spares det ikke på bruk av verken det amerikanske militæret, amerikansk heltemot eller stars and stripes! Likevel, han er blant de mer likandes karakterene; menneskelig, sympatisk og ikke overdrevent brautende som visse andre superhelter. Bakteppet med krigen er både spennende og fascinerende, og flere scener og settinger imponerer. Enkelte effekter virker dog tydelig etterpålagte, noe som forstyrrer litt. Utover dette er ’Captain America: The First Avenger’ et av de bedre tilskuddene i superhelt-filmrekka, og man gleder seg til neste års ’The Avengers’ hvor alle superheltene endelig samles i én og samme film!

- Captain America: Civil War - Godt og gjennomarbeidet om heltesplittelse!
- Captain America: The Winter Soldier - Storslått effektaction av et Marvel-høydepunkt!

- The Wolfman - Hverken fugl eller fisk, men fult severdig
- Hidalgo - Overbevisende Mortensen
- Jurassic Park 3 - Livsfarlige dinosaurer og dumdristige forretningsfolk
- Jumanji - Brettspillet de aldri glemmer å ha spilt...
- The Rocketeer - Smålunken heltefilm som aldri når helt sitt potensiale
- Kjære, jeg krympet barna - Krympeforskning skaper seriøse familieproblemer

- Grei skuring, men ikke så mye mer

21.08.2011 sier Tore Andre Øyås: Enig i at trailerne ofte er fantastiske i forhold til filmene! Det har "ødelagt" mang en filmopplevelse for meg i hvert fall... Har sluttet å se så mye trailere da de ofte også viser både for mye av filmen og ting som faktisk ikke kommer med i selve filmen. Veldig rar slutt i denne filmen også, men det har jo sin forklaring... :)
21.08.2011 sier Jacob: Fikk også med meg denne her. Syntes filmen er svært underholdene helt frem til ja kanskje en halvetime etter Rogers er blitt Cap America. Etter han har dratt ut på sitt første "ordentlige oppdrag" og ut syntes jeg rett og slett filmen faller drastisk. Chris Evans var god i tittelrollen og Tommy Lee Jones hadde en herlig birolle, men de redder ikke denne her i mine øyne. Filmens første 1/3 var veldig bra og en femmer verdig, men den faller og faller og endte til slutt opp på en treer hos meg. Skurken og hans motiv var forresten helt latterlig dårlig. Trailern (som jeg først så etter at jeg hadde sett filmen) er nesten bedre enn selve filmen :P

• Captain America: The First Avenger
  • Martin Seth Filmblogg