Anmeldelse av Carrie, amerikansk film fra 1976

Grøsser, Drama Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 18 år

Spesiell film som delvis lykkes

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.01.2011]

Carrie er en veldig sårbar jente. Hun bor sammen med sin fanatiske og religiøse mor, som kontrollerer henne totalt. Carrie er tenåring og får ikke opplæring i hva som skjer med kroppen hennes. Da hun første gang får mensen, er dette en veldig skremmende opplevelse for henne. Hun er såpass annerledes enn de andre jentene, at hun blir utstøtt sosialt sett. Det er ikke lett å være Carrie. Hun føler seg helt alene i verden. Men hun bak den sårbare jenta skjules uante evner som kommer til uttrykk når hun blir oppskaket. Hva skjer når hun lærer å kontrollere disse egenskapene?

Denne filmen føles veldig interessant å se. Vi får en god historie som engasjerer meg. Dette går på en skolehverdag og alle har vel vært i litt lignende situasjoner som dette når det gjelder mobbing og utestenging. Alle jager etter å bli mest mulig populær som er den harde hverdagen på en hver skole. Det å være nederst på rangstigen er aldri noe hyggelig. Jeg føler veldig med Carrie og hennes kamp på skolen. For meg var dette noe jeg kjente meg litt igjen i og jeg har alltid vært interessert i å forsvare de svake, og så måte gikk denne filmen rett hjem hos meg. Jeg kjenner meg igjen i den famlende Carrie. Dette fikk meg til å tenke på de første klassefestene på barneskolen, da jeg for første gang begynte å tenke på det andre kjønnet. Vi får også erfare at nesten ingen er så utspekulerte som tenåringsjenter, når de er ute etter hverandre.

Alt er basert på en bok av Stephen King, og han pleier jo å lage litt spesielle historier. Nå har jeg ikke lest Kings bok, men manuset er til tider veldig spesielt. Lawrence D. Cohen har med andre ord gjort en grei jobb med det. Filmen forsøker også å bevege seg over i skrekkfilmsjangeren, men personlig synes jeg nok filmen kunne holdt seg til et rent drama, for filmen er ikke spesielt skremmende. Filmskaperne forsøker seg også med litt klassiske skrekkfilmeffekter som eksempelvis den lyse, pipete og raske gjentakende lyden som er brukt med hell i den berømte dusjscenen i Hitchcocks Psyko. Det er også en del andre effektvalg som virker litt malplassert, som eksempelvis at filmskaperne velger å kjøre scener i rask film. Der filmen lykkes best er hvordan den framstiller Carrie med at den gir oss den riktige sympatien for henne. Jeg synes hun er en veldig søt og ydmyk når hun famler rundt på skolen. Slutten er også litt annerledes enn hadde trodd. Jeg aner jo at noe kommer til å skje, men bare ikke helt hva.

Sissy Spacek spiller Carrie på en fantastisk måte. Hun stråler som en så sårbar skjønnhet. Det gjør at jeg rives med som seer. I andre roller treffer vi Nancy Allen, Piper Laurie, Amy Irving og William Katt. Vi treffer også hollywoodstjernen John Travolta i filmen, selv om hans rolle er som en liten birolle å regne. På regi finner vi superregissøren Brian De Palma som har blant annet regissert mesterverket Scarface fra 1983. Han gjør også en god film denne gangen og viser litt av det potensiale som skulle komme frem senere i hans regikarriere.

Dette var en film jeg bare hadde sett litt klipp fra før. Jeg viste ikke helt hva jeg skulle forvente meg av den. Ble ikke skuffet i alle fall, men ting fortonet seg litt annerledes enn jeg hadde ventet. Carrie er en film som jeg blir engasjert av. Vi kan nesten ikke ignorere den skjøre Carriekarakteren, som er veldig stødig framstilt. Jeg liker også det historien gjør med rollefiguren. Tenker på at den gjør henne sterkere med sine helt unike evner, som hun bruker når hun føler seg truet eller redd. Det er egentlig ikke noe vondt i Carrie, men omgivelsene rundt henne bringer fram det vonde i henne. Da skjer det litt voldsomme ting som får store konsekvenser for mer enn bare Carrie.

Jeg var litt usikker når jeg skulle rulle terning for filmen. Det fordi jeg likte egentlig filmen veldig godt, men det var ikke alt som føltes helt perfekt reint filmteknisk. Det gjør at filmen også føltes litt famlende, vinglete og uferdig i deler av den. Men jeg ønsker å gi dette en god firer, fordi det er en spesiell film. Den klarer å engasjere meg og samtidig også underholde meg på et følelsesmessig nivå. Filmen har også en absurd blanding av sjangere. Det er vel det jeg ikke liker fullt så godt med filmen. Kanskje filmskaperne burde holdt seg mer tro til en sjanger, og heller forsøkt å rendyrke den, heller enn å skulle skulle forsøke å blande inn alt mulig.

- Carrie - Pen og safe remake om mobbeofferet Carrie

- Mission - Impossible - Første film glimter virkelig til
- Carlitos Way - Al Pachino og Sean Penn kjører et kriminelt show av høy klasse
- Raising Cain - Enda en Hitchcock-hyllest, i en delvis mislykket film
- De ubestikkelige - Bra gangsterdrama om Al Capone
- Scarface - En av de mest hensynsløse mafiaskildringer!
- Blow Out - Strålende og meget undervurdert De Palma-thriller

• 1000misspenthours.com
  • Reelviews.net
  • Broomfield Enterprise
  • Filmcritic.com
  • Northwest Herald (Crystal Lake)

Redbank Films

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»