Anmeldelse av Superman 4 - The Quest for Peace, engelsk (britisk) film fra 1987

Action, Superhelt-film Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 11 år

Nesten en parodi på seg selv

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.05.2011]

Jorden sliter med trusselen om en atomkrig. Det gjør at Supermann velger å kvitte seg med alle atombomber på jorden. Men superskurken Lex Luthor er som vanlig i det store hjørnet og klarer å stjele et hårstrå fra Supermann. Han bruker så Supermanns DNA for å skape en ny farlig super mann som Luthor selv vil kontrollere. Han skaper den etter hvert så fryktelige Nuclear Man som er konstruert for å ødelegge Supermann. Kan Supermann greie å hamle opp med denne store nye trusselen?

Det blir enda en en ny vri i denne filmen. Her får vi blant annet se supermann snakke russisk og spansk. Den kinesiske mur får brynt seg. Vi blir vitne til vulkanutbrudd og det som verre er. Mye av handlingen føles nesten som bare oppgulp fra de andre filmene. Det er ikke så mye nytt filmskaperne kommer med. Selv ikke denne nye Nuclear Man, er ikke så kul og original at det gjør noe. Heller mer at han drukner i massene av skurker som finnes der ute. Han er heller ikke så ulik en av de kriminelle fra Krypton som Supermann måtte bryne seg på i den andre filmen. Men Nuclear Man er en mildt sagt enkl mann som knapt kan snakke. Av utseende ser Nuclear Man, noe mer annerledes ut. Han ser ut som en en blanding mellom MacGyver og Dolph Lundgren, slik vi husker dem fra deres glansdager.

Spesialeffektene er heller ikke stort å skryte av. Det brukes også om igjen en del triks fra de foregående filmene som når Supermann er ute og flyr og lignende. Men effektene rundt denne nye Nuclear Man, er ikke alltid like gode. Det ser rett og slett for kunstig ut til tider når store byggverk og andre store saker blir kastet gjennom luften av de to superkarene av forskjellige grunner. Det er også litt trist når jeg i enkelte scener ser kablene som brukes for å skape illusjonen av at Nuclear Man flyr gjennom en etasje i en bygning.

Filmen begynner mildt sagt litt kjedelig. Supermann forsøker seg her på litt verdenspolitikk, noe som kunne vært gøy nok det om det hadde blitt presentert skikkelig. Jeg føler mange av scenene er ombord, bare for å hale ut tiden. Noe må man jo fylle disse 90 minuttene som folket forventer med. Det er rett og slett veldig lite underholdning i filmen, og den eneste grunnen til å se dette er om du digger Supermann. Gene Hackman er tilbake som Lex Luthor. Og også denne gangen må han rømme fra fengselet. Måten Lex Luthor rømmer fra fengselet er som tatt ut av en Donald Duck historie med en dårlig B-Gjengenplan. Men selv ikke en så dyktig skuespiller som Hackman er klarer å redde filmen fra å ende i avgrunnen.

Karakterene er alt for markante. Det gjør at dette aldri blir i nærheten av troverdig. Det er nesten som de fremstår som en parodi på seg selv, totalt uten sjel og innlevelse. Det er også veldig mange klisjeer som får plass i filmen. Det er igrunnen rart at filmen fikk grønt lys med et slikt makkverk av et manus. Regien kunne reddet noe av inntrykket, men den holder ikke helt mål den heller. Dette var igrunnen en god del dårligere enn jeg hadde forventet av en supermannfilm. Til dags dato er nok dette den helt klart dårligste supermannfilmen jeg har sett, og sikkert kommer til å få se også. Men så lurer du hva som redder dette fra å ende på det laveste terningkastet? Joda, fordi filmen går an å se fordi det er en del erfaringer som skaper scener lignende fra de andre supermannfilmene. Jeg gir derfor en svak toer til dette litt møllaktige superhelteventyret. Ingen liker å se hastearbeid og dette bærer veldig preg av nettopp det.

- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- Superman: Man of Steel - Supermann i total audiovisuell overkill

• Chicago Tribune
  • Russin.nu

Storbritannia

Warner Bros. Pictures, Cannon Group, Golan-Globus Productions

«Tre Nøtter til Askepott»

«Gutten som ble julenissen»

«The Harder They Fall»

«Venom: Let there be carnage»

«The Boy Behind the Door»

«House of Gucci»

«Those Who Wish Me Dead»