Anmeldelse av Due Date, amerikansk film fra 2010

Komedie Spilletid: 100 minutter

Grei komedie med et preg av alvor

[Skrevet av: Jacob Andersen, Dato: 26.12.2010]
Peter Higman stresser for å rekke en flyavgang hjem fra Atlanta for å være med på hans kones fødsel, men alle gode intensjoner kollapser når han møter den håpefulle skuespilleren Ethan Tremblay. Grunnet litt oppstyr på flyet før avgang, blir mennene nektet reise med flyet og må derfor leie bil for å komme seg dit de skal. Siden Peter har mistet alt uten om en liten teddybjørn, tvinges han til å kjøre med Ethan som han finner ganske så irriterende mildt sagt. Det skal bli en reise tvers gjennom USA fylt av overraskelser.

Todd Phillips har regien på Due Date. Han har laget filmer som Road Trip, Old School, Starsky & Hutch og ikke minst fjorårets store komedie The Hangover, som i undertegnedes øyne er litt vel oppskrytt . Phillips har med seg noe av det samme teamet fra hans forrige film, deriblant fotograf Lawrence Sher som har gitt Due Date en flott cinematografi. Filmen er allerede blitt en stor suksess og har spilt inn tre ganger sitt budsjett. I de fleste lignende komedier er stemningen lysere og karakterene urealistiske. Denne filmen er både mørkere og karakterene mer troverdige. Derfor blir ikke dette den komedien en kanskje hadde håpet på. For mellom latterbombene finner vi to mennesker som har hver sine problemer å jobbe med.

Hollywood har de siste årene for alvor fått en ny sjanger for menn. Kalt Dick flicks. En sjanger som sentrerer rundt menn og deres problemer. For å beskrive disse filmene dukker ordet ”bromance” opp. Bromance describes the complicated love and affection shared by two straight males. Bromance blomstrer i Due Date. Vi finner til en gledelig overraskelse Robert Downey Jr. i den ene hovedrollen som Peter. En mann med flere negative trekk. Downey Jr. er en kvalitetsskuespiller og selv om han her er satt litt i skyggen for å gjøre Galifianakis god, får vi fortsatt se herlig skuespill i ansiktsuttrykk og mimikk. Zach Galifianakis spiller Ethan, en karakter ikke ulik den han spilte i The Hangover. Ethan er en mann du irriterer deg grønn over, men en du samtidig ikke klarer å la vær og la deg sjarmere av. De to skuespillerne har kjemi så det holder og løfter filmen flere hakk.

I denne road-movien går komedie og drama hånd i hånd. Filmen er forutsigbar som få og du har sett lignende filmer før. Det som er annerledes med denne er at den er mørkere og sintere enn sine konkurrenter.. Dessverre har ikke filmen stort mye mer å spille på enn Peter og Ethans turbulente forhold, men de klarer å holde det severdig nok løpet inn. Due Date er ikke årets store komedie, men den er full av godbiter både på det språklige og fysiske plan. Det er ikke rent få bisarre situasjoner våre følgesvenner må handle med og det hjelper ikke at samarbeidet mellom de to ikke alltid er på topp. Due Date er en komedie med en god dose alvor skjult under overflaten og en film det er helt greit å bruke en og en halv time på. Men noen stor anbefaling er den ikke.

- Joker - Intenst om Jokerens tilblivelse
- War Dogs - Småkjedelig om utrolig historie
- The Hangover Part III - Spar oss...!
- The Hangover 2 - Halvslapp oppfølger
- Hangover - Hysterisk latterkrampe!
- Starsky & Hutch - Småmorsom tullekomedieparodi på syttitallet
- Old School - Ganske artig partyfilm