Anmeldelse av Centurion, engelsk (britisk) film fra 2010

Action, Eventyr, Historie, Thriller, Drama, Krig Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 15 år

Britisk gladfilmvold

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.01.2011]

Året er 117 og Romerriket er på fremmarsj. De møter dog stor motstand i de nordlige områdene Britannia, der dagens Skottland ligger. Det er de beryktede pikterne som holder til der og forsvarer seg godt med alle sine midler under ledelse av Gorlacon. Under et bakhold blir romerne slaktet ned og bare en håndfull menn overlever. Centurion Dias tar kommandoen i troppen. De er da langt inne på fiendens territorium. Det blir en lang vei hjem når de går inn for å rede sin general, Virilius, som har blitt tatt til fange under slaget...

Filmen bygges opp rundt historiske hendelser, men det som skjer her er helt klart oppdiktet. 'Centurion' forsøker å legge seg på en realistisk linje rundt selve historien. Jeg tenker på at ikke alt skal gli så lett og det blir gjort en del feilberegninger og lignende. Dessverre rives realismen ned av noen rollefigurer som eksempelvis en stum kvinnekriger som er alt for kraftig for sin størrelse. Mange av scenene med henne er direkte teite og svært usannsynlige. Jeg føler også at det var litt lite poeng med handlingen i filmen. Tenker på at vi vet hvor dette bærer hen og slutten er svært klisjemessig.

Jeg synes med andre ord at filmskaperne kunne holdt seg mer til realismen enn de mer typiske actionpregede handlingsklisjeene. Filmen kunne også vært en del kulere om man hadde laget en litt mer engasjerende historie. Det fordi det bare er actionsekvenser som gjør filmen verdt å se. Hadde trodd at manusforfatter Neil Marshall kunne mye bedre enn dette, etter filmer som Dog Soldiers og The Descent.

Neil Marshall er også regissør for filmen og der gjør han en helt grei jobb. Hvordan filmen ser ut, er for det meste greit nok. Kampactionen ser dog bra ekte ut. Enkelte naturscener er også stødig filmet på kule lokasjoner. Men der filmen feiler mest er at den blir for enkel underholdning. Den føles ikke så engasjerende som jeg skulle ønske. Dette er meget voldelig og spiller mye på det i scenene. Her får vi se hoder fly, armer som kuttes og ellers en hel del blod. Det er en god del action også og den er helt klart laget med tanke på å fremme volden som kult, uten at jeg helt synes den lykkes særlig med det. Det er klart at det nok var mye blod i slike slag, men her blir det nok litt overfokus på det.

De groteske scenene i slaget får for mye fokus. Og akkurat dette fokuset er kanskje naturlig for Marshall, som har sin ballast fra en del blodige grøssere. Jeg skulle nok ønsket meg en litt mer troverdig film. Filmskaperen prøver riktignok til tider, men han går i fellen for å få dette mer over i eventyrsjangeren, uten at han lykkes særlig med det heller. Det hadde vært bedre om han hadde laget dette som et actiondrama og tok vekk de litt tullete karakterene som ødelegger for mye. Filmen føltes litt for enkelt lagt opp. I mangel på noe bedre, får vi en god del greie actionscener i filmen for å piffe opp stemningen. Det fungerer jo greit, men det føltes litt billig også til tider.

I hovedrollen finner vi Michael Fassbender (Band Of Brothers, 300, Hunger, Inglourious Basterds og X-Men: First Class). Han gjør faktisk en meget solid rolle og står for en av de bedre skuespillerprestasjonene i filmen. Det er også kult å se Dominic West fra The Wire i en av rollene. Han fungerte også relativt bra i filmen, men hadde nok ikke den vanskeligste rollen heller. Han skulle enten være skadet eller virke morsk og krigerisk. I andre roller treffer vi Olga Kurylenko (Hitman, Max Payne og James Bond - Quantum of Solace), Noel Clarke (Adulthood), David Morrissey (Søstrene Boleyn), JJ Feild og Axelle Carolyn.

Jeg ender på en sterk treer for dette som var tidvis er underholdende nok. Med andre ord er dette en grei film å se. Det er mye som trekker ned er at manuset ikke holder helt mål. Det er noen klare svakhetstrekk i handlingen. Jeg hadde jo håpet på at dette skulle kunne holde seg unna de verste klisjeene, særlig siden dette er en britisk produksjon og ikke Hollywood. Heldigvis er det en del action som gjør at dette blir litt artig. Og er du en av dem som liker slikt, vil nok denne filmen falle i smak på den fronten.

Jeg sitter ikke igjen med så mye etter å ha sett filmen. Den er med andre ord like lett glemt som sett, men til å bare skulle kverke en bekmørk kveld eller en regndag, fungerer dette mer enn greit nok. Du må da være mottakelig for brutal action som underholdningsform. Ikke forvent deg for mye, så kan det være at du kanskje liker dette enda litt bedre enn det jeg gjorde. Følte egentlig at karakteren burde lagt mellom tre og fire, men gir som sagt en treer fordi jeg følte at det var en god del som pekte litt mer i retning av treeren enn fireren. Det er jo selvsagt litt subjektive preferanser, så se og bedømme selv.

- HellBoy - Saftig gladvold!
- Tales of Halloween - Småkvalm godtepose til Halloween
- The Descent - Nedstigningen - Hulekvinnen våkner!
- Dog Soldiers - Relativt vellykket monstergrøsser

18.01.2011 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg hadde ganske lyst til å se denne da den gikk på kino fordi jeg syntes den så så kul ut reint visuelt, men jeg er glad jeg droppa det nå. Virker ikke som noe verdt å bruke en kinobillett på. Gidder nok ikke å kjøpe den på DVD heller, men kanskje jeg ender opp med å se den hvis jeg tilfeldigvis er med noen som har den og vi bestemmer oss for å se film.

• Centurion
  • iTromso
  • Øslandsposten
  • Oppland Arbeiderblad
  • Smis.no
  • Fraughtexperiments.blogspot.no

Storbritannia

Warner Bros. Pictures, UK Film Council, Canal+, Celador Films, Pathé Pictures International, CinéCinéma