Anmeldelse av Metropolis, tysk film fra 1927

Drama, Romantikk, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 153 minutter Aldersgrense: 12 år

Imponerende sci-fi-klassiker

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.02.2011]

Filmen utspiller seg i den futuristiske megabyen Metropolis. Samfunnet er delt inn i klasser: en for planleggere og ledelse, som lever i høyt oppe i byen i luksuriøse skyskrapere, den andre klassen er arbeidere som jobber som slaver i fabrikken og bor dypt under jorden. Byen var grunnlagt, bygget og blir styrt av Joh Fredersen. Som alle andre sønner av ledere i Metropolis lever også Johs sønn Freder et liv i total luksus. Men en dag han sprader rundt i edens hage, får han se arbeiderkvinnen Maria som han blir helt bergtatt av. Hun skal egentlig ikke være på overflaten og drar tilbake til undergrunnen så raskt hun er oppdaget, men Freder følger etter henne ned til arbeiderne og der maskinene er. Der får han se at en stor maskin eksplodere og får drept dusinvis av arbeidere. Da får han vite hvilket helvete de arbeider under. Freder drar straks til overklassen igjen og konfronterer faren med hvordan arbeiderne blir behandlet, men faren vil ikke høre på ham. Maria organiserer arbeiderne og gir dem håp om en bedre framtid der arbeidere og ledere kan snakke sammen, men det er bare at de trenger en brobygger mellom klassene. Freder er mannen de har ventet på og han er villig til å vie livet sitt for å forsøke å hjelpe arbeiderne...

Metropolis er basert på en bok av regissørens kone Thea von Harbou. Filmen begynner med et skift av arbeidere i en fabrikk der de slitne arbeiderne trasker sørgmodig ut og ny, frisk arbeidskraft tilføres. Dette er en meget virkningsfull scene og som er svært god i sin første framstilling av hvordan arbeiderne har det på jobb. De er mennesker, men jobber som maskiner. I filmen får vi iscenesatt de sosiale forskjellene blant arbeiderne og eierne i kapitalismens system. Arbeiderne gjør all drittjobben og blir dårlig behandlet, imens de store profitthaverne sitter på toppen og velter seg i all sin luksus. Og det kan jo bli opprør av mindre og det blir det virkelig her. Historien er meget klassisk og inneholder en del enkle elementer, men fungerer temmelig godt i denne klassikeren.

Fotoet er veldig kult i filmen. Jeg liker veldig godt de snedige kamerafektene som filmskaperne benytter seg av ved flere anledninger. Fritz Lang kan virkelig det å lage film med relativt enkle virkemidler. Dette fremtoner seg som det reneste mesterverket og er stor filmkunst i alle ledd. En del av scenene er rein nytelse å se, som eksempelvis scenen som Freder seg for seg i sitt hode av at arbeiderne går inn i dødsmaskinen. I mine øyne er dette den aller beste og mest gjennomarbeidede stumfilmen som er laget. Det er virkelig imponerende at regissør Fritz Lang forsøker seg på å lage en sci-fi film så tidlig i filmhistorien og virkelig 'nailer' sjangeren.

Jeg liker at filmskaperne skaper et fiktivt og alternativ framtidsscenario. Selv om fremtiden aldri kommer til å bli så dyster og enkel som dette, klarer filmskaperne å få fram veldig mange gode poenger. Scenografien er også imponerende kul med de store maskinene. Hvordan byen Metropolis ser ut, smykker filmen i all sin prakt. Dette blir noe tidløst som ligger milevis forut for sin tid. Liker det filmskaperne forsøker å formidle både rent plottmessig og også filmteknisk. Stuntene føles også spektakulære og kan ikke ha vært helt risikofritt. Det er mye maskineri og masse statister. Det betyr at masse også kan gå galt. Det ser ikke ut som om det er så strenge sikkerhetsforeskrifter, men uansett så ser det jo veldig ekte ut. Musikken er også veldig majestetisk til tider. Den kan minne litt om John Willimas musikk til Indiana Jones-filmene.

Det passer seg også med litt populærtrivia rundt filmen. Madonna har eksempelvis brukt filmen som inspirasjon for sin musikkvideo ‘Express Yourself’. Men også Queen lot seg rive med av Metropolis da de skulle lage musikkvideo til ‘Radio Ga Ga’. Også når George Lucas skulle lage Star Wars, tilbake på slutten av 1970-tallet, lot han også seg inspirere av roboten i Metropolis når man skulle utarbeide utseende for C-3PO. Metropolis er også med i den kjente boken ‘1001 filmer du må se før du dør’. Den var også Adolf Hitlers favorittfilm. Det kan også legges til at filmen tok to år bare å filme og produksjonen kostet så mye å lage, at den nesten gjorde filmselskapet helt bankerott.

Dette er den første sci-fi-stumfilmen jeg har sett i spillefilmformatet. Å se Metropolis er et flott skue, men krever at man følger skikkelig godt med. Det fordi man til en hver tid må holde seg konsentrert å lese replikkene. Filmen kan føles litt kunstnerisk til tider, men dette er ikke bare en film for kultureliten. Om du er veldig filminteressert, er dette en film du bør se. For noen kan nok filmen virke litt kjedelig i begynnelsen og det er nok fordi det er en stumfilm. Noen vil da føle at de mangler et element i filmen, men når du har sett noen stumfilmer vender du deg raskt til dette mer lydsparsomme filmmediet.

Som en oppsummering føler jeg at filmen er svært godt laget i alle ledd. Dette føles som en vanvittig god film for sin tid, og som selv den dag i dag også er veldig severdig. Liker du god film, så er det stor sjanse for at du også liker denne. Jeg liker godt problematikken i filmen. Den er reel også i vår tid. Særlig med tanke på eksempelvis norske bedrifter som outsourcer jobb til lavtlønnsland eller fabrikker som flytter sin virksomhet til andre land. Metropolis er en klassiker som er og kommer til å forbli en klassiker for kommende generasjoner.

- Jeg er loven - Politimann jager kjeltringer i en gjennomkorrupt by
- M - Makeløs klassiker om en barnemorder!
- Dr. Mabuse: The Gambler - Hypnotisøren som kynisk bruker evnene til sin egen vinning...

• Metropolis
  • Klassiskfilmfestival.blogspot.no
  • 1000misspenthours.com
  • Filmforumet

Tyskland

Tysk

Universum Film A.G. (UFA)