Anmeldelse av Jaget (The Fugitive), amerikansk film fra 1993

Action, Thriller, Kriminal Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

Bunnsolid og svært underholdene thriller

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.01.2011]

Filmen begynner i det doktor Richard Kimbles kone blir drept. Mannen som gjør udåden er en mann med protese på den ene armen. Richard slåss med da ham når drapsmannen er på vei ut av huset deres. Politiet etterforsker saken nærmere, men finner ingen mann med protese som kan ha gjort denne udåden. Derfor begynner de å trekke Richards forklaringsversjon i tvil. Og etter hvert peker en rekke småting på at det kan være han som er skyldig. Retten er ikke nådig og dømmer han til fengsel. På vei til fengselet klarer en av fangene i transporten å skape en scene. En av fangene griper tak i vokteren og slår vekk et våpen som går av. Det treffer sjåføren slik at bussen kjører av veien og ruller ned på et togspor. Nå har fangene sjansen til å rømme. Richard er en av dem som kommer seg ut i livet akkurat før toget treffer bussen. Toget sporer heftig av og i alt virvaret av de to ulykkene kommer to fanger seg avgårde og en av dem er Richard Kimble. Nå følger en intens jakt på Kimble. Kan han klare å komme seg fri fra denne voldsomme jakten med livet og friheten i behold?

Jeg husker veldig godt når denne filmen entret Norge. Det var en skikkelig storfilm som alle ville se. Jeg var bare såvidt tretten år den gangen. Det gjorde at det var uaktuelt å se filmen på kino, siden den hadde femten års aldersgrense. Men da den kom på video fikk jeg den med meg med en gang. Jeg husker filmen var svært spennende, men at den ikke gjorde så store inntrykk på meg den gangen. Jeg var nok for liten til å få med meg alle detaljene i filmen. Derfor synes jeg ikke den gangen, at filmen var så bra som alle skulle ha det til. Dette var ikke akkurat enten enten gøyal komedie, en eventyrfilm eller en grøsser. Det var derfor jeg gledet meg litt til å se filmen igjen, med nye øyne som en litt mer voksen filmtitter.

Filmen er basert på en TV-serie med samme navn som filmen. Nå har jeg ikke sett serien, men historien i filmen er godt lagt opp. Jeg føler at det er et solid manus i bunn for den spennende thrilleren. Det å skulle jage en uskyldig mann på denne måten, engasjerer meg mer enn jeg først ante. Alt er veldig godt og troverdig gjennomført i filmen, selv om jeg tviler på enkelte detaljer underveis, blir alt godt grunngitt. Dette er en meget god thriller som virkelig klarer å underholde meg til det fulle. Liker også at filmen klarer å gi oss en såpass sterk tilknytning til Richard Kimble, som er uskyldig dømt for drap på sin egen kone. I tillegg er rollen såpass sterk og sympatisk spilt at jeg aldri er i tvil om at Richard Kimble kan være noen kaldblodig morder.

Harrison Ford passer perfekt inn i denne filmen. Han har et utseende og tilstedeværelse som virker dønn gjennom sympatisk. Jeg var litt i tvil på forhånd om hvordan Harrison Ford ville passe inn i filmen, men all min skepsis blir satt til side. Det fordi Ford virkelig klarer å vise en litt ny side av seg selv som skuespiller. Han er såpass annerledes enn mange andre roller jeg har sett ham i. En annen ringrev som spiller en stor rolle i filmen, er Tommy Lee Jones. Han spiller en hard fyr i det føderale politiet som med alle tenkelige midler forsøker å fange den uskyldige Richard Kimble. Han gjør en så innbitt og god rolletolkning at jeg begynner å like ham litt på slutten, selv om han mesteparten av tiden forsøker å røve vår helts frihet. Det skal også nevnes at han fikk sin fortjente Oscarstatuett for sin rolletolkning i Jaget. Jeg merker meg også at Julianne Moore er med på rollelisten, selv om hun har en bemerkelsesverdig liten rolle.

Denne filmen er i tillegg til handling og skuespill, også en veldig god film med mye stødig filmhåndtverk. Fotoet er veldig glitrende levert og enkelte scener er fantastisk å se på. Måten filmskaperne har filmet dette på, støtter godt opp under filmens handling. Nå er ikke jeg noen kløpper på lyd i film, men jeg har notert meg at filmen har blitt nominert til Oscar for nettopp beste lyd. Alt virker jo helt upåklagelig i mine ører i hvert fall. Klippingen er også veldig god og filmskaperne har mange gode overganger mellom scenene. Denne klippingen gir noe ekstra til filmen.

Musikken passer godt inn og virker klassisk i sin stil. Den minner ikke rent lite om musikken til Aliens som er et veldig solid stykke arbeid, og er noe man legger merke til mens man ser filmen. James Newton Howard heter komponisten av musikken og han ble faktisk så bemerket for sitt arbeid rundt musikkkomponeringen at han ble nominert til en Oscar for sin bragd. Filmen ble altså nominert til hele syv Oscars blant annet for beste film, så dette er ingen gjennomsnittlig amerikansk thriller altså. Jeg legger merke til filmens kvaliteter og setter stor pris på produktet jeg får.

Denne filmen var overraskende god. Den har også holdt seg svært godt gjennom årenes løp. Filmen fremstår fremdeles som en knakende god thriller. Jaget klarer å engasjere på flere plan og innehar mange gode elementer som er med på å holde oppe spenningen underveis. Om du liker gode thrillere er dette et 'must' å se, og det skader ikke at dette forøvrig også er en veldig god film. Jeg må innrømme at jeg digget Jaget. Det er på ingen måte noen ynglingsfilm, men den var svært engasjerende å får med seg. Jeg ender på et solid terningkast fem. Derfor sendes en stor anbefaling ut til alle dere som ikke har sett filmen. Og om det er lenge siden du har sett den, er det kanskje på tide med et gjensyn?

- Collateral Damage - Typisk Arnoldfilm som aldri leverer varene
- Kapring på åpent hav - Segal på sitt beste gjør dette til en gøy og tanketom actionfilm
- Above the Law - Segals første film er godkjent som action
- Taushetens lov - Finnes det en ‘troverdig’ Chuck Norris-film? Dette er kanskje det nærmeste...

20.01.2011 sier Pål Frostad: Jeg fikk ikke tak i parodien og det er så sykt lenge siden jeg så den at jeg nesten ikke husker helt hvordan den var. Men om jeg kommer over den så skal jeg med letthet love å se Jaget Bort, selv om jeg tviler litt på om jeg synes den er bedre enn originalen, men morsom er den sikkert uansett ;)
20.01.2011 sier Grotlo94: Må si at eg liker bedre parodien enn originalen! xD

• Reelfilm.com