Anmeldelse av Four Brothers, amerikansk film fra 2005

Action, Kriminal, Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 15 år

Action-drama med og for gutta

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.01.2011]

Bobby, Angel, Jeremiah og Jack Mercer er ikke brødre i blodet, men de er brødre likevel. Det fordi deres mor Evelyn adopterte dem. Nå er de blitt voksen og har gått hver til sitt, men de forenes igjen da Evelyn dør. Hun ble et ufrivillig vitne til et ran, og plutselig dør hun. Det viser seg at politiet ikke har funnet ut hvem som har gjort det, og etter begravelsen tar sønnene loven i egne hender og prøver å finne ut hvem som drepte moren deres. Etter hvert som de graver, finner de ut at dette ikke er så rett fram som de trodde...

Filmen skal være løst basert på westernfilmen 'The Sons of Katie Elder' fra 1965. Plottet i filmen er jo innviklet nok og det hele er lagt opp som et mysterium som skal løses av brødrene. Alt går ut på å finne ut hvorfor moren ble drept. Men selv om historien føles okei, blir dette aldri så engasjerende som jeg først håpet på. Filmen forsøker å bygge opp tillit til de fire brødrene, men jeg sliter med å relatere meg nok til dem underveis. De virker litt for lite troverdige, og er rett og slett litt for kunstige til tider.

Hovedvekten i filmen ligger på dramasjangeren og den klarer ikke filmen å mestre til det fulle. Det blir masse dårlige dialogscener underveis. For å sprite opp inntrykket forsøker filmskaperne å gi oss en hel del actionscener med både skyting og slåssing. Dette kunne nok ha vært kult nok det, men scenene er helt flatt og uten den tiltrengte flyten. Med andre ord klager jeg litt på hvordan denne actionfilmen er skrudd sammen. Jeg synes rett og slett at regissøren, John Singleton, som er mest kjent fra filmer som Shaft fra 2000 og 2 Fast 2 Furious, ikke gjør sakene sine solid nok.

Noe kan nok skyldes på det litt for bedritne manuset. For David Elliot og Paul Lovett har på ingen måte skrevet noe mesterverk for filmen. Dette framstår rett og slett som veldig lurvete arbeid. Nå har ikke jeg sett 'The Sons of Katie Elder' fra 1965, derfor vet jeg ikke hvor mye av historien som stammer derfra, men jeg mistenker at tvistene er tatt rett derfra og at manusforfatterne bare har forsøkt å sette dette inn i en ny setting. Det lykkes de svært lite med. Jeg skulle heller ha sett en westernfilm, der passer hevnmotivet bedre enn på disse adoptivbrødrene.

Jeg forsøkte virkelig å like denne filmen, men ble igrunnen mer og mer likegyldig til det som skjedde underveis. Dette er en film som du ser raskt og enda raskere glemmer. Jeg hadde forventet at dette skulle by på litt kul action underveis, men når filmen også feiler denne biten blir jeg direkte skuffet. Filmen føles dog helt grei å se. Hvis du elsker mysteriumfilmer høyere enn himmelen og har sett alt annet, er dette kanskje noe å bruke tid på.

Filmen er ikke direkte dårlig, men ikke slik at jeg føler den er spesielt vellykket heller. Dette blir aldri bedre enn et litt middelmådig action-drama. Ikke klarer skuespillerne å redde filmen heller. Manuset er for dårlig til at filmen framstår som troverdig nok. Det er igrunnen ikke så mye som stemte i filmen, og jeg sliter med å få den skikkelige godfølelsen imens jeg ser filmen. Jeg må nok dessverre trille en toer for denne litt umotiverte filmen. Du finner langt bedre filmer med historie som toucher innom korrupt politi, sleske politikere og hensynsløse gjengledere enn dette.

- Abduction - Barnslig og stivt
- 2 Fast 2 Furious - Bilsjåfører forsøker å 'frame' en narkobaron
- Shaft - Afroamerikansk testosteronkulhet med action og kjappe replikker
- Boyz n the Hood - Unge med røff oppvekst i ghettoen

• Four Brothers
  • Reelfilm.com
  • StudVest

Paramount Pictures, Di Bonaventura Pictures, Four Brothers Films Inc.