Anmeldelse av Black Swan, amerikansk film fra 2010

Thriller, Mysterie, Drama Spilletid: 108 minutter

En av de vakreste og samtidig mest ubehagelige filmene jeg har sett på lenge

[Skrevet av: Karoline Heldal-Lund, Dato: 06.02.2011]
Last night I had the strangest dream...

«Last night I had the strangest dream...» Med disse ordene ytret av Natalie Portmans karakter Nina starter filmen «Black Swan», en film som er det mest intense jeg har sett på lenge, men samtidig noe av det vakreste. Her møter vi Nina som er i slutten av tjueårene, fortsatt bor hjemme hos sin, mildt sagt, overbeskyttende mor og danser ballett med det klare målet om perfeksjon. Og så skal «Svanesjøen» settes opp og Nina er fast bestemt på å få rollen, men får vite at hun er perfekt som den hvite svanen, den gode og perfekte, men mangler lidenskapen og evnen til å rive seg løs som trengs for å gestalte den svarte svanen, den onde og forførende. Hun trenger begge sidene for å virkelig kunne skape karakteren som Svanedronningen.

Så det er en film om dans, men dansen er underordnet temaet psykologi, temaet dr. Jekyll & Mr. Hyde på balletten, temaet å finne sin onde side og kanskje lykkes litt for godt mens man mister seg selv i forsøket. Og man sitter på kanten av kinostolen og gisper mens man følger dette med et blikk som er festet rett på skjermen hele veien, intenst berørt av det dype dramaet som filmen lar deg være vitne til...

Det første jeg fant ut med «Black Swan» var at det ikke er noen popcornfilm. Eller du kan for så vidt godt spise popcorn, men du ender opp med å søle mesteparten utover gulvet fordi du skvetter så mye. Det andre jeg fant ut var at jeg må ha vært en enormt irriterende person å ha ved siden av seg i salen grunnet denne skvettingen og hvordan jeg gispet og satt en hel del med hendene ved ansiktet for å gjemme øynene i ekstra ekle scener eller holde for ørene når lyden var ekstra høy. For dette er en ekstrem film på mange måter, man føler det helt inn til margen og syns det er oppriktig vemmelig med scener der hud rives i, tær har grodd sammen, alt dette, samtidig som alt som er ekkelt og ubehagelig bare er med på å gjøre filmen så vakker som den er. For det er vakker, skjønnheten i det grusomme, i det skjøre, i den psykologiske kampen i Ninas indre som dypest sett er drivkraften i «Black Swan» og som viser Natalie Portmans fantastiske kaliber som skuespiller i en rolle hun virkelig fortjener Oscar for.

Blant annet har vi dansen, jeg har hørt filmen få kritikk for at den viser et klisjéfylt syn på ballettdansere som underbygger ideen om dem som kontrollfriker og perfeksjonister blant annet, men jeg føler at disse klisjéene også er viktige for historien filmen forteller. Dessuten er det viktig å huske at dette ikke er en dansefilm, men en film i thriller/skrekk/psykologisk drama-segmentet som tilfeldigvis foregår i dansemiljøet. Det utgjør hele forskjellen. Med det sagt vil jeg understreke at dansingen er flott og man kan virkelig se godene av all treningen Portman gjennomgikk før denne filmen for hun danser fantastisk. Og det gjør for så vidt de andre i filmen også. I tillegg har vi jo musikken, Clint Mansell skaper ekstremt flott musikk inspirert av Tsjaikovskis «Svanesjøen»-musikk og dette er virkelig en sånn film der musikken løfter filmen og bidrar til den gjennomgående gufne, men akk så nydelige stemningen i «Black Swan».

Ellers er skuespillerne gode som sagt. Jeg nevnte jo Natalie Portman, men Vincent Cassell gjør en fantastisk prestasjon for eksempel og viser en fantastisk arroganse, Mila Kunis gjør en meget god rolle som Ninas motpart Lily og viser at hun er mye mer enn «The 70s show» og Winona Ryder har en forholdsvis liten rolle, men bruker den for alt den er verdt. Man kan ellers trekke frem filmingen og klippingen som fantastisk, kostymer, sminke og alt det der er eksemplarisk, bevismateriale på dette er hvordan Ninas forvandling til den svarte svanen gjennomføres og scenene foran speilet der de forskjellige sidene av Nina utforskes, ellers så har vi scenen på klubben, scenen i badekaret og sex-scenen mellom Mila Kunis og Natalie Portman for eksempel.

Og jeg tror rett og slett ikke jeg vil orke å se denne filmen flere ganger for den var så intens og ubehagelig og nå vil jeg helst se koselige Disney-filmer og ikke skremmes. Men samtidig er det som med «Mysterious Skin», grusomt, men samtidig så enornt vakkert og gjennomført og det gjør alt verdt det. Ja, du vil skvette popcorn utover kinosalen og vemmes, men herregud som det berører. Og er det ikke dypest sett det som er hele poenget med film, at det skal gi deg noe?

Terningkast 6!

- Mother! - Mother! en sjelden filmopplevelse
- Noah - Spennende blikk på fortid og nåtid
- The Wrestler - Hverdagsdrama om en wrestler som sliter
- The Fountain - Når livet blir viktigere enn livets innhold
- Requiem For A Dream - Genial film som definitivt må sees!

02.03.2011 sier Pål Frostad: God omtale :).
Så bra du også likte denne filmen. Jeg synes nok den var enda bedre enn deg også. Synd denne filmen ikke ble premiert med mer enn bare en Oscar. For min del var dette en av fjordårets beste filmer (Selv om den ikke kom på kino før i år her i lille Norge) sammen med Kongens Tale og Inception (Klarer ikke å velge en favoritt blant dem).
27.02.2011 sier Kristine Oseth Gustavsen: Skal se denne i kveld, så nå gleder jeg meg enda mer enn jeg gjorde fra før! Requiem For a Dream er en av mine yndlingsfilmer, så jeg veit jo at Darren Aronofsky kan hvis han vil. Dette blir bra!!
25.02.2011 sier Snippxx: Oscar til Natelie Portman, uten tvil!
07.02.2011 sier Karoline: Jeg skvatt en del, men jeg pleier å se mest animasjonsfilmer og musikaler og sånne ting egentlig så det er i grunnen ikke så rart sånn sett. Og herregud, hun må vinne Oscar, Natalie Portman er rå her :) Og takk for kommentaren, kult at du er enig i mye =D
07.02.2011 sier Tore Andre Øyås: Veldig enig i det du skriver! Dette var en meget intens og uvanlig rå og brutal film,mye takket være utrolig bra spill, lyd og kameraarbeid. Vet ikke om jeg skvatt så mye at det gjorde noe, men fysisk ubehagelig er den! Håper for guds skyld Portman får Oscaren, for mer av en skuespiller og skuespillerarbeid kan man ikke kreve og forvente!
06.02.2011 sier Karoline: Jeg ser poenget ditt, samtidig som jeg tross alt syns det at jeg så den på kino gjorde det til en ekstra sterk opplevelse på grunn av den høye lyden og at filmen var såpass dramatisk som den var. Så personlig tror jeg nok ikke det blir helt det samme og se den hjemme i stua. Og det at det ble så intenst er jo en av grunnene til at jeg syns denne filmen var så sterk :) Takker ellers for at du syntes omtalen var god og grundig og er generelt glad for kommentar!
06.02.2011 sier Pål Frostad: Takk for en veldig god og grundig omtale! Jeg merker når jeg leser at jeg får et litt splittet syn på filmen. Den ene siden av meg ønsker å oppleve filmen og er veldig spent på hva den vil gi meg og hvordan den er, mens den andre siden tror sier at jeg ikke liker å ha det litt kjipt når jeg ser film. Jeg tror nok at jeg garantert kommer til å se denne filmen, men tror jeg skipper å se den på kino siden jeg ikke tror jeg tør det da ting blir litt ekstra intenst da.

• Film&Kino
  • God Morgen Norge (TV2)