Anmeldelse av True Grit, amerikansk film fra 2010

Drama, Western Spilletid: 110 minutter

Sterk og gjennomført westernspenning

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 17.02.2011]
Etter at sin far blir skutt og drept av kjeltringen Tom Chaney, bestemmer den 14 år gamle Hattie Ross seg for å selv spore opp morderen og sørge for at han får straffen han fortjener. Hun søker imidlertid hjelp fra den mest hardbarkede sheriffen hun kan finne: Reuben J. ”Rooster” Cogburn, en mann som sies å ha ’true grit’. På ferden mot å fange Chaney får de selskap av Texas-sheriffen LaBouef, men innen de når målet må de innom mang en fare og utfordring.

Coen-brødrene er tilbake, også denne gang med en thriller i noe samme gate som deres ’No Country for Old Men’ fra 2007. Nominert til hele 10 Oscars er ’True Grit’ så å si like fengende og medrivende som deres nevnte Oscarvinnende film. Regissørbrødrene viser igjen at de er mesterlige på nettopp det å fortelle en interessant historie, vi blir grepet fra første stund, også av karakterene.

Miljøet, settingen og handlingen sitter troverdig helt fra start, og historien bygges meget bra opp med å gjøre oss kjent med hovedkarakterer og problemstilling før hovedhandlingen går i gang. Scenografien og settingen med klær, bygninger og baktepper er en fryd for øyet. Det er lite og minimalt med både utstyr og staffasje, noe som gjenspeiler tiden og miljøet. Veldig mye hviler dermed på karakterene og hva disse er i stand til å skape av engasjement og overbevisende fremtoning.

Jeff Bridges viser igjen hvilken fantastisk karakterskuespiller han kan være. Mr.Cogburn er veldig typete og karakteristisk, men man tenker aldri overspill eller noe i den gaten, man blir fascinert og nysgjerrig på ham. Hans små fakter og ansiktsuttrykk gjør ham til både en tvilsom men også morsom type, i skarp kontrast til sin lille motspiller i unge Hailee Steinfeld.

For er det noen som virkelig har 'true grit', ekte mannsmot, så er det henne! Hun er muligens enda et hakk nærmere typisk skuespill, til tider på grensen til teatralsk, men hun balanserer hele tiden på den mer troverdige siden og skaper en helt klart sterk figur utav den hevngjerrige fjortenåringen Hattie. Sammen utgjør disse to et meget spesielt filmatisk par, og det er en fryd å se dem spille sammen.

Historien engasjerer ikke bare, den overrasker også stadig, slik Coen-brødrene ofte gjør. Med et vittig manus, knallsterke landskapsbilder, natur og scenografi, blir ’True Grit’ en opplevelse man blir sugd inn i. Sterke skuespillerprestasjoner i det merkelige trekløveret Bridges/Steifeld/Damon, hever underholdningsnivået ytterligere! Westerngenren har lenge ligget død, men la oss håpe 'True Grit' har vekket lysten i mange til å lage mer film innen denne kategorien. Gå og se!

- The Ballad of Buster Scruggs - Netflix presenterer en magisk og spesiell Coen-western
- Hail, Caesar! - Coen-light med fornøyelige øyeblikk
- Raising Arizona - Tidlig Coenkomedie med mye filmsnaks
- Blood Simple - Coenbrødrenes første film er stødig

- Et ekte kvinnfolk
- Nyversjonen til Coen-brødrene imponerer

18.04.2011 sier Pål Frostad: Så bra du også likte denne filmen. Er enig med deg i masse av dine observasjoner. Jeg har jo også sett originalen og må si at denne filmen til og med er litt bedre enn den også. Det vil si de er veldig like, bare man kjører en mer realistisk stil, mye kulere foto, og kopierer stort sett alt annet som er bra fra originalen. Det er virkelig futt i Mattie og hun er en ung dame man ikke peller på nesen. Sikkert en kul film på kvinnedagen ;)

• True Grit
  • God Morgen Norge (TV2)
  • Rose-Maries litteratur- og filmblogg
  • Film&Kino
  • filmstedet.no

Paramount Pictures, Scott Rudin Productions, Mike Zoss Productions, Skydance Productions