Anmeldelse av Kasserer Jensen, norsk film fra 1954

Komedie Spilletid: 77 minutter Aldersgrense: 12 år

"Tynn underholdning" skriver VG

[Skrevet av: michael wynn, Dato: 29.12.2010]
Godt skuespill, men tynn handling i Nils R. Mullers forvekslings komedie.

Kasserer Jensen er historien om den gørr kjedelige kasserer Jensen som en dag finner ut at han ligner på en rømt bankraner. Når journalistene får nyss av det, trykker de bildet av de to i avisen. Bankraneren bestemmer seg da for å ta over kasserer Jensens liv. Han går grundig til verks og setter seg inn i kasserer Jensens vaner og særegenheter. Han slår kasserer Jensen bevisstløs og dumper ham på havet. Når Jensen våkner opp forslått i fjæra blir han tatt for å være bankraneren, og arrestert. Det skal imidlertid vise seg at det er vanskeligere enn man kunne tro å gi seg ut for å være kasserer Jensen.

Fredag 29 oktober 1954 anmeldte avisa VG det som var Contact films tredje underholdningsfilm. De skrev at "Filmens store lyspunkt er Carsten Winger som yter glimrende skuespill i dobbeltrollen kassereren —forbryteren. Hans kasserer er nok en smule karikert, men ikke men enn et lystspill av denne typen kan bære. Både hans replikk kunst og mimiske evner kommer til full utfoldelse.... .. Nils R. Mullers regi er snerten og kvikk i sin ledige komediestil"
Avisen mente likevel at manuskriptet var svært tynt og ga filmen til slutt terningkast 3.

Aftenposten var mer begeistret for filmen. "Kasserer Jensen er blitt en harmløs, underholdende film som vil more et stort og takknemlig publikum. Carsten Winger er et funn i dobbeltrollen som kasserer Jensen og forbryter Muller," skriver de. "Her kjeder man seg aldri".

- Tonny - Kriminalomsorg er et evig aktuelt tema
- Petter fra Ruskøy - Bygdegutten inntar hovedstaden
- På slaget åtte - Den perfekte forbrytelse
- Kvinnens plass - Karrierekvinnen får mannen til å stelle hjemme
- Vi gifter oss - En fornøyelig norsk romantisk komedie

- Lett forvekslingskomedie som kunne vært mer gjennomarbeidet