Anmeldelse av Naken, svensk film fra 2000

Komedie Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 11 år

Komisk nakensjokk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.03.2011]

Anders skal gifte seg med sin kjære Maria. Det er bare det at Anders har vært på et av de villeste utdrikkingslagene du kan tenke deg og våkner opp naken i en heis med en kondom i rumpen. Han er på et helt ukjent sted uten å huske hva som har skjedd. Hvordan i all verden skal han greie å nå bryllupet med et slikt utgangspunkt på bare få timer?

Jeg har riktignok sett denne filmen fra før da den kom ut for over ti år siden og elsket den da. Det var derfor jeg var ganske så spent når jeg satt meg ned for å se den om igjen. Dette er nok en film man enten elsker eller hater. Den er gjort på et svært lavt budsjett og det synes, men til tross for det er konseptet rimelig tøft selv om jeg har sett lignende saker i blant annet Groundhog Day fra 1993.

Uten å røpe for mye byr dette på svært mye moro. Vi får se Anders på de mest kreative måter skaffe seg klær og penger for å nå bryllupet sitt. Men det er utrolig mange hindre på veien og Anders har jo også så kort tid på seg. Men konseptet i filmen byr på mer enn at Anders bare skal nå bryllupet. Han gjenopplever nemlig denne dagen flere ganger og blir etterhvert bedre og bedre på å utnytte mulighetene til å nå sitt eget bryllup. Det er også slik at jeg underveis begynner å tenkte hva jeg selv ville gjort i denne syke situasjonen.

Humoren i filmen er jo ofte svært enkel og ting blir jo svært rølpete innimellom, men om du klarer å se igjennom fingrene med dette, så er dette en superunderholdende. Filmen er spekket med minneverdige situasjoner. Hva er vel kulere enn å se en naken mann i politibil som raner et postkontor? Uten å avsløre mer bør du se denne filmen om noe av det du hører faller i smak eller favner din interesse. Nesten alt man kan tenke seg av nakne morsomheter er innlemmet i filmen.

Dette er en film som bare er ment til å underholde for hver eneste krone som er brukt. Jeg elsker når jeg ser filmer som byr på så kreativ og herlig fortellerglede som dette. Det skjer så pass mye på den halvannen timen som filmen varer at jeg nesten ikke trodde det var mulig å utnytte dette konseptet bedre. Jeg skal ikke stikke under en stol at jeg liker litt finurlige filmer og dette var en film som tilfredsstilte meg meget bra. Her får man mange syke situasjoner og stor kreativitet for å løse disse. Dette blir nesten som et moderne eventyr. Det er også mye å le av for deg som eksempelvis likte Hangover og lignende komedier. Også i 'Naken' får du mye rølp og faktisk en del sykere situasjoner som hovedpersonen kommer opp i.

Underholdningsverdien i denne filmen står til en sterk femmer. Men reint filmatisk er den ikke den beste filmen, selv om den er god nok til å få gjort sine poenger og servere dem på måter som fungerer. Konseptet er som sagt veldig kult (Selv om det er delvis brukt i andre filmer fra før) og det trekker veldig opp og mange av scenene er ubetalelige selv om det ikke alltid skuespillet er det beste. Denne filmen er som en lang og god sketsj jeg har stor glede av. Det skal dog sies at dette ikke er den mest originale filmen, men den klarer å gjøre en meget fornøyelig og komisk forsøk på å underholde. Den falt helt i smak hos meg ihvertfall. Jeg trekker som sagt litt for at filmen mangler litt på det filmtekniske, men anbefaler den varmt videre til tross for dette. Dette må rett og slett oppleves for å vite hva jeg snakker om. Ingen dybde, men stor enkel moro!

• Naken
  • Aftonbladet