Anmeldelse av Another Year, engelsk (britisk) film fra 2010

Komedie, Drama Spilletid: 129 minutter Aldersgrense: Alle år

Sterke karakterer fra Leigh

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 13.01.2011]
Britiske Mike Leigh er tilbake med ny film i ’Another Year’, en dramakomedie om livet generelt. Vi følger fire årstider i livene til det middelaldrende ekteparet Tom og Gerri, deres 30-årige ungkarssønn Joe, samt Gerris single kollega Mary. En samling møter og små begivenheter viser Leighs evne til å forvandle det hverdagslige livet til noe meningsfylt.

Filmen dreier rundt familie, vennskap og aldring, balansert med humor og melankoli. Dette er velkjente ingredienser fra denne mesterlige regissøren. Der hans forrige film ’Happy Go Lucky’ var mer spekket med humor og ”galskap”, er denne tilsvarende rolig og dvelende. Dette kan nok for mange være like negativt som positivt. Den vil dele sitt publikum.

’Another Year’ er nemlig ingen ”vanlig” komedie. Med sine 130 minutter føles filmen veldig lang, og da mange scener i seg selv er lange, dvelende og totalt dialogdrevne, ja så er ikke dette en film for hvem som helst. Man må like menneskelig drama, konversasjon og hverdagslivets små og stor gleder og sorger. Om man har tolvmodighet til å sitte og overvære slikt er ’Another Year’ som nok en riktig stor godbit fra Leigh å regne.

Selv om enkelte vil kunne finne filmen lit VEL dialogdrevet, kommer da likevel manusgodbitene på rad og rekke, ikke i form av store punchlines eller påtvunget humor, men med små vittige og lunefulle kommentarer eller setninger. Dette er med på å gripe seeren, og er ypperlige små gullkorn fra observasjonen av livets små gleder. Man blir videre usedvanlig knyttet til karakterene, og den lange tiden vi tilbringer med dem, gjør at de har god tid til å utvikle seg, eventuelt stå stille og aldri forbedre seg noe særlig, slik noen mennesker også er. Skuespillerprestasjonene er dessuten fortreffelige! Enkelte kan synes overdrevet, men når man tenker seg om, ja så er faktisk noen mennesker såpass overtydelige og dramatiske. At enkeltscener godt kunne blitt kuttet ned her og der, får videre bli en smakssak.

’Another Year’ er som den britiske utgaven av fjorårets ’It’s Complicated’, dog uten vulgariteten og fjollinga man hadde i denne. De mange (svært) ulike karakterene er både fascinerende og medrivende som portretter på oss mennesker. At man titt og ofte kan kjenne seg selv igjen gjør ikke ting verre. Med den åpne slutten legger heller ikke Mike Leigh en konstruert og påståelig slutt i fanget på oss, vi glir liksom bare over i vårt eget liv igjen.

Liker man dialog- og karakterdrevet drama, ispedd små vittigheter, sort humor og melankoli, ja så er fremdeles Mr. Leigh din mann!

- Mr. Turner - Uforglemmelig portrett!
- All or Nothing - Sterk film som dere bør få med dere
- Hemmeligheter og løgner - En familie med problemer...

• Another Year
  • Ranablad