Anmeldelse av Batman & Robin, amerikansk film fra 1997

Action, Superhelt-film Spilletid: 125 minutter Aldersgrense: 15 år

Verste Batman-filmen ever

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.03.2011]

Batman og Robin får mer å bryne seg på når Mr. Freeze og Poison Ivy slår seg sammen. Mr. Freeze er bokstavelig talt en iskald skurk som liker det kjølig. Han har planer om å fryse ned hele Gotham med sitt fryseteleskop. Nå er det bare Batman og Robin som kan redde Gotham fra en endeløs vinter og sikker død...

Som i de andre Batman-filmene gleder jeg meg alltid til å se introduksjonene av skurkene. Her får vi se hvordan Doktor Victor Fries blir Mr. Freeze, men dessverre er ikke det spesielt fengende laget. Jeg synes heller ikke det er spesielt kult første gang vi møter Mr. Freeze i 'Batman & Robin'. Det er noe med karakterdesignet som er riv ruskene galt. Han ser latterlig teit ut og sminkearbeidet virker nesten amatørmessig. Vi får også sett hvordan Poison Ivy blir til og det er heller ikke noe jeg setter videre pris på. Kostymet hennes er for fargesprakende og ser bare helt latterlig ut. Selv ikke Bane klarer å virke kul i filmen. Han ser riktignok stor og ser sterk ut, men blir også for grønn og kunstig.

Uttrykket i filmen føles svært billig og kjipt. Selv spesialeffektene oppleves som alt for dårlig gjennomført. Til tider minner dette mer om en skikkelig B-film. Dette er bare gjennomsyret slett og så latterlig at jeg ikke vet om jeg skal le eller gråte. Kostymemakerne og designerne har virkelig klart å dra dette ned i dritten. Scenografien og ettereffektene er ekstremt falske. Det blir alt for mye bruk av farger på en helt feil måte. Hva er det med 1990-tallet og selvlysende farger som skriker i øynene dine? Det har aldri vært kult på film med knallfarger og særlig ikke når de ser ut som om rollefigurene kommer rett ut i fra et gjennomsnittlig karneval.

Filmen setter standarden allerede fra første stund. Ingenting virker spesielt ekte. Eksempelvis blir Robin fryst ned, og da han kjapt tines opp igjen er han helt uberørt. For alle som har vært ute i kulden og får varmen igjen vet den utrolig vonde følelsen dette frembringer. Det er nesten som jeg ikke gidder å ramse opp alt som ikke fungerer for å kjede dere i all evighet. Listen er lang som et ondt år med dårlige filmskapervalg. Jeg datt faktisk helt av lasset og kjedet meg stort, fordi jeg ikke føler at noe stemmer. Så lurer kanskje du på om det ikke noe action i filmen? Joda, det er del av det, men med disse kjipe rammene og i et univers som ser ut som halloweenmøkk, så er det ikke lett å ta dette seriøst på noe plan.

Det er litt av en rolleliste vi er vitne til i filmen, men det hjelper så rent lite når alt er så utrolig dårlig tilrettelagt og presentert. Selv ikke dette supre catet greier å redde dette synkende skipet. George Clooney spiller Batman og Bruce Wayne og jeg hadde et håp om at han med sin sjarm og utstråling kunne bli en riktig Batman, men det er noe med ham. Han ser mer ut som, nettopp George Clooney, enn slik jeg forestiller meg Bruce Wayne. Clooney er jo en dyktig skuespiller, men her får han ingenting å å spille på. Han virker også litt gammel i sitt utseende til å passe inn som Batman, med sitt halvgrå hår, sitt alt for solbrune ytre og litt for markerte øyne. Chris O'Donnell spiller Robin og han passer forsåvidt greit inn med sinn gutteaktige framtoning, selv om håret hans ikke er så sort som det burde være.

Arnold Schwarzenegger spiller Mr. Freeze. Den rollen håpet jeg at kunne bli litt kul. Men han faller helt igjennom og føles svært misslykket. Ikke føles han kul og ikke er han tøff som Mr. Freeze. Karakteren gir seg ut for å være en tøffing, men i filmen ser han mer ut som en blanding mellom den tyske technoartisten Scooter og nyfødt baby. Det hjelper heller ikke på når han tenner sigaren. Noen kule replikker fra fra Arnold kunne også reddet noe, men når det hvasseste som kommer ut er: ‘In this Universe there’s only one absolute. Everthing Freeze’ eller ‘What killed the dinosaurs? The Ice Age’, så blir dette kjedeligere enn en skoletime som aldri slutter.

Uma Thurman pleier jo også å være svært tøff på film. Jeg digger henne i Tarantinos filmer som Pulp Fiction og Kill Bill, men her er hun verken tøff eller sexy som Poison Ivy. Alicia Silverstone er riktignok ganske søt, men jeg skjønner jo ikke helt visen å ha henne med i filmen. Hun blir om til Batgirl, men hun virker for oversminket og er ikke den filmbaben filmskaperne kanskje hadde håpet på. Den svensk-norske modellen, Vendela Kirsebom, har også i en liten rolle i filmen som Mr. Freezes kone. Hun får også besøk av sin modellvenninne Elle Macpherson som også er med på dette laget. Og sist, og kanskje minst, finner vi, rapartisten Coolio som heller ikke klarer å tilføre filmen noe ved sitt merkelige nærvær.

Dette var bare crap egentlig og jeg finner ingen gode grunner til å se filmen. Og selv om du er Arnold-fan, så ville jeg også holdt meg unna denne filmen. Det fordi ditt glansbilde av den store actionhelten kan knuse totalt. Som Batman-film er langt i fra severdig. Alt er galt og fansen blir skuffet langt inn til beinmargen. Dette er et skikkelig makkverket som det er rart at ikke tok storeslem på Razzie Awards (Oscars motstykke for de dårligste filmene). Jeg digger Batman og strekker meg ofte langt for å tolerere at ting kanskje ikke er helt optimalt. Men i 'Batman & Robin' hadde jeg ingenting å gripe fatt i. Etter å ha sett denne filmen trenger man et realt gjensyn av 'Batman Begins' for å vaske bort spysmaken etter dette møtet med 'Batman & Robin'.

- Batman vs. Superman - Svært variert om stormannsgalskap på flere plan!
- The Dark Knight Rises - Beksvart og mektig avslutning!
- The Dark Knight - Sinnssyk underholdning

- Bad Company - Ingen klassiker, men god på å underholde
- Phone Booth - Spennende telefonterror
- Tigerland - Systemet ønsket soldater, men soldaten vil være et menneske
- Flawless - Realistisk, men flyter ikke
- Tid for hevn - Er det rett å drepe som hevn mot voldtektsmenn?
- Batman Forever - Two-Face og Riddler mot Batman
- Klienten - En dyktig advokat med en usedvanlig kilent
- Falling Down - Michael Douglas gjør en mesterlig ustabil rolle i denne thrilleren
- The Lost Boys - Herlig 1980-tallsfilm med vampyrer med på kjøpet

- En fantastisk helt men en forferdelig film!

23.03.2011 sier Tore Andre Øyås: Hear hear!! :)
22.03.2011 sier Jacob: Thank God for Christopher Nolan ;)
22.03.2011 sier Pål Frostad: Jeg var i superhumør jeg da jeg begynte å se dette. Synes på ingen måte at alle Batmanfilmene er like. Burtons filmer skiller seg klart ut fra de to andre. Han fokuserer veldig mye på skurkekarakterene i seg selv og gjør dem gode i filmen, mens denne filmen så fungerer ikke skurkerollene i det hele tatt. Det har ingenting med at de kommer fra Batman-tegneserien, men mer det at de er framstilt på en utrolig dårlig måte. Det meste skyldes nok kostymene som er alt for fargesprakende og de lyser rett og slett fake lang vei. Det er jo de samme skurkene i de nye Batmanfilmene også, men her er de gjort mye mer troverdig, så hvordan ting ser ut er svært viktig på film. Og så er det jo litt kult om man ikke kjeder seg alt for mye i en superheltfilm full av action ;)
22.03.2011 sier michael: Hmm, ikke humør mens du så denne filmen skjønner jeg. Selv syntes jeg alle Batman filmene er like. Jeg kan ikke se de nyansene som du ser. Jeg ser at Imdb folkene også slaktet den, men jeg har problemer med å skille filmene fra hverandre. Skurkene er dårlige sier du, men alle Batman skurkene kommer jo fra tegneseriene og er like tåpelige alle sammen.

• Batman & Robin
  • Filmskribenten.dk