Anmeldelse av Elsk meg i morgen, norsk film fra 2005

Komedie, Drama Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: Alle år

Mørkere portrett av Elling og kjærligheten

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.06.2011]

Det er gått noen år siden vi forlot Elling og Kjell Bjarne sist. Nå er Kjell Bjarne flyttet inn hos Reidun Nordsletten. Han bor nå sammen med Reidun og hennes lille datter Mojo. Han har også fått seg jobb på supermarkedet på hjørnet. Alt går strykende for ham. Da er det verre med Elling som bor alene igjen i leiligheten som han og Kjell Bjarne før delte. Elling har ikke taklet det at en kvinne kom inn og tok plassen hans som Kjell Bjarnes eneste venn. Han lever nå en nærmest lasarontilværelse og leiligheten hans ser ikke ut med haugevis av oppkast, tiss, matrester over alt og stanken er ikke til å takle av noen annet enn Elling som er vant til slikt. Det er når Elling har det som mørkest at han finner lyset. Han blir forelsket i en jente som selger pølser fra en vogn. Kan dette være det han har ventet på hele livet?

Filmen baserer seg på den fjerde boken i Ellingserien skrevet av Ingvar Ambjørnsen med samme navn som filmen. For oss som har lest boken byr denne filmen på små overraskelser. Handlingen er fikset litt på rekkefølgen og hvordan ting framtoner seg. Alt det viktige fra boken er dog kommet med. Slutten er også litt annerledes enn boken og det er nesten bare til det bedre, siden ikke alt ble så åpent i filmen. Heldigvis er alle de store øyeblikkene fra boken med og jeg koser meg godt når jeg gjenopplever stemninger, bilder og øyeblikk fra da jeg leste boken. Alt er kortet litt ned, men det gjør ikke så mye for oss boklesere siden vi føler vi har litt mer bakgrunnskunnskap. Jeg føler også at boken og filmen passer ganske godt sammen. Nå er jo dette en mye dystrere affære enn de andre bøkene og filmene. Det gjør at folk flest nok sikkert ikke vil like filmen like lett som de mer lettere og herlige forrige filmene.

Elling er tilbake. Jeg har blitt veldig glad i Elling gjennom filmene og bøkene. Digger denne karakteren med den vanvittig livlige fantasien som han bruker som beskyttelse for å dikte opp et mer spennende liv rundt seg. Selv om han er en veldig sær type, er det noe ved ham som gjør at jeg kjenner meg litt igjen i ham. Han er så sårbar og vippes lett av pinnen. Rollefiguren Elleing egner seg derfor godt på film. Men han trenger et nettverk rundt seg og kontrollerte rammer, ellers faller han utenfor 'systemet'. For min del liker jeg alltid best når Kjell Bjarne og Elling er sammen. De er liksom så forskjellig men passer så uendelig godt sammen likevel. De utfyller hverandre perfekt, nesten som et tohodet troll.

Per Christian Ellefsen spiller Elling til perfeksjonen. Han ser ut til å kjenne Elling inn og ut etter tre filmer om denne mildt sagt spesielle rollefiguren. For meg er han blitt dem Elling jeg ser for meg i boken. Marian Saastad Ottesen er helt fantastisk og søt som Ellings store kjærlighet Lone. Hun er akkurat så real, naiv og oppriktig som jeg får inntrykk av i boken. Hun er en meget passende Lone, til tross for at hun har blondt hår. Troverdigheten overfor sin rollekarakter er veldig naturlig. Sven Nordin er tilbake i rollen som Kjell Bjarne og det gjør han som vanlig veldig stødig. I begynnelsen av filmen kjenner jeg ikke Kjell Bjarne helt igjen, men så blir han den gode enkle kosebamsen som han alltid har vært. Per Christensen spiller også svært godt i birollen som Alfons Jørgensen. Karakteren hans er blitt en gammel mann som ham selv, og det er utrolig så mye Christensen klarer å få fram i sitt skuespill uten å si så mye som et eneste hørbart ord. Kjersti Holmen er også et kjærkomment bidrag i filmen, selv om hun ikke passer like godt i rollen slik man får inntrykk i karakteren fra boken.

Petter Næss er tilbake på regi som i den første filmen om Elling. Han styrer skuten ganske bra, men dette er dessverre ikke like solid og fult så underholdende som hans fantastiske første film om Elling. Likevel er dette blitt en veldig fin film for den mer voksne garde. Filmen er ikke helt som de andre Ellingfilmene. Denne er veldig mye mørkere til tross for at filmen handler om Ellings store kjærlighet. Bildet bærer også preg av dette. Filmen er filmet mye på nattestid. Den er heller ikke like enkel å forstå seg på som de to andre filmene. Har du lest boken, så kjenner du deg ganske godt igjen, men jeg føler det var ikke alt som kom like godt frem i filmen. Jeg vet ikke helt om dette er gjort med vilje for å gjør ting mer komplisert, men for det meste er dette en film jeg liker.

Alt i alt er dette er svært severdig, men det er helt klart en særere film enn de andre Elling-filmene. Humoren er heller ikke like tilgjengelig. Filmen er mye mer både mørkere og mer voksen enn de andre Elling-filmene. Mitt terningkast ligger et sted mellom fire og fem på terningen, men jeg velger å gi dette en sterk firer og synes med det at dette er den nest beste Ellingfilmen. Jeg gir dette en varm anbefaling om du elsket bøkene eller bare må ha mer av Elling-figuren.

- Mors Elling - Elling på ferie til varmere strøk
- Elling - Perfekt, norsk underholdning