Anmeldelse av Wild Wild West, amerikansk film fra 1999

Action, Komedie, Western, Sci-Fi Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Forsøk på steampunkmoro med Will Smith

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.07.2011]

Historien begynner i Louisiana i 1869, i den ville vesten. Agenten James West jakter på den beryktede General McGarth. Men han er ikke den este som er på sporet av generalen. Etterhvert slår han seg motvillig sammen med agenten Artemus Gordon. Sammen utfyller de hverandre svært godt. Mens West er kongen med våpen, er Gordon kongen av gadgets. Deres utfyllende evner er noe som sårt trengs når de skal kjempe mot den noe utspekulerte Doktor Arliss Loveless. Han representerer nemlig, med sin avanserte teknologi, en stor trussel for rikets sikkerhet...

Filmen er løst basert på den amerikanske TV-serien med samme navn som filmen fra 1965. Konseptet er som følger: Vi finner to agenter, James West og Artemus Gordon. De er i oppdrag for Presidenten. Dette er en alternativ verden på slutten av 1860-tallet der dampteknologien har virkelig tatt av. Teknologien er kommet så langt at de kan lage akkurat hva de vil. Det inkluderer en dampdrevet kjempeedderkopp som tar seg fram gjennom ørkenen. Men teknologien er også fiffig på andre plan. I begynnelsen av filmen ser vi noen lage supermagneter som gjør at man kan få tallerkenlignende knivblader spinne i luften etter den uheldige som skal likvideres. Det føles rett og slett som filmen overfokuserer på teknologien, og mye av dette hadde selv vært vanskelig å få til selv ved dagens teknologi.

Barry Sonnenfield er både produsent og regissør for filmen. På slutten av 1990-tallet fikk han filmrettighetene til TV-serien. Han bestemte seg for å lage en storfilm, noe som i 1999 resulterte i Wild Wild West. Sonnenfield laget to 'Addams Family'-filmer på begynnelsen av 1090-tallet og så bar det løs med 'Get Shorty', før han virkelig tok verden med storm med 'Men In Black' der Will Smith var den store stjernen. Han tenkte at om han fikk med Will Smith og andre store navn, ville denne filmen gjøre seg selv. Men det er ikke fullt så enkelt. Sonnenfield satser som sagt høyt og stort. Han fikk samlet på banen et budsjett på solide 170 millioner dollar, men filmen floppet på kino og fikk jevnt over negative omtaler verden over. Mye takket være et slett manus og samt dårlig kjemi mellom hovedrolleinnehaverne.

Dette er jo en komedie og filmen forsøker heller aldri å legge skjul på det. Vitsene er svært dårlige til tider. Skuespillerne forsøker fortvilet å få setninger til å bli morsomme. Det blir ikke mer morsomt om man repeterer dem heller. Som eksempelvis den flaue replikken ‘That is a man's head’ som Will Smith lirer av seg imens han ser på et dødt hode, og forsøker å si det om og om igjen med flere og flere grimaser. Det er også en del tegnefilmhumor innimellom. Filmens filmskapere er heller ikke fremmed for å eksempelvis ha en hammer med stang som kommer ut hvis man klår på brystene. Vi for også presentert katapultmekanismer i an marsj som Per Ulv og Bippe Stankelbein hadde vært stolte av. Folk har også litt for åpenbare tullenavn som Miss Lipenreader; Lurer på hva hun driver med?

Will Smith og Kevin Kline spiller hovedrollene. Kevin Kline spiller ganske dårlig. Det er mulig han har fått dårlig instruksjoner, men så lite energi som han formidler gjennom lerretet, er det nesten ikke til å tro at denne mannen har fått en Oscar tidligere for sine skuespillerprestasjoner. Hans prestasjon er så sped at en hvilken som helst annen skuespiller ville klart det minst like bra. Will Smith på sin side er ikke helt på topp han heller, men han gjør imidlertid så godt han kan i dette dødsdømte filmprosjektet. Kline og Smith er overraskende dårlige sammen, og det er rart at de heller ikke klarer å formidle noe man kan le av underveis. Vi finner også Kenneth Branagh og Salma Hayek i andre fremtreden roller, uten at det hjelper for å løfte denne filmen noe særlig.

Det er ikke noen smågutter som står bak spesialeffektene. Selskapet som var med på å skape Dinosaurene til Spielbergs Jurassic Park er med på moroa. Og effektene er greie nok de, men de er langt bak når det gjelder revolusjonspreg enn eksempelvis det vi opplevde med Jurassic Park. Men det blir kanskje litt mye effekter og de er heller ikke så kule at de gjør filmen alene. Her ser det nesten ut som om effektene skal forsøke å maskere det dårlige manuset, men det klarer de ikke helt på egenhånd.

Filmen er helt grei å se, men langt i fra så underholdende som jeg hadde håpet på med et slikt budsjett og slike stjerner på blokka. Filmskaperne har dog forsøkt å stase friskt, men dette forsøket på en blockbuster feiler på nesten alle plan. Dette er riktignok en film som bare forsøker å underholde for alle 'penga', men når det blir så lite engasjerende, kan en spørre seg om det ikke hadde vært bedre å bruke pengene på noe helt annet. Det hjelper heller ikke at filmskaperne har plassert en del referanser til ande filmer som eksempelvis James Bond. Og hvis du lurte så er dette en svært prisgitt film som tok store slem på Razzie Award (Oscars motstykke), der den vant verste regi, verste film, verste manus og verste filmpar i Smith og Kline.

For å oppsummere kan jeg si at dette aldri blir i nærheten av å bli noe du bør se. Humoren er for det meste i det flaueste laget. Det slår meg at den nok vil passe best for eldre barneskolebarn. Tegnefilmfaktoren er stor og det blir litt for mye sprøtt som tar helt overhånd. Til tross for store stjener, klarer aldri denne filmen å bli den storfilmen som den forsøker å bli. Manuset og historien er litt for kjip til å kunne engasjere, og dette fungerer knapt nok som minimumsenderholdning. For noen vil nok dette kanskje føles helt okei, men for deg som har sett mye film, faller dette helt igjennom. Synd at man kan lage noe slikt dritt når man har så mye ressurser til rådighet. Men filmen klarer heldigvis å styre helt unna å nå helt på bunnen, og når terningen skal kastes er dette dog en mager trøst opp i det hele.

- Men In Black 3 - Gutta i svart funker fortsatt!
- Men In Black 2 - Ikke like gøyal som den første
- Men In Black - Lys, leken sci-fi med kulhet og humor i herlig symbiose
- Get Shorty - Fornøyelig treffsikker kriminalkomedie
- The Addams Family - Noen vil svindle den morbide familien

21.07.2011 sier Jacob: Husker en kompis av meg hadde denne i hylla når vi gikk på barneskolen. Hadde lyst å se den pga Will Smith, men fikk aldri gjort det. Kanskje like greit ;) God omtale!

• Wild Wild West

Warner Bros. Pictures, Sonnenfeld/Josephson Worldwide Entertainment, Peter Entertainment