Anmeldelse av Once Upon A Time In Mexico, amerikansk film fra 2003

Kriminal, Action, Thriller Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 18 år

En morsom film man burde få med seg

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
Actioneventyret om den gitarspillende leiemorderen 'El Mariachi' fortsetter. Nå har han trukket seg tilbake. Men en dag blir han blir tvunget ut av sin trygge og gode tilværelse av en korrupt CIA-agent. Han vil at El Mariachi skal sabotere et attentat på den meksikanske presidenten. Det skaper liv i den rutinerte leiemorderen...

En stjernefylt rolleliste som inkl. Antonio Banderas, Johnny Depp, Salma Hayek, Quentin Tarantino, William Dafoe, Mickey Rourke, Cheech Marin og popstjernen Enrique Iglesias, gir oss Robert Rodriguez' siste film i "Desperado"-trilogien.

Men leverer de som de burde? El Mariachi (Banderas) er altfor innesluttet nå enn i de to tidligere filmene. Det har selvfølgelig noe med å gjøre at han ikke inneholder hovedrollen ene og alene lenger. Men allikevel synes jeg at han er altfor kjapp til å trekke seg tilbake uten å vise oss sinne eller glede. En altfor mystisk gitarspillende desperado.

Depp spiller godt (som vanlig), og viser at hans morsomme "dirty" vri på karakterene sine som i Pirates of the Caribbean ikke var engangsflaks. Han har en vittig og sterk karakter å tolke, noe han absolutt klarer å gjennomføre.

Salma Hayek hadde kun en liten rolle i OUTM, jeg skulle gjerne ha sett mer av henne og historien bak. En som også hadde en liten rolle, men som jeg gjerne kunne ha sett mindre av er Enrique Iglesias debut som skuespiller. Mannen er klart blottet for skuespillertalent. Jeg vil heller se ham foran mikrofonen, og bare det sier ikke så rent lite.

Endelig er Rodrigues ferdig med rekken av Spy Kids-filmene (tredje og siste er endelig kommet på kino i Norge) og hva passer bedre enn en film som kommer seg så langt bort fra barne-tv som absolutt mulig? Once upon a time in Mexico er godt regissert, ikke minst kampscenene. Det hele blir litt tegnefilmaktig når Banderas blåser gangsterne 20 meter bortover gaten med sin avsagde hagle. Man får en Tarantino-feeling over det hele, noe som ikke er rart med tanke på at Rodriguez og Tarantino har samarbeidet med sjangre og elementer tidligere.

Dessverre holder ikke hele filmen den dynamiske og kvikke flyten. Den inneholder litt for mye politisk bokstavkjeks mellom Mexico-toppene, og dessuten kan man lett bli litt forvirret over tilbakeblikk-scenene med Salma Hayek. Rodrigues burde heller ha puttet hele minihistorien hennes inn som en prolog.

- Desperado - Estetisk voldsunderholdning
- El Mariachi - Dødelige forviklinger

- Alita: Battle Angel - Den siste cyborgen av sitt slag...
- Sin City 2 - Hardt mot hardt i syndens by.
- Machete Kills - Svært uhøytidelig apreget B-film-tøys!
- Småspioner 4D - Skurk vil stjele all verdens tid
- Machete - Rå og brutal action
- Robert Rodriguez's Planet Terror - Planet Terror er moro og underholdende fra start til slutt
- Sin City - Stødig voksen tegneserieadopsjon

• Filmlisten.no

USA, Mexico

Engelsk, Spansk

Columbia Pictures, Dimension Films, Troublemaker Studios

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»