Anmeldelse av Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest, amerikansk film fra 2006

Action, Eventyr, Komedie, Fantasi Spilletid: 150 minutter Aldersgrense: 11 år

Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest - Trailer 27.04.2007

Visuelt flott, men kanskje litt for lang

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.06.2011]

Vi skal tilbake til Karibien. Jack Sparrow er på søken etter en nøkkel til en kiste som skal være voktet av en viss Davy Jones. Sparrow bruker både Elisabeth Swann og Will Turner som brikker i spillet for å få tak i kisten. Vi blir med på litt av et eventyr og mye står på spill i både livet og kjærligheten...

Etter at filmen ‘Pirates Of The Caribbean: The Curse Of The Black Pearl’ satte standarden for hvordan et perfekt sjørøvereventyr kunne utspille seg, ble det knyttet enorme forventninger til denne oppfølgeren til underholdningsbomben fra 2003. Konseptet med et realt sjørøvereventyr er noe som mildt sagt kan underholde noen og en hver. Det er noe ved de flotte karibiske omgivelsene, de spøkelsesaktige sjørøverne, andre eventyrartige skikkelser, og selvsagt alle de andre solide rollefigurene som vi er blitt riktig så glad i etter hvert.

Eventyret er litt lignende som i første film. Det hele bølger frem og tilbake hele veien og jeg lurer på hvor det hele kommer til å ende. Det blir mye action og gøye scener underveis. Alt er bare ment som underholdning og det er med andre ord ingen dypere mening bak det hele. Filmen legger heller ikke skjul på dette. Her får vi effekter, action og et okei eventyr i fri utfoldelse. Det hele er ikke like overbevisende som i første film, men er langt på vei så moro som jeg hadde sett det for meg. Her finner du flere syke scener. Alt er bra spennende hele veien og selvsagt underholdende som bare pokker. For å beskrive hva jeg snakker om kan jeg trekke fram et eksempel som da en fektekamp utspiller seg oppå et gammelt møllehjul som blir revet løs fra sitt feste. Hjulet kommer opp i fart med våre fektende duellanter oppå. Liknende actionscener er det flere av her i denne filmen.

Filmskaperne har investert mye penger og samlet mye informasjon rundt det å få dette så autentisk og tidsriktig som mulig. Også effektene er helt fantastiske, og er noe av det ypperste jeg har sett i 2006. Dette satte standarden for hvor mye man kunne forvente av en effektfilm, og hvor bra ting kunne se ut. Første film skapte spøkelsespirater på en ganske overbevisende måte, men her har filmskaperne gjort sine saker enda bedre, og effektene er tatt til et nytt nivå. Dette ligger langt framfor sin tid i effektbruk. Det må ha vært en enorm jobb for å få dette til å se så bra ut og med alle detaljene som følger med. Også karakterene er pyntet ikke så rent lite på. Det er stilig å se at filmskaperne benyttet datakraft også til kostymer og sminke på skuespillerne.

Skuespillet er stort sett slik jeg håpet på. Vi treffer mange kjente fjes. Johnny Depp er nok en gang ubetalelig som Jack Sparrow og gjør en super rolle som nesten er verdt å se filmen for, ene og alene. For å beskrive Sparrow i Depps skikkelse så er han veldig mystisk og ikke så lett å skjønne seg på. Hans merksnodige oppførsel innlemmer at han er flink til å snakke seg ut av de vanskeligste situasjoner og er ikke så rent listig og slu i tillegg. Sparrow beveger seg på et berusende vis. I de andre hovedrollene treffer vi selvsagt også igjen Orlando Bloom som Will Turner og hans kjære Elizabeth Swann i Keira Knightleys skikkelse. Nytt skudd på stammen er her Stellan Skarsgård som gjør en god rolle som Bootstrap Bill. I tillegg møter man Bill Nighy (Underworld, Love Actually og Shaun of the Dead), Geoffrey Rush (Kongens Tale) og Mackenzie Crook (The Office).

Men hvordan vurderer jeg denne oppfølgeren? Effektene kan jo ingen kritisere, fordi de er prikkfri, men filmen flyter ikke like godt som første film. Det hele begynner veldig bra men så utvikler ikke filmen seg på en like solid måte. Actionen er enda mer usannsynlig, men ikke bedre av den grunn, heldigvis fungerer dette ganske så greit. Filmen klarer også tidvis å skape den riktige mystiske eventyrstemningen. Humoren er kul nok til tider, men klarer ikke helt å følge nivået med de treffende replikkene og all underholdningen vi fikk servert i første film. Handlingen bølger mye fram og tilbake som en virvelvind og alt føles ikke like fungerende. Det hele blir litt rotete og kaotisk med så mange rollefigurer som vikles inn i eventyret. Det blir heller ikke bedre av at filmen føles litt for lang. Liker heller ikke ‘To be continued’-slutten.

Om du digger pirater, er dette noe du bør få med deg. Jeg er ganske greit fornøyd med filmen til tross for at den ikke lever helt opp mot første film. Dette er tidvis svært underholdende og er nok noe de fleste vil synes er en kul og enkel film. Vi merker at filmskaperne har boltret seg med et stort budsjett, fordi det tekniske er så bra som det kan få bli. Vi snakker dyre og flotte action- og eventyreffekter. Jeg ender på en solid firer for dette eventyret som klarte å more meg brukbart. Med andre ord likte jeg filmen ganske godt, som et langt og voldsomt underholdningsfrieri.

- Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Stødig piratunderholdning fra Rønning og Sandberg
- Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides - Nå holder det...
- Pirates of the Caribbean - At World's End - Actionfylt pirateventyr på syretripp!
- Pirates of the Caribbean - The Curse Of The Black Pearl - Perfekt sjørøverunderholdning!

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Transcendence - Uengasjerende forskningsdilemma
- The Lone Ranger - Flotte Western-landskap, men med simpel historie
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- The Rum Diary - Uforutsigbar godbit
- Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides - Nå holder det...
- The Tourist - Voksen og stilfull
- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Edward Saksehånd - Flott visuelt, annerledes og moderne eventyr
- Cry-Baby - Helskrudd 1950-tallsmusikal med Johnny Depp i front

- A Cure for Wellness - Et altfor langt, men lekkert og fascinerende mareritt
- The Lone Ranger - Flotte Western-landskap, men med simpel historie
- Rango - Western på speed!
- The Ring - Guffen Hollywood-remake

• Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest
  • Filmguiden

Engelsk, Tyrkisk, Haitisk

Walt Disney Pictures

«Warrior Nun»

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Familiefesten»