Anmeldelse av Kongens Tale (The King's Speech), engelsk (britisk) film fra 2010

Drama, Historie Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: Alle år

Fantastisk gjennomført

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 10.02.2011]
’The King’s Speech’ er historien om den britiske tronarvingen Albert og hans kamp mot stammingen. Da han lider av denne stammingen stilles det store spørsmål om hans evner som tronarving. Allmennheten skjermes i stor grad for dette handicap og Bertie, som familien kaller ham, starter en dag med å gå til en talepedagog. Denne har på sin side sine egne spesielle måter å gå problemet i møte på. Berties eldste bror sier fra seg tronen til fordel for kjærligheten, og dermed blir altså han uventet og motvillig den nye kongen av Storbritannia. Han tar tittelen Kong Georg VI, og hans talepedagog Lionel må for alvor hjelpe ham med snakkingen og forsøke å bli kvitt stammingen så kongen ikke mister all ære og verdighet.

Nominert til hele 12 Oscars oser ’The King’s Speech’ kvalitet fra start til slutt. Hele produksjonen er som hamret i stein, den er strengt regissert, med faste kamerautsnitt og stødig filmet, nei ingen vinglete håndholdt kameraføring her i kongsgården nei! Fargene er duse, gammeldags og stilfullt nedtonet i stil med de utrolig flotte bildene, scenografien og det kongelige bakteppet for øvrig. Man spør seg gang på gang om det faktisk har blitt filmet på slottet og ekte locations, noe det i hvert fall i aller høyeste grad ser ut som.

Historien er ikke rent lite fantastisk. At Storbritannias konge i disse årene kjempet denne kampen er både utrolig fascinerende og bra fortalt, dette blant annet fordi den trolig for mange er helt ukjent og videre slik oppleves som en uoppdaget historisk perle! Ulikt hva man pleier å forbinde kongelige og filmer om dem med, tas vi med på en historie som er mer menneskelig, ”hverdagslig” og normalisert enn man skulle tro om en Konge.

’The King’s Speech’ er nemlig ikke overpompøs eller har fokus på det særegne kongelige og storslåtte, derimot ser vi menneskene det dreier seg om og det vanlige og antiroyale ved dem. Slik blir vi knyttet til kongen og hans hustru på en flott måte, og med det historiske bakteppet får vi også inn de historiske fakta i samme slengen.

Samtlige karakterer virker velcastet og gjør store prestasjoner rent skuespillermessig. Colin Firth er overbevisende så det holder med sin stamming og smått stakkarslige fremtoning. Man blir sliten av å se ham slite med stammingen, vi lider med ham. Helena Bonham Carter på sin side er fremdeles karikert, slik hun pleier å være, men hun skiller seg slik ut og tilfører en varme og sjarm som passer filmen utrolig godt. Geoffrey Rush er rett og slett fantastisk som den litt merkelige og sære talepedagogen, en rolle som dessuten er morsom og rørende på én gang.

Morsom er filmen for øvrig også! Den gjennomgående vittige tonen i både manus og karakterer gir den ellers så stive, pene og konservative filmen akkurat den mykheten og sjarmen den trenger, sjeldent føles humor så velplassert og godt for helheten!

’The King’s Speech’ er en oppslukende film som bare blir mer og mer fascinerende jo lengre ut i filmen man kommer. Slutten er ikke bare spennende og fylt med klimaks, det er rett og slett utrolig at man kan lage en film opp i mot kun en bestemt tale som dette. Selvsagt har dette mye å gjøre med at man ser på historien om en faktisk konge, men likevel sier dette litt om stødig regi og filmarbeid. Dette er en veldig filmatisk film med sitt stilfulle periodedrama, stikk motsatt til en realistisk dokumentarfilm, utrolig nok oppleves det hele likevel fullstendig troverdig og ekte.

- Den danske piken - Pent og rimelig glatt om tidenes første kjønnsbytte
- Les Misérables - Hjerte og smerte, så det holder!

- De fine følelsene
- Storartet historisk drama

27.05.2011 sier ffuser: Hehe, du kan få sagt det cuegirl ;)

For min del liker jeg å få på plass historiske fakta i filmer. Som du også presiserer så er det jo alltid rom for tolkninger eller kunstneriske friheter i filmer, så da er det jo alltid lurt å ta seg en sjekk på et nettleksikon rett etter man har sett filmen, som jeg er for nysgjerrig til å la være å gjøre. Når det gjelder Kongens tale så er det jo ikke så mye historie her, annet enn at verden står overfor krig og en ny konge blir innsatt i England. Men jeg har ikke studert dette så nøye på egenhånd og det var derfor litt kult å få på plass litt hull i monarkrekken i Storbritannia.
27.05.2011 sier cuegirl:

View PostPål, on 25 May 2011 - 11:44 PM, said:

Vær forsiktig med å ta historie for harde fakta i "historiske" filmer. Selv om filmen er fantastisk er det et par ting i handlingen/beskrivelsene som er annerledes enn fakta, og som dermed gjør historien litt "feil". :)

Ta f.eks. Elizabeth-filmene.. "Elizabeth: The Golden Age" er helt forferdelig historisk sett! Filmen er nyyydelig i alle sin prakt, kostymer, cinematografien, skuespillet etc.. men mange av handlingene og de historiske hendelsene er så feilaktig at jeg får vondt inni meg!

Det er ofte at filmene beskrives med: "Inspirert av en sann historie.." eller "Basert på virkelige hendelser!". Noen ganger beskrives ikke filmer med dét engang! Er litt småkjipt synes jeg! :P Men hver gang jeg hører om- eller ser en historisk film så gjør det at jeg leser masse om historien om jeg ikke kjenner til den fra før! :) Med andre ord så lærer man faktisk litt historie ja Pål! :D
25.05.2011 sier ffuser: Jeg er veldig enig med deg. Skulle også ønske den var lenger. En engasjerende film på flere plan som man også lærer litt historie av. Kan man ønske seg mer?
25.05.2011 sier Fuglefenta: Elsker slike filmer! Skulle ønske den var lenger :)
27.02.2011 sier Pål Frostad: Fin anmeldelse. Jeg er enig i mye av det du synes om filmen. Vedlig bra du også likte denne filmen. Jeg synes også Geoffrey Rush gjorde en særdeles god rolle, men for min del var det Colin Firth som stjal showet. Det å spille en stammende kongelig så overbevisende som dette er noe jeg synes er veldig imponerende. Rush og Firth er som du skisserer et superpar i denne filmen. Jeg likte også godt at man hadde litt humor med i filmen også så det ikke ble så stivt. Blir spennende å se hvilke Oscars denne filmen til slutt sitter igjen med :)
23.02.2011 sier Tore Andre Øyås: Helt enig i at denne filmen gir mye mer enn forventet. Hadde ikke på forhånd trodd at dette skulle være så forferdelig interessant, men rollene, karakterene og den utrolige historien fenger fra første stund!
Hadde det ikke vært for Natalie Portmans innsats i Black Swan tror jeg denne kan ta alle de fem store på søndag!
16.02.2011 sier elidasta: Flott film! Krysser fingrene for at Colin Firth danker ut dei andre Oscar-kandidatene i sin klasse!
14.02.2011 sier Pål Frostad: Takk for rettelsen den er nå rettet ;)
14.02.2011 sier Snippxx: En liten feil. VG ga denne filmen seks.
Colin Firth kommer unna med Oscar her vil jeg tro.

• Kongens Tale
  • God Kveld Norge (TV2)