Anmeldelse av Beverly Hills Purk 3 (Beverly Hills Cop 3), amerikansk film fra 1994

Action, Komedie Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 15 år

Axel Foley besøker en fornøyelsespark

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.05.2011]

Axel Foley er tilbake. Denne gangen blir sjef han drept av kriminelle. Foley forfølger saken også selv om det driver han utenfor hans politidistrikt. Sporene peker mot Beverly Hills og på forunderlig vis mot noe så uskyldig som en fornøyelsespark ved navn Wonder World. Det blir et farefullt oppdrag der Foley får brukt all sin kløkt som politimann, både for å holde seg selv i livet og gi de morderne den rettferdigheten de fortjener...

Filmen begynner tradisjon tro med at Axel Foley går undercover. Han skal akkurat til å slå til mot en kriminell bande, men selvsagt går noe galt, og Foley må rydde opp på sin helt egen måte. Men selv om mange av sjangertrekkene og filmserieelementene er på plass, føles dette som en 'Beverly Hills Cop'-film på sovepiller. Filmen blir aldri så engasjerende som jeg ønsker. Actionen er ikke kul nok og fungerer bare for å døyve den verste kjedsomheten. Humoren og spøkene er ganske så flau til tider. Jeg klarer nesten ikke smile en gang av det filmen stiller opp med av sørgelig humormateriale. All sjarmen som vi opplevde i den første filmen er borte. Jeg hadde håpet at filmen i alle fall skulle bli bedre enn den første oppfølgeren i rekken, men dette ender opp på bunnnivå som den desidert dårligste filmen i rekken til nå.

Da jeg fant ut at John Landis skulle ha regien på 'Beverly Hills Purk 3', tenkte jeg at dette kunne bli bra saker. Landis er nemlig mannen bak en av ynglingsfilmene mine i kultklassikeren Blues Brothers fra mitt fødeår, 1980. Men Landis leverer en fortvilende forestilling og en alt for plump film. Jeg skjønner at Landis og kompani har prøvd seg på en litt ny greie, og litt annerledes er det jo blitt. Vi får nemlig helt nye omgivelser i tredje film, men det er vel alt denne filmen har å stille opp med. I tillegg klarer ikke filmen å bruke konseptet for Beverly Hills Cop fult ut heller. Det blir dog noen forsøk på å vise noen eldre rollefigurer uten at det retter helt opp igjen uttrykket.

Eddie Murphy er jo en morsom mann, men i denne filmen får han ikke så mye å spille på. Det blir veldig mange scener der han er på farten, disse scenene skal virke morsomme, men de inneholder litt for slitsomme og åpenbare poenger. Som eksempelvis scenen der Axel møter igjen sin gode venn Billy. Da banker han på døren flere ganger uten å komme inn, og han legger han fjeset mot ruten på døren. Dette er kanskje morsomt på barne- og ungdomsskolen, men ikke for resten av verden. Dessverre klarer filmen å redusere Eddie Murphys stjernestatus til noe mer gjennomsnittlig og litt traust. Med Landis og Murphy sammen, burde dette hatt potensiale til å bli en 'killer' film, men dessverre følte jeg dette falt helt i grus.

Filmens handling er litt typisk og har mange repeterende elementer fra de foregående filmene. Det er eksempelvis at en nær venn av Axel blir skutt og Axel tar det personlig. Vi får også nok en intrikat bande som har snillere dekkoperasjon. Jeg er litt lei av dette at alle disse filmen skal ha akkurat den samme oppbygningen. Det å skulle blande fornøyelsesparken inn i det hele fungerer svært dårlig. Det er jo et litt for rart at skurkene skal skjule seg på et slikt sted. Det blir også mye repetisjon i filmen. Mange av scenene viser rollefigurene som sprader rundt forskjellige steder i fornøyelsesparken. Jeg blir heller ikke overrasket over noe i filmen. Alt er så platt og lite smart manusmessig at man vet akkurat hva som kommer til å skje hele veien. Selv slutten er svært klisjéfull på linje med de dårligste Politiskolenfilmene.

Når filmens høydepunkt blir at George Lucas dukker opp som skuffet mann i parken, vet du at dette aldri blir noen innertier. Selv om det er litt action underveis, føltes filmen knusktørr og bare inneholder noen scener med minimumsunderholdning. Jeg innrømmer dog at filmen er helt ok å se, men jeg får aldri noe godfølelse underveis. Det er nesten deprimerende at filmskaperne ikke har klart å gjøre mer ut av filmen enn dette. Om du ikke har sett Beverly Hills Cop, så er det nok den første du skal kose deg med, de to neste holder ikke i nærheten av samme kaliber. 'Beverly Hills Purk 3' holder til en toer på terningen. Det fordi filmen redder seg inn med å framstå som helt grei til tider. Den er med andre ord langt fra det dårligste jeg har sett av A-filmer fra Hollywood.

- Beverly Hills Purk 2 - Ny omgang med action og moro med Axel Foley
- Beverly Hills Purk - Helstøpt actionkomedie

- Blues Brothers 2000 - Bandet samles for å dra ut på veien igjen!
- Oscar - Stallone i vill forviklingskomedie.
- Amerika for mine føtter - Murphy som prins i fremmed land
- ¡Three Amigos! - Komedie om stumfilmstjerner med seriøse forviklinger
- Spioner som oss - Hjelp, vi er blitt spioner!
- Rollebyttet - Morsomt rollebytte
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- En amerikansk varulv i London - Varulv-klassikeren funker som gjensynsfilm.
- The Blues Brothers - Den kuleste musikalfilmen ever!
- Deltagjengen - Vill festing og mye morro på College
- The Kentucky Fried Movie - Drøy sketsjefilm med mye humor og glimt i øyet