Anmeldelse av The Hangover 2 (The Hangover Part II), amerikansk film fra 2011

Komedie Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 15 år

Halvslapp oppfølger

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 26.05.2011]
Vi blir igjen med vennegjengen fra den suksessfulle førstefilmen ut på nye ”eventyr”, denne gang i Bangkok. Det er Stu som skal gifte seg med sin utkårede, og bryllupet skal altså denne gang holdes i verdensmetropolen Bangkok. Alle er de nøye på å ikke gjenta forrige gangs utskeielser, skjønt dette klarer de selvsagt ikke. Det er nemlig påan igjen, med den ene syke hendelsen, etter den andre!

Egentlig er dette nokså samme oppskrifta som i første omgang, bare denne gang lagt til en annen by og verdensdel. Men, hvorfor ikke, å spinne videre på gullhøna er da et velkjent vestlig filmfenomen. Bortsett fra den nye familien til Stu, blir det også stort sett de samme karakterene vi forholder oss til. Nytt av året er dog en kriminell narkodealer, samt den sprøeste apekatten noen sinne vist på film.

Opplegget er altså det samme; gjengen havner utpå fylla og husker neste dag ingenting av hva som hendte. Litt etter litt faller brikkene på plass, og den ene syke hendelsen etter den andre avdekkes. Det som umiddelbart slår en er at ’The Hangover 2’ er flatere og tammere enn hva man i hvert fall skulle ha forventet. Ikke bare går det lenge mellom morsomme punchlines og replikker, selve filmspråket er også skuffende tamt. Det er verken kraft, snert eller sprut over det filmatiske uttrykket som kan understreke enkelte friske uttalelser og replikker.

Heldigvis er fremdeles enkelte karakterer, som den splitter pine galne asiateren som endelig får mer å spille på og er med mer enn i den første filmen. Zach Galifianakis er også denne gang den morsomste og beste karakteren blant vennegjengen og leverer flere gullkorn, heldigvis. Resten er dessverre egentlig ganske umorsomt, masete og bare rett og slett tamt.

’The Hangover: part 2’ er som en typisk oppfølger; den spinner videre på det som var suksessfullt med førstefilmen, men klarer ikke komme seg videre utover dette. Samtidig er det noe døvt tamt over store deler av filmen som gir den et trøtt og uinspirert preg. Heldigvis glitrer da enkelte karakterer tidvis til, og sistedelen av filmen tar seg noe opp. Kjent og kjært dette altså, ikke noe mer.

- Joker - Intenst om Jokerens tilblivelse
- War Dogs - Småkjedelig om utrolig historie
- The Hangover Part III - Spar oss...!
- Due Date - Grei komedie med et preg av alvor
- Hangover - Hysterisk latterkrampe!
- Starsky & Hutch - Småmorsom tullekomedieparodi på syttitallet
- Old School - Ganske artig partyfilm
- Road Trip - En vill og morsom Road Trip

- Ikke like moro denne gangen!

• The Hangover 2
  • Filmhjerte.blogg.no