Anmeldelse av Salt, amerikansk film fra 2010

Action, Thriller Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 15 år

Salt - Trailer 06.11.2009

Jason Bourne møter Jack Bauer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.01.2011]

Evelyn Salt er agent for CIA. Ved en avhøring av en russisk agent kommer det fram at Salt skal være oppfostret som en russisk agent. Hun får nå et svare strev med hele CIA på nakken når hun involveres i litt av et katt og mus spill. Men hvem er Salt egentlig? Hvem jobber hun for? Salt jobber dog best alene, og prøver i filmen å utføre sin helt egen agenda...

Dette er som om Jason Bourne skulle møtt Jack, Bauer bare med en kvinnelig agent. Historien var til tider litt tynn historie. Fortellingen involverte også kanskje litt for store elementer. Jeg tenker på atomvåpen, drepe presidenter og andre ting i den størrelsesordenen. Noen vil kanskje synes dette bare er positivt, men jeg er av den oppfatning at fortellingen må engasjere meg. Det er veldig mye konstruert spenning i 'Salt'. Vi får mye slåssing og kreativ tenkning for å komme seg ut av umulige situasjoner. Salt slåss også mye bedre enn menn til tross for at hun er pingletynn. Men jeg skal ikke klage for mye over logikken i filmen, da alt nesten er typisk action fra ende til annen. Fysikkregler og mye annet er blåst til side, bare for å skape spektakulær underholdning.

Angelina Jolie passer godt inn i filmen. Hun har et veldig spesielt utseende og passer prefekt til å spill av russisk avstamning. Jolie har spilt agent før både i 'Wanted' og 'Mr. & Mrs. Smith', og hun begynner å få litt rutine i den rollen. På den annen side er det nok ikke så vanskelig å skulle spille en kald fisk av en agent. Jolie er alene i hovedrollen og takler det bra. Hun er passe tøff, kald og kul nok til å prege denne agentactionen.

Regien er blitt lagt i hendene til Phillip Noyce. Han kjenner jeg fra filmer som 'Patriotenes spill', 'Overhengende Fare' og 'The Bone Collector'. Noyce gjør han en grei innsats for å få dette til å virke spennende som en agentfilm. Kurt Wimmer har skrevet manuset, og det er bare til nød helt greit. 'Salt' er heller ikke av det dypeste slaget. Filmen er full av litt for enkle løsninger hele veien. Filmskaperne trekker litt søkte konklusjoner for raskt. alt for å drive filmen raskt over i en ny retning. Det beste med filmen er dog spenningen og mystikk rundt hvem Salt egentlig jobber for. Med andre ord følte jeg at dette var litt mer en regifilm enn en manusfilm. Det er actionsekvensene som skaper all spenningen og underholdningen, ikke selve historien.

Dette var dessverre ikke like vellykket som Jason Bourne, men vil nok for de aller fleste oppfattes som en gøy film å se likevel. Nå skal det legges til at undertegnede er litt sær på populistiske filmer. Derfor skal jeg ikke være alt for streng mot 'Salt' som gjør jobben sin langt på vei. Dette er en god chickflick-action som også passer for den mannlige delen av filmpublikumet. Dessverre føler jeg ikke at dette var revolusjonerende på noe som helst vis. Alle markene er pløyd før, men de tåler en ny gjennomkjøring. Den eneste forskjellen er at det er en dame i førersetet istedet for en mann.

- The Giver - Annerledes fremtid uten total frihet
- The Quiet American - Litt langtekkelig og med for mange løse tråder
- Patriotenes spill - Stødig Jack Ryan-thriller

- Agent 'Flittig-Lise' trår til

28.01.2011 sier Louise28: En veldig bra og morsomt film! Jeg elsker Philip Noyce. "Dead Calm", og ikke minst "Patriot Games"!
28.01.2011 sier Snippxx: Morsomt hvordan nesten alle anmeldelsene jeg har lest til denne filmen nevner en blanding av Jason Bourne og Jack Bauer, men jeg er forsåvidt enig.
13.01.2011 sier Snippxx: Nja, den var nå ikke så dårlig.

En blanding av Jason Borune og Jack Bauer.
13.01.2011 sier Pål Frostad: Da er mine forventninger herved jekket litt ned på filmen. Jeg tror framdeles jeg skal se denne filmen altså, må jo nesten det :)
13.01.2011 sier Andreas Strømmen: .. og man ble skuffet over filmen. ._.
27.12.2010 sier Tore Andre Øyås: En film må være troverdig innenfor sitt univers, hvis ikke er det ikke like spennende og fengende, og da taes den også seriøst og blir ikke seende ut som en (ufrivillig) komedie. At dette kunne hendt i virkeligheten er derimot lite trolig, skjønt det kunne jo det, siden det ikke akkurat er snakk om aliens eller overtro.
27.12.2010 sier dreamrocker: Så denne kan taes seriøst altså, og er maybe troverdig... Det er jo disse tingene du dømmer filmer ut i fra. Den dagen noen av disse filmene er troverdige og skal taes seriøst, den dagen er filmen død.. Nei dette er rett og slett en kjempefilm, underholdning fra første til siste sekund og heldigvis ikke troverdig. Det er ikke en dokumentar men fri dikting, heldigvis.
06.11.2009 sier Andreas Strømmen: DENNE skal jeg kjøpe! : D

• P4