Anmeldelse av The Frighteners, amerikansk film fra 1996

Action, Grøsser, Komedie, Thriller, Fantasi Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 11 år

Eventyrlig spøkelsesthriller

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.01.2011]

Frank Bannister driver som slaks spøkelsesutdriver. Det vil si at han samarbeider med noen spøkelser som han later som han driver ut, for en klekkelig sum penger. Alt går bra inn til en dag en mektig ånd begynner å drepe Franks offere. Frank blir da raskt mistenkt for å være morderen. Nå man han stoppe denne onde ånden før den gjør for stor skade og forsøke å renvaske seg som mistenkt uten selv å havne som et spøkelse selv...

Hvis du lurer på om dette ligner litt på Ghostbusters, så er svaret tja. Denne filmen er nok ikke like morsom som Ghostbusters, men den er derimot en del skumlere. Konseptet ligner jo også en del på Ghostbusters, men likheten stopper der. Det fordi føles mer som en thriller med litt grøss underveis. Filmen er jo også som Ghost Busters, helt avhengig av sine spesialeffekter. Og disse er det mange av. Jeg skal ikke avsløre annet enn at de er meget gode for sin tid. Mange av dem fungerer også helt fint selv den dag i dag.

Regissøren heter Peter Jackson, og er som alle vet en Oscarnominert regissør for de supre Ringenes Herre-filmene. Vi husker også andre filmer som King Kong og nå også Hobbiten. Her gjør PJ en relativt grei film. Dette er jo en eventyrthriller med litt komedie med på kjøpet. Eventyrthrillerdelen fungerer veldig godt etter hvert, mens komedien som man får mest av i begynnelsen av filmen, halter litt. PJ har også sin finger med i manuset av filmen, som faktisk er litt artig tenkt ut. Han samarbeider på manuset sammen med sin faste skribent Fran Walsh som har vært med å gjøre filmer som Meet the Feebles, King Kong, Alle mine kjære og også Hobbiten.

Konseptet for filmen er jo helt kult nok, men jeg skal ikke nekte for at dette blir riktig så eventyraktig etter hvert. Jeg liker også godt tvistene i filmen og hvordan historien fortelles på. Det til tross for at vi lett gjetter hva som kommer og hvem morderen egentlig er. Filmen føltes riktignok litt hul i begynnelsen, men kommer seg mye etter hvert. Særlig når den peiler seg inn på eventyrthrillerdelen.

Filmen er som sagt god på sine tekniske aspekter. Filmmusikken er skapt av Danny Elfman, som har samarbeidet mye med Tim Burton. Her gjør han en tilfredsstillende jobb med musikken og det er kanskje ikke så igjenkjennbart med første øre, men musikken passer ypperlig sammen med selve filmen. Sminkejobben er upåklagelig gjort og alt ser veldig bra ut til en hver tid. Spesialeffektene er som sagt veldig stødige, og i tillegg er regien er dugenes, selv om dette ikke på langt nær er PJ på sitt beste.

Michael J. Fox spiller hovedrollen som svindleren Frank Bannister. Fox passer ganske godt i sin rolle i filmen. Særlig når han blir litt mer heltemodig etter hvert i filmen. Da kommer han virkelig til sin rett, fordi han passer absolutt best til å spille helten, med sitt veldig sympatiske utseende. I andre roller treffer vi Trini Alvarado (Little Children og Little Women), Jake Busey (Enemy Of The State, Starship Troopers og Twister) og Dee Wallace (E.T.).

Filmen er nok bedre for de litt yngre seerne, som samtidig ikke er for ung så dette blir for skummelt. Jeg likte nok dette en god del bedre da jeg var rundt atten år gammel. Husket derfor filmen som god del bedre enn jeg synes den var i dag. Den var litt laber som komedie, men kom mer til sin rett som thriller. Likte også godt at dette etterhvert ble en veldig eventyraktig film.

Peter Jackson har nok lært en mye av å lage filmen. I alle fall har han funnet litt ut av hvordan man kan benytte spesialeffekter på film for å fortelle historier som krever slikt. Og selv om det ikke er mye som ligner på Ringenes Herre, så er det en ganske okei film likevel. Den begynte som sagt litt dårlig, men klarte etter hvert å utvikle seg selv i riktig retning. Derfor føler jeg vi ble 'hanket' inn igjen og interessekurven stiger. Jeg ender opp med en grei firer for en film som er bra severdig.

- Hobbiten: Femhærerslaget - Kommer nesten opp mot Ringenes Herre-kvalitet
- Hobbiten 2: Smaugs ødemark - Smellvakker plankekjøring, igjen.
- Hobbiten: En uventet reise - Visuelt overlegen underholdningsbombe
- Alle mine kjære - Nært en katastrofe for PJ
- King Kong - Årets popcornfilm 2005
- Ringenes Herre - Atter en konge - Solid avslutning på eventyret over alle filmeventyr
- Ringenes Herre - To Tårn - Særdeles underholdene eventyrfilm
- Ringenes Herre - Ringens Brorskap - Eventyrfilmen over alle eventyrfilmer!
- Forgotten Silver - Dokumentaren som leker med filmhistorien
- Braindead - Sykere enn sykest!
- Meet the Feebles - Absurd blanding som aldri når helt ut til deg
- Bad Taste - Ambisiøs lavbudsjettsfilm som imponerer