Anmeldelse av Swimming Pool, engelsk (britisk) film fra 2003

Drama, Thriller Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 15 år

Interessant mysterium ved bassengkanten

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
En middelaldrende engelsk forfatter med skrivesperre låner foreleggerens feriehus i Frankrike. De vakre omgivelsene gir fornyet inspirasjon, og Sarah er snart i gang med en ny bok. Plutselig dukker foreleggerens vakre franske datter Julie opp. Julie (og en ny mann hver natt) tar også losji i huset, noe Sarah ikke er spesielt fornøyd med. Snart blir hun likevel svært fascinert av ungjenta...

Samspillet mellom de to skuespillerinnene er glimrende. Charlotte Rampling klarer på mesterlig vis å spille på en slik måte at vi aldri helt vet hva som er virkelighet og hva som er forfatterens fantasi før plotet avslører det - og kanskje ikke engang da. Filmen har også et flott skuespillertalent i Ludivine Sagnier. At hun tilbringer store deler av filmen i minimal påkledning er heller ikke å forakte.

Francois Ozon gir oss et interessant og fascinerende mysterium med en særdeles åpen avslutning. Her er det med andre ord påkrevd å tenke selv.

- Summer of '85 - Overbevisende og oppslukende om hjerte og smerte.
- Dobbelt Begjær - Fifthy shades of twins

• Filmlisten.no
  • Filmguiden

Storbritannia, Frankrike

Engelsk, Fransk

France 2 Cinema, Canal+, Le Studio, Gimages, FOZ, Fidélité Productions, Headforce Ltd.