Anmeldelse av Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn (Star Wars - Episode 3 - Revenge of the Sith), amerikansk film fra 2005

Sci-Fi, Eventyr, Action, Fantasi Spilletid: 140 minutter Aldersgrense: 11 år

Positiv overraskelse, alt tatt i betraktning

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 31.05.2011]
At de nye Star Wars-filmene ikke kan måle seg med originale fra sytti- og åttitallet, er ingen hemmelighet, men den tredje episoden har kommet forbausende godt ut av det, faktisk.

Krigen herjer galaksen, og Jedi-ridderne har mer å styre med enn noen gang. Midt oppi det hele har Padmé Amidala blitt gravid, og det er jo litt kjipt for Anakin, med tanke på at sånne usedligheter skal ikke Jedi'ene drive med. Men også innenfor sentatet lurer det ulumskheter. Jedi-rådet stoler ikke på kansler Palpatine, og beordrer Anakin til å spionere på ham. Anakin har dessuten på følelsen av at Jedi-rådet ikke stoler på ham heller, og dras mellom kjærligheten sin til Padmé, sin troskap til Jedi-rådet og til Obi-Wan Kenobi, og lojaliteten han føler overfor Palpatine.

Greit. Fra de to foregående filmene i prequel'en, har vi blitt vant med elendig skuespill og crappy dialoger. Vi har mer eller mindre vent oss til trynet til Hayden Christensen, og har på et eller annet nivå akspetert at det er han som er Anakin. Og faktisk; når man greier å godta de betingelsene, er egentlig ikke dette fullt så halvgæli som jeg hadde frykta, altså. Fordi det er ikke til å komme ifra at det tross alt er en utrolig engasjerende historie, og det er sinnssykt spennende å følge med på hva som egentlig skjer med Anakin. Så klart skulle jeg veldig, veldig gjerne ønske at han blei spilt av en fyr som faktisk visste hva han dreiv med, men når det ikke er tilfellet, og man på en måte har innsett det, så funker det. Jeg vil påstå såpass, altså.

Star Wars-prequel'en kan liksom ikke sammenlignes med de originale filmene, og for min del er savnet etter både det ene og det andre mer merkbart mens man ser episode I og II. Her har man, som sagt, til en viss grad greid å vende seg til at det er sånn det bare er, og ja, jeg vil påstå at om dette ikke akkurat er verdig original-trilogien, så greier den siste filmen å gjøre egentlig ganske imponerende mye ut av et så håpløst manus og skuespillere med bare ett ansiktsuttrykk hver - eller ved nærmere ettertanke, har faktisk alle samme ansiktsuttrykk - men likevel. Det er jo underholdende. Og historien blir fortalt. Og når historien i utgangspunktet er god, så sitter jeg igjen med en positiv overraskelse av en tredjefilm, jeg altså.

- Star Wars - Episode IX: The Rise of Skywalker - Siste kapittel i Skywalker-sagaen overrasker
- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Heidundrende underholdende generasjonsskifte!
- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Wars: The Clone Wars - En dårlig start på en god serie
- Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper - Bedre og mer severdig enn sin forgjenger
- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake - Den gode gamle Star Wars-finalen
- Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake - Oppvisning i effektmakeri, underholdning og filmkunst
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste

- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste
- Siste natt med gjengen - Drama om å være ung under optimismens USA

- En helt grei avslutning på prequeltrilogien
- Klisjemessig, men med kul bakgrunnshistorie
- Star Wars: Episode 3 - Sithenes hevn

02.06.2011 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg trur jeg hadde gitt den en dårligere karakter om jeg ikke hadde sett de andre filmene først og sånn sett blitt vant med hvor dårlig alt egentlig er i prequel-filmene. Men trur jeg fortsatt faktisk likte denne best av dem, altså.
31.05.2011 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg i at filmens historie er ganske god, men jeg klarte ikke helt å svelge denne filmen like godt som deg. Synes det ble litt for mye klisjeer og alt ble litt middelmådig for min del. Aldri helt dårlig altså, siden Lucas har kastet så mange av sine skinnende sparepenger etter dette så er det tekniske og effektene ganske bra. Manuset og regien syne jeg var mindre god og dette var en film jeg aldri koste meg med når jeg så den. Det er mulig at dette er en litt elsk eller hat-film for noen av mine venner elsker den og gir den faktisk en sekser. Ja så forskjellig skal man være ;). Men vi er jo enig i noe her og en karakter fra eller til er jo ikke det største avviket.

• Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn
  • Filmguiden