Anmeldelse av Den Niende Porten (The Ninth Gate), amerikansk film fra 1999

Grøsser, Thriller Spilletid: 133 minutter Aldersgrense: 15 år

Polanski skaper stemning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.05.2011]

Samleren Boris Balkan kommer over en mytologisk bok som bærer tittelen ‘The Nine Gates and the Kingdom of Shadow’. Boken skal i følge myten være skrevet på 1600-tallet sammen med Satan selv. På grunn av dette ble alle eksemplarer brent på bålet. Det vil si alle utenom tre eksemplarer. Balkan hyrer inn en bokjeger med navn Dean Corso. Balkan sender Dean ut på reise med boken for å sjekke om boken er ekte. Han sammenligner også boken med de to andre bøkene og forsøke å finne hemmeligheten bak boken. Dette blir raskt mye farligere enn Dean først kunne forestilt seg...

Selv om jeg aner hvordan dette vil utvikle seg, på grunn av tittelen, er det som skjer underveis faktisk interessant å følge. Personlig likte jeg det filmskaperen har gjort med filmen. Det er kult at Polanski har klart å gjøre en film om bøker så drivende spennende. Underveis blir vi også tatt med på en liten reise inn i det okkulte. Stemningen i filmen er ganske mystisk og eggende. Musikken er også med på å bygge opp under mystikken i filmen.

Konseptet i filmen er svært snevert, men jeg føler at Roman Polanski er mannen for å skape dynamikk i nettopp denne filmen. Han klarer å gjøre veldig mye ut av veldig lite. Regissør Polaski er også kjent for å tilnærme seg det spirituelle. Filmen spiller også på et mysterium som skal løses, slik mange andre av Polanskis filmer også gjør. Nå er dette dessverre ikke blant hans beste filmer, fordi dette blir litt for enkelt i lengden, og samt at manuset ikke er av det hvasseste slaget, men denne filmen klarer å slå litt fra seg til tider.

Johnny Depp gjør en utrolig god rolletolkning i filmen. Han er perfekt for rollen som den kvalitetsbevisste bokjegeren, Dean Corso. Hans rollefigur vikler seg inn i et spill han etterhvert blir helt besatt av. Depp klarer å få frem det interessante i karakteren og gjør litt ekstra for at denne filmen framstår slik den gjør. Uten Depp hadde dette kanskje blitt mer platt og stillegående. Frank Langella er jo også god som Boris Balkan, men han har gjort bedre filmer senere som eksempelvis Frost/Nixon, der han spilte Nixon selv. I andre roller treffer vi Lena Olin.

Dette minner litt om Stanley Kubricks ‘Eyes wide shut’, bare at dette ikke er fult like vellykket. Med litt bedre manus kunne denne filmen raskt vokst litt mer. Jeg tenker om filmskaperne kunne fått inn noen flere overraskende tvister, så kunne dette vokst litt på seg. Men jeg synes filmskaper Polanski klarer seg greit med 'Den Niende Porten'. Det beste i filmen er den mystiske stemningen som passer som hånd i hanske inn med thrilleren. Dette skal jo også være en grøsser, men til det var denne filmen litt for tam. Jeg ble ikke nærheten av skremt på noen som helst måte, men litt spenning er det heldigvis i materialet.

Dette var med andre ord en utrolig mye bedre som thriller enn grøsser. Jeg tipper dette er en film du enten elsker eller hater. For mange vil nok dette bli litt for enkelt og kjedelig i lengden, men for min del synes jeg dette appellerte greit til meg. Særlig siden jeg ikke la meg veldig opp i tittelen før jeg så filmen. Da ble ting litt mer overraskende, selv om ting ikke kom som den største overraskelsen akkurat. Om du liker litt overnaturlig og spirituell eventyrthriller så er dette kanskje akkurat hva du er ute etter, for dere kan dette kanskje bli mer som en joker. Jeg ender opp på en firer for en relativt gjennomført film i forhold til sitt enkle utgangspunkt.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Stødig piratunderholdning fra Rønning og Sandberg
- Transcendence - Uengasjerende forskningsdilemma
- The Lone Ranger - En utrolig flopp!
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- The Rum Diary - Uforutsigbar godbit
- Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides - Helt greit, om enn litt oppbrukt
- The Tourist - Voksen og stilfull
- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest - Visuelt flott, men kanskje litt for lang
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Pirates of the Caribbean - The Curse Of The Black Pearl - Perfekt sjørøverunderholdning!
- Astronautens kone - Sjangermiks som kan ta deg hvor som helst
- Cry-Baby - Helskrudd 1950-tallsmusikal med Johnny Depp i front

- Venus In Fur - Sært rare gode greier fra Polanski
- Polanskis Skyggen - Godt og stødig fra Polanski
- Pianisten - Særedeles sterk og vellykket
- Pirates - Sjørverunderholdning for unge eller eldre som drømmer seg litt tilbake til barndomsleken
- Leieboeren - Underholdende og svært stemningsskapende
- Chinatown - Nicholson og Polanski i solid Noir-samarbeid
- Rosemary's Baby - Skremmende dramastemningsgrøsser
- The Fearless Vampire Killers - Helt OK film i nydelig utførelse
- Repulsion - Polanskis glemte psykologiske mesterverk

06.04.2008 sier Jerry Black: Dette er en av de beste filmene jeg har sett.

• Den Niende Porten

USA, Spania, Frankrike

Engelsk, Spansk, Fransk, Portugisisk

Live Entertainment, TF1 Films Productions, Via Digital, Canal+, Le Studio, Bac Films, Araba Films, Kino Vision, Origen Producciones Cinematograficas S.A., Orly Films, R.P. Productions