Anmeldelse av The Rock, amerikansk film fra 1996

Action, Thriller Spilletid: 131 minutter Aldersgrense: 15 år

Actionfilm i storform!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.04.2011]

En gruppe kommandosoldater stjeler noen skumle kjemiske våpen. I tillegg tar de over det gamle beryktede fengselet på Alcatraz-øya, som blir kalt The Rock. Der stasjonerer de seg med de kjemiske rakettvåpenene med nervegass som er tiltenkt som trussel mot storbyen San Francisco, og i tillegg har de tatt 81 turister som gisler. Nå krever de 100 millioner dollar som løsepenger. Pengene skal brukes gies til å gi falne soldaters familier oppreisning. Med en slik vanskelig situasjon, kreves ekstreme løsninger. Disse involverer en tidligere fange på Alcatraz og en ung FBI-agent med spesialitet på kjemiske våpen...

Dette er en god gammeldags actionfilm. Med andre ord er dette alt annet enn dypt. Alt er rett frem og håndfast. Du møter hardbarkede karer, som nesten er en actionklisjé i seg selv, men når filmskaperne blander flere gode klisjeer og setter dem sammen på en så underholdende måte, er de tilgitt. Det er også flust med kule replikker som blir levert av de hardbarkede karene. Jeg hadde sett filmen fra før, men husket ikke så mye. Vi får også en grei porsjon humor underveis, som jeg ikke hadde forventet. Det spriter opp filmen, og gjøre den mer underholdende.

Her er det ingen kunstige dataeffekter. Spesialeffektene er av den gamle skolen og de er laget under en tid der disse effektene var på sitt beste. Vi ser med det blotte øyet at eksplosjonene er veldig fete og det er også den kule bilkjøringsactionen. Det er med andre ord ingenting jeg kan ta denne filmen på reint teknisk. Alt er på stell og det gjør vi kan lene oss tilbake å la oss underholde til det fulle. På regi finner vi Michael Bay, som når han lagde dette stod bak suksessfilmen Bad Boys. Dette er en film som er langt bedre underholdning på nesten alle måter enn Bad Boys. I ettertid har Michael Bay hatt fingrene sine i en hel del storfilmer som Armageddon, Pearl Harbor og Transformers.

Skuespillerne er også med på å prege filmen. Sean Connery er jo en stor filmpersonlighet som innehar alle de rette kvalitetene for å spille rollen som den hardbarkede fangen som får tilbud om frihet for å gjennomføre et farefullt oppdrag som bare han kan utføre. Han har den rette pondusen for rollen, han er røff og kul til tross for sin alder, og i tillegg er hans utstråling helt unik. Sean gir virkelig filmen den riktige kulheten. Så har vi en litt yngre utgave av Nicolas Cage, som her er i sin storhetstid. Han gjør sin rolle veldig stødig og passer godt inn, og blir et fint yngre sidestykke til Sean Connery. Ed Harris er jo en veldig stødig kar og har også en stor autoritet. Valget av ham kunne ikke vært mer perfekt for denne rollen som høyt dekorert millitærmann. I andre roller får vi blant annet andre kjente fjes som David Morse (The Hurt Locker, Den Grønne Mil og Twelve Monkeys) og Michael Biehn (Terminator, Aliens og The Abyss).

Alt i alt er inntrykket solid av denne actionfilmen. Jeg sitter å gliser hele veien, og dette er med andre ord stor underholdende. Dette er lite eller ingenting å trekke ting ned i filmen. Om det skulle være noe så kunne jeg kanskje tenke meg litt mer artigere tvister, selv om filmen forsøker seg litt på det i begynnelsen. Filmen er jo svært enkel, men når alt fungerer så bunnsolid, er det virkelig vanskelig å misslike dette. Og Sean Connerys rolle er også så kul at han alene er nok grunn til å se filmen. Jeg triller en sterk femmer for et solid stykke reinspikket actionunderholdning.

- Transformers 5: The Last Knight - Fremdeles eyecandy, men man blir sliten, så sliten.
- 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi - Krigsaction med høye smell og mye ødeleggelse
- Transformers 4 - Kan det BLI større nå?!
- Pain & Gain - Regissør Michael Bay leker auteur
- Transformers 3 - ADHD-action!
- Transformers 2: De beseirede slår tilbake - Overmektige metalldoninger slår deg knockout!
- Transformers - Robotane er sjølve rosina i pølsa
- The Island - Kult konsept og interessant start
- Bad Boys 2 - Tidvis kul popkornaction, men limet fungerer ikke bra nok
- Pearl Harbor - Hollywoodgalskap med Michael Bay bak spakene...
- Armageddon - Tøysete, tullete og gøy om dommedagen
- Bad Boys - Midt på treet undeholdning i Bad Boys

18.09.2007 sier kanoner: Se denne filmen, men som med con air, ikke forvent noe dypere innhold. Masse herlig god action. Elsker denne filmen. Soundtracket er også veldig bra.

"I'd take pleassure in guttin' you.. boy"

• The Rock
  • Rollingstone.com