Anmeldelse av Kongens Tale (The King's Speech), engelsk (britisk) film fra 2010

Drama, Historie Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: Alle år

De fine følelsene

[Skrevet av: Kristine Oseth Gustavsen, Dato: 27.02.2011]
The King's Speech tar opp store temaer, men fokuserer likevel på detaljene ved dem.

Albert har et problem; han stammer. Det er sikkert ille nok for mannen i gata, men når man i tillegg er hertugen av York og blir forventa å tale offentlig, tør jeg påstå at det er enda verre. Når faren hans kongen dør, og storebroren velger å frasi seg trona for å gifte seg med ei fraskilt dame, må Albert overta ganske mot sin vilje. Når det dessuten blir klart at Tyskland erklærer krig mot England og kongen forventes å holde en oppmuntrende tale til folket via revolusjonerende teknologi, a.k.a. radio, blir det rot i systemet for Bertie. Men kona hans Elizabeth har ordna litt på egen hånd, og kommet i kontakt med en uortodoks talepedagog uten utdanning. Kan han være redninga for Bertie som har prøvd alt?

The King's Speech har blitt en lavmælt og stillferdig film. Det er ikke den store dramatikken som lurer i forgrunnen her. Faktisk har de virkelig store hendelsene, som andre verdenskrig, blitt dytta ned til bakgrunnen, noe som er like greit, for dette er ikke en krigsfilm. Det er de mer hårfine konfliktene som ligger i fokuset denne gangen, og filmen behandler dem med den varsomheten som seg hør og bør.

Colin Firth er som kjent nominert til Oscar for sin tolkning av den stammende kongen, men for min del er det Geoffrey Rush - forøvrig også han Oscar-nominert - som står for den sterkeste rolleprestasjonen her som den kontroversielle nesten-logopeden Lionel Logue. Sammen har de to også en uvanlig sterk kjemi på lerretet, og det tidvis litt knappe manuset flyter usedvanlig fint mellom dem.

Det eneste minuset jeg kan komme på, er at det til tider blir rett og slett litt for stillestående. Det blir aldri direkte kjedelig, men likevel tok jeg meg litt i å tenke "skal det ikke komme noe mer snart?" innimellom. Nå vel. Sikkert bare jeg som er slumpen igjen. For dette er en ordentlig fin film, altså!

- Den danske piken - Pent og rimelig glatt om tidenes første kjønnsbytte
- Les Misérables - Hjerte og smerte, så det holder!

- Fantastisk gjennomført
- Storartet historisk drama

27.05.2011 sier ffuser: Hehe, du kan få sagt det cuegirl ;)

For min del liker jeg å få på plass historiske fakta i filmer. Som du også presiserer så er det jo alltid rom for tolkninger eller kunstneriske friheter i filmer, så da er det jo alltid lurt å ta seg en sjekk på et nettleksikon rett etter man har sett filmen, som jeg er for nysgjerrig til å la være å gjøre. Når det gjelder Kongens tale så er det jo ikke så mye historie her, annet enn at verden står overfor krig og en ny konge blir innsatt i England. Men jeg har ikke studert dette så nøye på egenhånd og det var derfor litt kult å få på plass litt hull i monarkrekken i Storbritannia.
27.05.2011 sier cuegirl:

View PostPål, on 25 May 2011 - 11:44 PM, said:

Vær forsiktig med å ta historie for harde fakta i "historiske" filmer. Selv om filmen er fantastisk er det et par ting i handlingen/beskrivelsene som er annerledes enn fakta, og som dermed gjør historien litt "feil". :)

Ta f.eks. Elizabeth-filmene.. "Elizabeth: The Golden Age" er helt forferdelig historisk sett! Filmen er nyyydelig i alle sin prakt, kostymer, cinematografien, skuespillet etc.. men mange av handlingene og de historiske hendelsene er så feilaktig at jeg får vondt inni meg!

Det er ofte at filmene beskrives med: "Inspirert av en sann historie.." eller "Basert på virkelige hendelser!". Noen ganger beskrives ikke filmer med dét engang! Er litt småkjipt synes jeg! :P Men hver gang jeg hører om- eller ser en historisk film så gjør det at jeg leser masse om historien om jeg ikke kjenner til den fra før! :) Med andre ord så lærer man faktisk litt historie ja Pål! :D
25.05.2011 sier ffuser: Jeg er veldig enig med deg. Skulle også ønske den var lenger. En engasjerende film på flere plan som man også lærer litt historie av. Kan man ønske seg mer?
25.05.2011 sier Fuglefenta: Elsker slike filmer! Skulle ønske den var lenger :)
27.02.2011 sier Pål Frostad: Fin anmeldelse. Jeg er enig i mye av det du synes om filmen. Vedlig bra du også likte denne filmen. Jeg synes også Geoffrey Rush gjorde en særdeles god rolle, men for min del var det Colin Firth som stjal showet. Det å spille en stammende kongelig så overbevisende som dette er noe jeg synes er veldig imponerende. Rush og Firth er som du skisserer et superpar i denne filmen. Jeg likte også godt at man hadde litt humor med i filmen også så det ikke ble så stivt. Blir spennende å se hvilke Oscars denne filmen til slutt sitter igjen med :)
23.02.2011 sier Tore Andre Øyås: Helt enig i at denne filmen gir mye mer enn forventet. Hadde ikke på forhånd trodd at dette skulle være så forferdelig interessant, men rollene, karakterene og den utrolige historien fenger fra første stund!
Hadde det ikke vært for Natalie Portmans innsats i Black Swan tror jeg denne kan ta alle de fem store på søndag!
16.02.2011 sier elidasta: Flott film! Krysser fingrene for at Colin Firth danker ut dei andre Oscar-kandidatene i sin klasse!
14.02.2011 sier Pål Frostad: Takk for rettelsen den er nå rettet ;)
14.02.2011 sier Snippxx: En liten feil. VG ga denne filmen seks.
Colin Firth kommer unna med Oscar her vil jeg tro.

• Kongens Tale
  • God Kveld Norge (TV2)