Anmeldelse av Oppdrag Nemo (Finding Nemo), amerikansk film fra 2003

Animasjon, Komedie, Familie Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 7 år

Nær perfekt animasjon

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
En klovnefisk kalt Marlin (Brooks) bor utenfor Australia med sin sønn Nemo (Gould). Marlin hauker konstant over Nemo som en overprotektiv far. Dette misliker Nemo og svømmer likegodt utenfor en grense han strengt fikk beskjed om å ikke krysse. Noen dykkere fanger ham, og Marlin vil gjøre alt i sin makt for å finne sønnen sin igjen.

En film om mot og familie fra Pixar Animation Studios - skaperne av suksesser som Toy Story, Småkryp, Toy Story 2 og Monsterbedriften.

Det spiller ikke så stor rolle hvor stilig data-animerte filmer er så lenge manuset er på topp. Det er her Pixar har skjønt det. Enda en gang har de levert et knakende godt manus med sjarmerende animering.

Vi tenker nødvendigvis ikke "WOW!" når vi ser renderingen, men det er heller ikke nødvendig. Grafikken er ikke nyskapende, men allikevel ganske nær perfekt. Fisker, mennesker, fugler. Alle karakterer beveger seg naturlig, og stemmene til de forskjellige personlighetene passer godt inn.

Dette er en av de filmene som passer til alle aldersgrupper. Det er en smart og vittig film som konstant leverer morsomheter uten at de blir dumme eller bløte.

Mange trodde at Pixar kom til å få problemer med å overgå Monsterbedriften.Om de ikke har klart det, så har de i det minste gitt oss en likeverdig produksjon.

- Oppdrag Dory - Oppdrag... eh, hva var det nå igjen?

- Oppdrag Dory - Oppdrag... eh, hva var det nå igjen?
- John Carter - Mer John Carter takk!
- Wall-E - Eyecandy
- Småkryp - Maur alla Pixar