Anmeldelse av Good bye, Lenin!, tysk film fra 2003

Komedie, Drama Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 11 år

Årets store europeiske suksessfilm!

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
Dette handler om en hengiven sønn som gjenskaper gamle Øst-Tyskland i sin syke mors leilighet, fordi han ikke vil fortelle om at muren er revet og landet igjen er fritt...

Året er 1989 og Alexander deltar i en demonstrasjon mot det øst-tyske regimet. Hans mor er vitne til at han blir arrestert, og i det samme blir hun rammet av et hjerteanfall og faller i koma. Når hun våkner etter åtte måneder gir legen klar beskjed om at det kan skje igjen hvis hun får noen store overraskelser. Problemet er at verden har gått videre mens hun var borte, og blant annet har muren falt. Alex gjenskaper et lite stykke DDR i leiligheten deres for å skjule denne sannheten for moren.

Et enkelt, men effektivt konsept. Den falske virkeligheten Alex bygger opp gir klare paralleller til virkelighets DDR - han mener det godt, men må hele tiden bygge videre på løgnene for å unngå å bli avslørt. Dette narrespillet gir ham også muligheten til å skape det DDR han selv ønsket å bo i. Han overbeviser moren om at hans fiktive hendelser har funnet sted ved hjelp av egenproduserte nyhetssendinger med en kamerat som ankermann. Selv om kommunismen med rett beskrives som noe som ikke helt fungerte etter planen, blir heller ikke kapitalismen lovprist når den gjør sitt inntog. Det er bra at de har klart å lage en politisk film uten å ta side.

Hele filmen har det jeg vil beskrive som en god stemning. Den er ikke en komedie som prøver å få deg til å le hele tiden, men mer et familiedrama krydret med artige situasjoner (med et alvorlig bakteppe). For oss som ikke var der og opplevde det gir den et godt innblikk i hvordan øst-berlinerne fikk friheten. Dette er en fornøyelig film som jeg gjerne kan anbefale.
- Varm, morsom og tankevekkende

• Good bye, Lenin!