Anmeldelse av Fast and Furious 5 (Fast Five), amerikansk film fra 2011

Action, Kriminal, Thriller, Drama Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

Full pakke!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 03.05.2011]
Dominic og gjengen er igjen på feil side av loven når de denne gang gjenforenes, hele gjengen fra de forrige filmene. Brian O’Conner og Dom Toretto er nå fortrengt til Rio de Janeiro hvor de må utføre en siste jobb for å vinne friheten. De setter sammen et eliteteam for blant annet å konfrontere den korrupte forretningsmannen som ønsker dem alle døde. I tillegg kommer den hardkokte spesialetterforskeren Luke Hobbs i veien for dem.

Handlingen i denne filmen er for så vidt som å forklare ingrediensene i en kjent og kjær suppe, man vet hva man får. Men likevel; FOR en suppe! Fast and Furious-filmene er i stor grad som samlebåndsfilmer å regne, men én ting skal de ha, de er av topp kvalitet! Slik klarer også jammen meg den femte filmen i rekken både å engasjere og få deg til å le, samt servere deg rå og heftig action som perler på en snor.

’Fast Five’ som film VIL nemlig noe, utrolig nok! Den streber nemlig helt tydelig etter å vise deg den ene heftige, originale og overdådige actionsekvensen, etter den andre. Den vil skape scener du aldri har sett før, med ekte stunts og effekter, ikke etterpålagt, og som genrefilm fungerer den derfor aldeles strålende!

I dette ligger også, nærmest selvsagt dessverre, genrens mange svakheter, som dårlig manus, latterlige replikker og skuespill, samt logiske brister som ikke likner grisen. Hovedkarakterene er samtlige like steinharde som granitt, fullstendig strippet for følelser og synes å likne mer på x-men eller transformers enn mennesker egentlig. Men hva gjør vel det, når filmen til alt hell likevel klarer å fleske til med en avslutningsscene som både er så actionspekket, heidundrende og samtidig så latterlig morsom, at man her kan le av lettelse over at filmen endelig tar seg selv så uhøytidelig, bra!

Foruten den heftige og ville avslutningen, tar filmen stadig ting lengre og lengre, man vet aldri når det skal ta slutt og hva som skjer. Den meget heftige og bra klippingen gir generelt utrolig dynamikk til de fra før av velgjorte stuntene, filmingen og actionsekvensene.

På en måte er det ikke så mye å si om ’Fast Five’, du vet hva du går til når du løser billett. Men,ulikt mye annet graps som kommer av middelmådig action, lyser imidlertid ’Fast Five’ kvalitetsaction fra start til slutt, noe som gjør at det er pur glede å se på! Slutten klarer som sagt til og med å løfte det enda høyere, og en befriende lekenhet og humor setter inn. Alle actionelskende vil få mer enn nok hjernedød ”handling”, fart og spenning for pengene her! Og du forresten, sitt litt igjen under rulleteksten, så får du en overraskelse til!

- Fast & Furious: Hobbs & Shaw - Overdose Hobbs & Shaw, på godt og vondt
- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and the Furious 4 - Røffe Vin Diesel og 'pretty face' Paul Walker sammen igjen
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Bilfilm om drifting
- 2 Fast 2 Furious - Bilsjåfører forsøker å 'frame' en narkobaron
- The Fast And The Furious - Bilaction for gutta!

- Star Trek Beyond - Karaktersterk og svært underholdende
- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and the Furious 4 - Testosteronbomben er tilbake
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Bilfilm om drifting

- Moro bilaction med den hardbarka gjengen!

08.10.2011 sier Tore Andre Øyås: Kanskje film nummer seks blir enda bedre? Terningkast 6?! Det er jo lov å håpe...! :)
16.05.2011 sier ffuser: Det er jo litt sykt at en femmer kan snu trenden. Men det ser den altså ut til å ha gjort og til og med overgått den første filmen. Dette skal jeg se ;)
15.05.2011 sier Jacob: Har sett den nå! Glemte å sitte igjen etter rulleteksten :( For søke det opp på nettet :) Som du skrev er det kvalitetsaction fra start til slutt. Slenger en femmer på terningen selv. Beste Fast and Furious til nå! Håper på enda fler ;)
05.05.2011 sier Tore Andre Øyås: Thanx! Ja du MÅ se denne, sjeldent en så ren actionfilm faktisk er så bra! Dum og teit ja, men altså actionkvalitet i toppklasse!
04.05.2011 sier Jacob: Fet omtale :D Du overbeviste meg ;)
Denne skal ses i nærmeste fremtid :)

• Fast and Furious 5
  • Biojensen.dk