Anmeldelse av The Nutty Professor, amerikansk film fra 1963

Komedie, Sci-Fi Spilletid: 107 minutter

Lewis er svært morsom som gal professor

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.08.2011]

Professor Julius Kelp er en svært sjenert, eksentrisk og nerdete kjemilærer. Han driver ofte med egne eksperimenter. Han har blitt brakt inn for ledelsen flere ganger når hans elever blir skadet i disse halsbrekkende eksperimentene. Etter hans siste tabbe får han klar beskjed om at dette gjentar seg, får han sparken. Etter at han blir bøllet med av en elev, begynner Professor Kelp å forsøke trene opp den slappe kroppen sin. Han stikker ned på treningsstudioet på universitetet, men finner fort ut at dette ikke er noe for ham. Han søker derfor svar i kjemien. Ved en tilfeldighet oppdager han et kjemisk brygg som kan forvandle ham til en sofistikert og flott casanova. Men når virkningen begynner å ebbe ut, får han bieffekter som skaper mange pinlige situasjoner...

Hvem har vel ikke drømt om å bli mer populær? Det er mange steder vi føler at vi ikke strekker til. Mange skulle gjerne vært bedre på å omgåes det andre kjønn, eller bli mer suksessfull i selskapslivet der man treffer sin make. Her møter vi en mann som mangler alt for å kommunisere skikkelig med kvinner, men han har andre talenter. Han er god i sitt fag og forsøker å benytte dette for alt det er verdt. Han kommer langt med vitenskap, og særlig når han finner en måte å framstå som en helt annen. Mange har gjerne drømt om å vært en annen person. Selv om det kanskje virker bare positivt, er det kanskje bedre å endre ting ved seg selv i stedet.

Det er kanskje litt voldsomt å utsette deg for splittet personlighet for å skulle ha en sjanse i selskapslivet. Filmen fremstår som en morsom ‘Dr. Jekyll and Mr. Hyde’-lignende film. Men filmen føles kanskje også litt som en slags Askepott på ballet med prinsen, der hun må trekke seg i riktig øyeblikk før magien går ut. Og problemene begynner selvsagt på det tidspunktet professorens to personligheter må være til stede samtidig. Det er også kult at moralen spiller inn i avrundingen av eventyret.

Jeg har hørt mye om Jerry Lewis fra før, men sett en film av ham før nå. Han er virkelig noe for seg selv og er svært dyktig på komisk karakterskuespill. Han har en tilstedeværelse og mange fakter som gjør ham til en av de beste i bransjen. Og det å skulle spille en rekke roller i samme film er intet mindre enn beundringsverdig. Jeg har sett Eddy Murphy gjøre det i nyinnspillingen, men dette er inspirasjonen for Murphy, og dette fremstår som enda mer vellykket enn med Murphy som professor.

Det blir ofte morsomt når vi får presentert slike artige karakterer som dette. Det er spesielt imponerende når Lewis er midt mellom de to personlighetstypene. I andre roller treffer vi eksempelvis Stella Stevens som den yndige damen som professoren faller pladask for. Jeg merker meg også Kathleen Freeman som har mange roller i kjente filmer som 'Singin' in the Rain', 'Fluen', 'The Blues Brothers' og 'Mannen med den nakne pistol 33 ⅓'. Det er også kult å se Richard Kiel, bedre kjent som Jaws, i en av hans tidligere roller, som kroppsbygger.

Mannen bak filmen er også stjernen Jerry Lewis selv. Han har skrevet manuset til filmen og regisserer den også helt selv. Selv om denne filmen begynner å dra på årene, føles den framdeles litt kul. Dette føltes som en ganske artig komediesak for å være skapt på begynnelsen av nittensekstitallet. Elsker der filmen tyr til mer eller mindre tidløs komikk. Det gjør at rollefigurer som dette aldri går av moten. Men filmen blir litt for enkel til å imponere maksimalt, og derfor blir ikke dette det mesterverk jeg hadde håpet på. Filmen glimter til innimellom og da er den virkelig gøy å se på, men det mangler litt for at dette skal virkelig skinne hele veien. Konseptet er kult nok og deler av manuset er bra vellykket gjort, men det mangler litt i gjennomføringen. Jeg hadde ønsket meg litt mer snert hele veien.

Det å spille inn filmen på nytt i en nyinnspilling med Eddy Murphy var ingen dum ide. Jeg merker at dette konseptet hadde noe for seg på film. Men nyinnspillingen har bare tatt selve konseptet fra denne filen, rolle er nemlig svært så forskjellige fra Jerry Lewis professor. Myrphys versjon hadde helt andre effekter å benytte seg av, og det resulterte i at filmskaperne bak nyinnspillingen kunne gjøre ting man bare kunne drømme om i denne filmen. Likevel synes jeg denne originalen virkelig har noe for seg. Det er imponerende å se Lewis som skuespiller, gjøre disse rollene bare ved enkel sminke og godt skuespill. Han fremstår som to vidt forskjellige typer. Om du likte nyinnspillingen, vil du nok også like denne filmen.

For å oppsummere er dette en komisk godbit jeg til tider satte stor pris på. Lewis virker som en mann med stor karisma og solide evner i komisk skuespill. Dette talentet gjør at filmen skinner og blir vert å se. Uten ham hadde nok dette falt helt igjennom. Dette er virkelig en ‘one man show’-film som få hadde klart å kopiere. Jeg ruller en grei firer for en film som får en stor anbefaling om du liker enkel og tidløs komikk.

Se om film er på streaming:

• The Nutty Professor
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Mountain Xpress
  • ColeSmithey.com
  • FulvueDrive-in.com
  • Journal and Courier (Lafayette)
  • Tooele Transcript-Bulletin

Paramount Pictures, Jerry Lewis Enterprises