Anmeldelse av New Nightmare, amerikansk film fra 1994

Grøsser, Drama, Fantasi, Mysterie, Thriller Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 18 år

Omtalespalte: Slasher

Her finner du omtaler av slsherfilmer.
Les flere spalteomtaler: Slasher

Ingen over og ingen ved siden av, den beste marerittfilmen!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.12.2010]

Heather Langenkamp er skuespiller som spiller i Nightmare on Elm Street-filmene. Hun opplever å plutselig få mareritt, og det samme gjør hennes sønn Dylan. Marerittene blir mer og mer intense og plutselig glir marerittene over i realiteten og marerittmannen, Freddy Krueger, er nok en gang tilbake, mer skremmende enn noen gang...

Forrige films tittel lovet oss at den skulle være den siste og det kom derfor som et mareritt på mange av oss når man så bestemte seg for å lage enda en film. Som om ikke denne franchisen var melket nok fra før. Men jeg liker faktisk det man har gjort med denne siste og absolutt avsluttende filmen. Den kule vrien, med å ha med skuespillerne som spiller seg selv og som opplever at Freddy også plager dem i deres verden, er faktisk ganske kult og fungerer som det skal. Tvisten er akkurat det som skulle til for å få tent en stor ny gnist i en ellers så tilsynelatende oppbrukt skrekkfilmserie.

Filmen begynner svært rolig og bygger seg sakte men sikkert opp. Det er bra at man ikke får sett den onde Freddy i den virkelige verdenen før langt ut i filmen. I gode monsterfilmer får man se lite til monsteret, slik at ikke skremselseffekten går tom. Det blir alltid skummelt når barn er med i skrekkfilmer. De er så uskyldige og når de først gjør noe så føles det ekstra ille. Her får man mange scener som faktisk føles som litt klassiske skrekkfilmscener.

Heather Langenkamp er tilbake nok en gang som skuespiller. Denne gangen for å spille skuespilleren som spilte Nancy. Robert Englund er selvsagt også tilbake og han gjør denne gangen en mye mer skremmende Freddy Krueger. Vi får også se Miko Hughes som Heathers sønn Dylan. Han gjør en veldig god innsats til å være så ung. Dette er noe filmen absolutt trenger for å virke skremmende. Vi treffer også igjen John Saxon som spilte Nacys far og også her spiller seg selv. Vi får også se Sara Risher og Wes Craven som spiller henholdsvis produsent og regissør i filmen.

Wes Craven skrev manus og regisserte den den første filmen i denne serien, og nå er han tilbake som redningsmannen som endelig skulle klare å gjøre en real og verdig avslutning på serien. Han ser ut til å vite hva han gjør. Både med manus og regigrep. Dette er noe jeg ser på som noen av de klart beste filmene i serien. Alt er så gjennomført. Dette føles mye proffere enn sine forgjengere. Selv sminken er denne gangen såpass skremmende at Freddy fungerer som det monsteret han er ment å være.

Det hele er mye skumlere enn sine forgjengere. Filmen har mye mer å spille på. Det er ikke alltid helt opplagt hva som er film, virkelighet og drøm. Jeg har aldri vært overstadig begeistret over disse filmene, men denne falt faktisk litt i smak. Her klarer man å gjøre en god skrekkfilm som mestrer alt den forsøker seg på. Alle de andre Nightmare on Elm Street filmene er såpass like, men denne skiller seg litt ut.

Skal du se en Nightmare on Elm Street-film så se denne og hvis du vil ha litt forehåndskunnskap se den første og den tredje. Tro meg du taper ingenting om du ikke har sett alle filmene imellom der. Jeg ender på en god firer for det siste kapittelet. Wes Craven har klart å stable dette mesterlig på beina. Man ser også klare paralleller til skrikfilmene som ikke kom så mange år etter dette. Dette er absolutt noe å se om man liker skrekkfilmer.

- Freddy Vs Jason - Kul finale redder filmen
- Freddy's Dead - The Final Nightmare - Det som skulle være en grei avslutning på serien...
- A Nightmare On Elm Street 5 - The Dream Child - Skikkelig møl
- A Nightmare On Elm Street 4 - The Dream Master - Nok en oppfølger som ikke er stort å skryte av
- A Nightmare On Elm Street 3 - Dream Warriors - Spenstig horrorslasher!
- A Nightmare On Elm Street Part 2 - Freddy's Revenge - Ikke akkurat en drømmeoppfølger
- A Nightmare On Elm Street - Drømmeslasher av de sjeldne!

- Skrik 4 - Tilbake til Woodsboro!
- Red Eye - En medpassasjer som er for god til å være sann?
- Skrik 3 - Gjespende slasher!
- Skrik 2 - Skrik-oppfølgeren leverer helt greit
- Skrik - Scream Queen 2.0
- The Hills Have Eyes Part II - Et motorsykkelteam terroriseres av en kannibaler
- A Nightmare On Elm Street - Drømmeslasher av de sjeldne!
- The Hills Have Eyes - Brutal og stilskapende klassiker
- The Last House on the Left - Hevnens tilfredsstillelse?

16.12.2010 sier Tore Andre Øyås: Så bra at denne hever serien igjen! Har hatt litt mot å se alle disse, men om denne er såpass bra så skal jeg jammen meg få sett dem! :)

• New Nightmare
  • Slasherstudios.com