Anmeldelse av Master and Commander, amerikansk film fra 2003

Action, Drama Spilletid: 138 minutter Aldersgrense: 11 år

Episk seilskip-action!

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
Den britiske kaptein Jack Aubrey leder sitt skip og mannskap i jakten på et stort fransk krigsskip under Napoleonskrigen. De to skipene støter på hverandre flere ganger, og kampen mellom de to kapteinene blir personlig. Det hele leder selvsagt opp til et stort sluttslag...

Det astronomiske budsjettet er utnyttet til fulle, og alt virker autentisk. Dette er filmen for alle som har eller har hatt interesse for store seilskip. Filmen transporterer seerne til begynnelsen av 1800-tallet, og man kommer ikke tilbake til 2000-tallet før rulleteksten begynner.

Russel Crowe gjør nok en god prestasjon i en storfilm. Han viser en Kaptein som setter plikten overfor landet sitt over alt, men samtidig bryr han seg om mannskapet. Vennskapet med skipets kirurg, spilt av Paul Bettany, står sentralt i historien.

Endel treige partier i midten av filmen er litt kjedelig, men det er ikke bare dumt siden det gir oss tid til å bli bedre kjent med menneskene. Det de fleste venter på er slagscenene. Disse er veldig bra laget, både skip mot skip og mann mot mann. Aubreys manøvre for å snu situasjonene til sin fordel er dog altfor åpenbare og lite overraskende. Andre "feil" er at det ikke virker særlig realistisk at en ti-åring er kommanderende offiser, og musikken kunne godt vært mer dramatisk. Plusspoeng og stjerne i margen for å ha latt være å veve inn en halvhjertet kjærlighetshistorie.

Etter min mening en god film, men den passer ikke for alle. Ikke kom til kinoen og forvent to timer halsbrekkende action med fektende skjeletter, for det får du nemlig ikke. Hvis du derimot kan sette pris på en film som prøver å gi en ekte opplevelse av livet ombord på et skip vil denne filmen gi valuta for pengene. I tillegg får du vellaget og underholdende action.

- The Truman Show - Fascinerende underholdende
- Dagen er din - Viktig og inspirerende om ungdomstiden
- Vitne til mord - Dramathriller med en storspillende Harrison Ford i spissen
- Gallipoli - Krigsbuddyfilm fra Australia
- The Last Wave - Jordens ‘mystikk’ kontra den vestlige oppfatningen

26.03.2009 sier mortenmm: En av mine favorittfilmer, anbefales på det varmeste!

• Master and Commander
  • Filmanmelderen.no
  • Filmlisten.no

20th Century Fox, Samuel Goldwyn Films, Miramax Films, Universal Studios / Universal Pictures