Anmeldelse av G.I. Joe: Rise of Cobra, amerikansk film fra 2009

Action, Thriller, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 15 år

G.I. Joe: Rise of Cobra - Trailer 19.07.2009

Elitesoldater fra leketøyets verden

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.02.2011]

G.I. Joe er noen elitesoldater som jakter på en mystisk organisasjon kalt Cobra. Cobra har stjålet noen veldig avanserte våpen som kan skape kaos rundt i verden. Våpenene kan sette ut alt militærmakt som benytter metall, om de blir tatt i bruk. Nå er det bare opp til G.I. Joe-soldatene å hindre at supervåpenet blir brukt...

G.I. Joe er, for dere som ikke vet det, mest kjent som leketøys actionfigrer som er inspirert av tegneserieboken G.I. Joe: A Real American Hero. Filmen fremstår som en sci-fi/action film. Den er nok ment for tenåringer og yngre voksne, men det hadde ikke gjort noe om de hadde jobbet mer med manuset rundt filmen, fordi det er skikkelig råttent. Manuset har ikke en gang noe som ligner på en skikkelige historie en gang. Plottet er såre enkelt, heltene skal stoppe et våpen fra å bli brukt og det er det. Filmen føles mer som bare en masse action satt etterhverandre.

Jeg synes også at alle de overteknologiske dingsene som tok helt overhånd i filmen. Det er faktisk så ille at James Bonds gadgets, bare blir blåbær sammenlignet med alt det teknogodteriet som presenteres for oss underveis. Enkelte av sakene er så teite at jeg begynner å le når jeg ser dem. Også designet på på enkelte av draktene til mange av karakterene ser rett og slett latterlig dum ut. De ligner mer på leketøy enn actionbarskinger, og det er vel akkurat leketøy de kanskje egner seg best til og ikke på film.

Effektene i filmen er jo forsåvidt godt gjennomført. De er det helt klart det beste med filmen. Jeg merker at dette til tider har meget avansert effektbruk og at det må ha kostet mye å få til alt dette fiksfakseriet. Dette er jo en meget actionpakket film som innehar mye mer action enn handling. Hvis du bare er ute etter action, er jo dette sikkert en super film, men for min del ble jeg nesten litt lei av eksplosjoner etter at det ble gjentatt ørten ganger. Det samme gjelder slåssing, der rollefigurene bruker så mye tekniske hjelpemidler at det aldri er noen risiko for å stryke med, uansett hva de blir skutt med eller av.

Jeg klarer ikke helt å leve meg inn filmen, og blir bare sittende å se på all actionen og le litt innimellom for ting som ser latterlig ut. Skuespillet er ikke topp det heller og dette er nok aldri en film en skuespiller vil bli husket fra å være med i heller, selv om filmen har skuespillere som Sienna Miller (Interview, Stardust), Dennis Quaid (The Day After Tomorrow, Frequency, Any Given Sunday) og Joseph Gordon-Levitt (Inception, 500 Days of Summer og 3rd Rock From The Sun) i rollene.

Stephen Sommers har regissert filmen. Han har fra før gitt oss gøye underholdningsfilmer som 'Mumien' og 'Mumien Vender Tilbake'. Han laget også 'Van Helsing' på midten av 00-tallet. Han klarer i hvert fall å formidle mye action på kort tid og det er stor detaljrikdom i bildet. Men dessverre er ikke dette nok til å virkelig føle seg engasjert av filmen når manuset er så totalt fraværende. Filmen forsøker å speile samfunnet på den måten at ting skal være så spektakulært og underholdende fra første stund at ikke noe skal bli kjedelig i filmen. Men hva med å bygge opp spenningskurver? Og hva med å plassere action på hensiktsmessige steder? Eller i det minste ta seg tid til å lage action som ser kul ut? Med andre ord føles dette uten tvil som Sommers helt klart dårligste film til nå.

Dette er en totalt tanketom film som knapt nok kanskje passer som en actionbombe for gutta. Eller til nød for tenåringer som elsker effektaction over alt på jord. Dette ble nok aldri helt den suksessen filmskaperne hadde ventet. Og selv om filmen ligger an til å få etterfølgere, tror jeg filmverdenen ikke trenger flere filmer i denne filmserien. For undertegnedes del var dette en stor skuffelse. Sjelden har jeg sett mer populistisk uengasjerende actionmøl, og selv om ting så okei ut til tider, kan dette nok knapt kalles bra. Dessverre reddes filmen fra det totale lavmål, bare på grunn av pengebruken. Og det er veldig synd at noen bruker så mye penger på noe sånt piss. Å se dette hjemme, var nesten totalt bortkastet. Dette var i hvert fall ikke noe for slike eldre karer som meg på over 30 år.

- Van Helsing - Kjedelig film om monsterjegeren
- Mumien Vender Tilbake - Grei oppfølger
- Mumien - Mer underholdene enn man skulle tro

- Hesblesende sci-fi action!

13.08.2009 sier Andreas Strømmen: Denne gleder jeg meg til å se! :D

USA, Tsjekkia

Engelsk, Fransk, Gaelic

Paramount Pictures, Stillking Films, The Sommers Company, Di Bonaventura Pictures, Hasbro