Anmeldelse av This Island Earth, amerikansk film fra 1955

Sci-Fi, Mysterie, Grøsser Spilletid: 86 minutter

Underholdende effektfilm fra 1950-tallet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.12.2010]

Filmen begynner i det Cal Meacham setter seg i flyet sitt. Han letter og flyr avgårde, men etter en stund mister han kontrollen over flyet. Akkurat før flyet treffer bakken i den sikre død, kommer noe ubeskrivelig grønnaktig ting inn å hjelper han å lande trygt. Litt senere befinner Cal seg i sitt laboratorium. Han får levert en mystisk pakke på døren med ingen avsender på. Pakken inneholder en rar maskin som forskeren Cal Meacham straks får stor interesse for. Han begynner straks å sette sammen maskinen uten å vite hva det er eller hvem som har sendt den. Når han er ferdig formidler maskinen en kontakt med en mystisk forsker og Cal Meacham får beskjed om å befinne seg på et fly for å Exeters forskningsteam. Han vet ikke helt hva han begir seg ut på eller hvilke følger dette får for ham, annet enn at dette nok må være snakk om noe utenomjordisk...

Det er mye god mystikk i denne filmen. Vi får litt etter litt avdekket hva som egentlig forgår. Jeg må si det varmer et Sci-fi-hjerte å se en slik film der man på 1950-tallet brukte banebrytende effekter for å skape en litt artig og underholdende sci-fi-film. Det er faktisk ganske fascinerende å se hvilke spesialeffekter man hadde til rådighet tilbake på 1950-tallet. Denne filmen er absolutt en interessant film å se ut i fra et filmhistorisk perspektiv. Filmen må ha hatt stor innflytelse på hva som var mulig å gjøre på film og ta filmens spesialeffekter til et nytt nivå.

Filmen er regissert av Joseph M. Newman. Han må sies å gjøre en solid innsats med denne filmen. Manuset er ganske kult for sin tid. Historien er skrevet av Raymond F. Jones. På manus finner vi både Franklin Coen og Edward G. O'Callaghan. De to gjør nesten en bragd med denne filmen. Dette er så fryktfylt og underholdende skrevet. Alt gjør at filmen får en spennende og kul sci-fi historie som har noe å fare med.

Til tider føles dette faktisk litt absurd å se. Det som fortelles ligger langt framfor sin tid og selv om dette nok sjokket verden tilbake på 1950-tallet, er ikke alt like overbevisende i dag. Men jeg berømmer ånden denne filmen må ha vært laget under. Filmen viser utstrakt bruk av kreative løsninger for å fortalt dette banebrytende sci-fi-eventyret.

Alt føltes nesten som å se 1933 versjonen av King Kong, bare ikke like klassisk gjennomført. Uten de effektene hadde denne filmen ikke vært noenting, og det er kanskje det som gjør at den ikke blir fult så imponerende i dag. Fordi effektene ikke er så bra etter dagens standard. Men jeg liker å premiere kreativ filmskapelse. Derfor ruller jeg en fin firer for en film som faktisk var en ganske kul opplevelse, selv den dag i dag. Jeg vil anbefale dette til alle som liker Star Trek og lignende, eller bare har et brennende sci-fi-hjerte.

Universal International Pictures (UI or U-I)