Anmeldelse av Dog Soldiers, engelsk (britisk) film fra 2002

Grøsser, Action, Splatter Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 18 år

Relativt vellykket monstergrøsser

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.01.2011]

En gruppe britiske soldater befinner seg i skogen på det skotske høylandet. De er på et treningsoppdrag. Etter kort tid finner de ut at noe ikke er som det skal. De finner rester av noen spesialsoldater som hadde vært på et annet oppdrag. Og når mørket senker seg over skogen og fullmånen lyser, kommer beistene fram og begynner sin favoritthobby, som består i å partere menneskekropper med sine voldsomme tenner. Soldatene kommer seg inn i bilen sin og kjører til de finner et lite hus i skogen. Der forsøker de å stasjonere seg for kvelden. Det tar ikke lang tid før udyrene får ferten av dem og da er gode råd dyre...

Jeg liker veldig godt oppbygningen i filmen. Den begynner på en veldig kul måte. Vi får se et kjærestepar ute i skogen som er på telttur. De ligger seg godt til rette i teltet og begynner å gjøre kjærestegreier, men de blir brått avbrutt av et monster som drar den unge kvinnen ut av teltet. I neste sekund blir alt fult av blod, innvoller og så er klippet over. Det som er litt kult med denne begynnelsen er at vi ikke får se monsteret eller hva nå det er. Derfor lurte jeg litt på hva som er på ferde første gang jeg så filmen. Alt fortsetter deretter i et litt roligere tempo og bygger seg opp sakte men sikkert mot den store finalen. Vi får ikke se så mye til disse monsterne og filmen sulteforer oss til et minimum hele veien. Det jeg liker er at vi hele veien skriker etter å se mer av monsterne.

Denne filmen er jo veldig klassisk lagt opp og føles som ganske vellykket innenfor sitt segment. Den er eksempelvis lett å sammenligne med vår egen Død Snø bare at Nazi Zombier er byttet ut med varulver, og legestudenter med soldater. Effektene er svært gode og fungerer ypperlig i filmen. Jeg synes også at monsterne er veldig tøft laget. Som i Død snø, får vi også litt humor med på kjøpet og selvsagt masser av blod og innvoller. Istedet for å være på en isolert hytte langt oppe på fjellet, er soldatene isolert i et lite hus, milevis inne i skogen. For å få tak i hjelp må de passere gjennom monsternes territorium. Som i Død Snø så vet vi at de fleste skal dø og det jeg lurer på er bare hvordan.

Fotoet er til tider veldig tøft gjennomført i filmen. Det er ikke så episk filmet, men filmen bruker mye smarte kameraeffekter for å understreke poenger og skape variasjon i det som presenteres. Filmskaperne har blant annet gjort mye for å få formidlet kaoset som våre venner befinner seg i når de sloss mot denne mye sterkere fienden. Handlingen blir formidlet på diverse måter. Vi får blant annet se gjennom soldatenes hjelpemidler med nattsyn og varmesøkende kikkert. Akkurat der minner dette faktisk litt om den første Predator-filmen.

Skuespillet er også ganske overbevisende gjort i filmen. Det blir benyttet mange kjente britiske skuespillere som Sean Pertwee (Event Horizon, The 51st State og Doomsday), Kevin McKidd (Trainspotting, Rome, Percy Jackson: Lyntyven) og Liam Cunningham (Kongens Ridder, Mumien: Dragekeiserens grav, Hunger og Harry Brown). Regissøren heter Neil Marshall og står bak andre britiske filmer som The Descent, Doomsday og Centurion. Dette er hans debutfilm og den føles veldig interessant til det å være. Han har åpenbart gjort mye riktig med denne filmen, og forsøker seg ikke på noe han ikke makter å håndtere.

Etter å ha pløyd meg gjennom filmen var jeg nesten like fornøyd med filmen som da jeg så Død Snø første gang. I mine øyne er dette en av de bedre varulvfilmene jeg har sett av nyere tid. Jeg liker som sagt veldig godt hvordan filmen er bygget opp og hvordan vi litt etter litt mates en med info om hvordan varulvene ser ut og fungerer. Det at filmskaperne har valgt å la handlingen sentreres rundt noen soldater er jo med på å gjøre det ekstra troverdig med tanke på at de vet hvordan de skal håndtere fiender. De jobber også bra sammen som et team for å forsøke å holde stand mot den mye sterkere fienden. Jeg ender opp med å gi dette en solid firer fordi filmen føles så god den kunne vært med dette beskjedne budsjettet. Det er alltid gøy når smalere filmer lykkes i det de forsøker seg på, og det gjør denne filmen så absolutt.

- HellBoy - Saftig gladvold!
- Tales of Halloween - Småkvalm godtepose til Halloween
- Centurion - Britisk gladfilmvold
- The Descent - Nedstigningen - Hulekvinnen våkner!

- Britisk kvalitets varulver

• Boxoffice.com
  • Filmguiden
  • Sørensen Exploitation Cinema

Storbritannia, Luxemburg

Luxembourg Film Fund, The Carousel Picture Company S.A., Kismet Film Company, The Noel Gay Motion Picture Company, The Victor Film Company