Anmeldelse av The Goonies, amerikansk film fra 1985

Eventyr, Familie, Komedie, Thriller Spilletid: 114 minutter Aldersgrense: 11 år

Spennebde skattejakt med gjengen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.08.2011]

Vi følger en gjengen, kalt Goonies, med eldre barn. De har funnet et kart over en sjørøverskatt. Litt etter litt starter de jakten på skatten. Der skatten skal være gjemt, befinner det seg noen etterlyste skurker i et hus. Barna lar seg derimot ikke skremme av dem. De lurer seg inn og ned i kjelleren på huset. Der finner de en del gruveganger. Da starter den virkelige jakten på skatten. Etterhvert begynner også skurkene å skjønne at noe er i gjerdet...

Alle barn drømmer vel om skikkelig skattejakt. Ungene i filmen finner et skattekart, og deres tanke er at det kanskje er falskt, eller at folk har funnet skatten før. Men etter litt faktasjekk, ser ting ut til å stemme, da skader det ikke å begynne å lete. Det er jo uansett gøy å forsøke å finne en skatt.

Vi henger mye sammen med gjengen. De finner på mye sprøtt sammen og er litt nerdete. Det blir ekstra spennende når kriminelle kaster seg inn i kampen om gullet fra sjørøvertiden. Vi får også oppleve en avskyelig kjempe i filmen som skurkene holder lenket. Jeg liker slike eventyraktige historier som forsøker å underholde både liten og stor. Dog er filmen mest skapt for den yngre garde, som nok også vil digge dette, selv den dag i dag.

Dette er som 'National Treasure', bare for barn. Filmen føles som god underholdning på litt eldre barn som ikke er lettskremte. Vi får nemlig noen skjeletter og annet skremmende underveis i filmen. Filmen tar med andre ord barn på alvor. Jeg aner ikke hvorfor jeg ikke har sett denne filmen i min yngre alder, for jeg hadde digget den da. Det er flere elementer som gjør at filmen fremstår som en barnefilm. Det er nok av action, men alt blir lit for overtydelig. Skurkene er veldig karikerte og de lyser ond fra mils avstand. Skuespillet er også svært overspillende, men det jo mye humor av for de yngre.

Humoren er enkel men fungerende. Jeg ler faktisk litt selv av filmen. Og tradisjon tro er filmen spekket med fancy ting som er med på å gjøre filmen kulere. Vi får blant annet en rollefigur som kalles Data. Han er som en slags barnevennlig versjon av James Bond, bare ikke fullt så vellykket. Han har utrolig mye duppeditter og det blir det mye gøy av. Replikkene er også svært så artige til tider selv om replikkvekslingen ikke alltid er av den beste og mest naturlige sorten.

Filmen begynner jo å dra litt på årene. Det lager nesten ikke slike filmer lenger. Ofte synes jeg det er litt synd at action, effekter og eventyrlige historier ikke blir satset på i barnefilmer. Barnefilmer er og har vært svært belærende, og det går ut over underholdningsverdien. Det er befriende å se en barnefilm som denne, helt uten baktanker, annet enn å tjene penger. 'The Goonies' fremstår som en god barnefilm. Den er lekent laget med et friskt språk og humor som passer for barna. For voksne kan dette av samme grunn oppfattes som litt for masete.

Steven Spielberg er en legende innenfor filmverdenen. Det er riktignok ikke Spielberg som har regissert filmen, men han var med å trekke i trådene. Noen av skuespillerne hevder at han fungerte som en slags co-regissør for filmen. Han har også skrevet historien bak filmen og Chris Columbus har skrevet selve manuset. Columbus er skribenten bak Gremlins, og har også regissert begge Hjemme Alene-filmene samt de to første Harry Potter-filmene. Det ligger en del av Spielbergs fortellertradisjon i historien. Alt er veldig storstilt. Filmen er regissert av suksessregissøren Richard Donner, som du kjenner fra filmer som 'The Omen', 'Supermann' og 'Dødelig Våpen'. Donner gjør nok en bra film som vil fortsette å underholde barn i mange generasjoner fremover.

Litt artig at jeg kjenner igjen en del av skuespillerne fra andre steder. Sean Astin er bedre som Sam i 'Ringens Herre'. Han spiller en av hovedrollene i 'The Goonies'. Jeg kjenner også igjen Jonathan Ke Quan, den kinesiske gutten fra 'Indiana Jones og De Fordømtes Tempel'. VI får også innslag med den begavede skuespilleren Josh Brolin, som har figurert i en rekke solide filmer de siste årene som 'True Grit', 'Milk', 'W.', 'American Gangster', 'In the Valley of Elah' og 'No Country for Old Men'. Han spiller en av de eldre i gjengen. Av de mer voksne skuespillerne i filmen finner vi blant Robert Davi, som spiller skurk. Han har vi sett før i filmer som 'Die Hard' og 'Predator 2'. Joe Pantoliano spiller også skurk. Han er best kjent fra filmer som Jaget, Matrix og Memento. I den kanskje mest karikerte rollen finner vi Anne Ramsey som er mamma skurk. Hun er mest kjent som avskyelig mor i 'Kast mamma av toget' sammen med Danny DeVito og Billy Crystal, tilbake i 1987.

Filmen er kanskje mest egnet for gutter, men også jenter vil nok synes dette er litt moro. Historien er noe som setter fantasien i sving for barna. For det rette publikumet kan dette føles som svært kul underholdning. Undertegnede er nok litt for gammel for kjernegruppen, men er litt barnslig av meg og følte det var en viss underholdning i det hele. Det er også tøft at filmen har en god del populærkulturelle referanser til andre filmer som: James Bond, Supermann, Indiana Jones og Gremlins. Mitt første møte med denne filmen var mer positivt enn jeg hadde trodd på forhånd. Jeg skjønner at filmen har fått kultfilmstatus i enkelte kretser. Fra meg sender jeg en anbefaling til alle barn eller unge voksne som liker filmer med enkel humor og lett spenning.

- Dødelig Våpen 4 - Dårligste Dødelige Våpen, men framdeles gøy å se
- Sammensvergelsen - Konspirasjonsteorimannen får problemer...
- Leiemordere - Litt tafatt leiemorderfilm som ikke gir deg det helt store
- Maverick - Svært moro westernkomedie med Mel Gibsen
- Dødelig Våpen 3 - Actionfylt og litt krampeaktig men moro 'lell'
- Dødelig Våpen 2 - God action med treffende humor
- Skrudd - En morsom versjon av ‘A Christmas Carol’
- Dødelig Våpen - Klassisk stor action av godt gammelt merke
- Superman - The Movie - Den første store superheltblockbusteren
- The Omen - Djevelsk god skrekkfilm

09.08.2011 sier Pål Frostad: Hehe, ja jeg forsøker å være så barnslig jeg kan så jeg ikke skal bli gammel. Men klarer det ikke alltid helt ;)
09.08.2011 sier Tore Andre Øyås: Har nettopp sett denne igjen og må si den har falmet litt siden sist (80-tallet), men helt enig i at den er fremdeles god på å vise og frembringe god fantasi blant barn og unge, så sikkert fremdeles spennende for barn! Personlig syntes jeg også den var VELDIG masete, med mye skriking, roping og barnlig action... Kanskje vi begynner å dra på årene Pål? Må ikke bli grinete gamlinger allerede nå, hehe! ;)

• The Goonies
  • Moviehole
  • New York Daily News
  • Combustible Celluloid

Engelsk, Spansk, Italiensk, Kantonesisk (Kinesisk)

Warner Bros. Pictures, Amblin Entertainment