Anmeldelse av A Nightmare On Elm Street 4 - The Dream Master, amerikansk film fra 1988

Thriller, Grøsser Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 18 år

Nok en oppfølger som ikke er stort å skryte av

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.12.2010]

Ungdommene Kristen, Joey og Kincaid ble vi kjent med i forrige film. Nå er de kommet ut av mentalinstitusjonen de var innlagt på. Kristen har fått seg nye venner i Alice, Sheila og hennes kjæreste Rick. Men Kristen har fremdeles vonde drømmer, selv om Freddy Krueger er begravet. Men han er dessverre ikke død. Freddy kommer tilbake og terroriserer Kristen, Joey og Kincaid i deres drømmer. Og som vanlig er Freddy utspekulert som få. Han bruker nemlig Kristens livlige drømmefantasi mot henne, og da hun drømmer om sine venner, benytter Freddy sjansen til å drepe dem også. Det blir nå opp til Kristen og hennes venner om å finne en måte å gjøre opp med Krueger for å slutte marerittet...

Dette er nok en ny oppfølger av Nightmare on Elmstreet. Utgangspunktet var bra i første og tredje film, så hva med oppfølgeren? Joda, det at Freddy kan jage folk i drømmer og innvirke i virkeligheten er jo litt kult. Men gjennomføringen av denne oppfølgeren, og hvordan filmskaperne henter ut potensialet i konseptet er nesten totalt fraværende.

Filmen inneholder en god del drama, og det er også filmen utrolig dårlig på å mestre. Mye kan bero på slett skuespillerarbeid. Noe av skylden må også de mange klisjemessig scenene med kjip musikk til ta støyten for. Selv skrekksekvensene er ikke gode nok i denne filmen. Jeg blir heller ikke dessverre videre skremt av det filmen disker opp med som skrekkfilm. Det gjør at dette føles som tamme horror-saker i disse dager.

Hva er det da igjen å klamre seg fast til i filmen? Joda, men har jo karakteren Freddy Krueger, men han duger ikke godt nok han heller. Hans maske er litt for dårlig laget og den ser veldig 'fake' ut. Selv ikke Robert Englund klarer å redde Krueger fra å framstå som en litt kjip versjon av en skrekkfilmslemming. Og når heller ikke humoren sitter, blir dette virkelig platt. Det er heldigvis ikke blant det dårligste jeg har sett, og filmen har en viss minimumsverdi av underholdning.

Regissøren heter Renny Harlin og selv om han har gjort en god del blockbustere som 'Die Hard 2', 'Cliffhanger' og 'The Long Kiss Goodnight', klarer han ikke å redde denne filmen. Det er også rart at Brian Helgeland har sølet til navnet sitt med å være med på manusarbeidet til denne filmen. Om du lurer på hvem Brian Helgeland er så er han en Oscarvinnende manusforfatter som står bak filmer som 'Sammensvergelsen', 'L.A. Confidential', 'Mystic River' og 'Man on Fire'. Det er mulig at dette var et synkende skip uansett så det er ikke sikkert at noen manusforfatter eller regissør hadde gjort dette så mye bedre uten å ha fått full råderett over konseptet.

Dette er ikke noe jeg ville forsøkt meg på om du ikke digget de andre 'Nightmare On Elm Street'-filmene over alt på jord. Jeg har enda ikke funnet ut hvordan folk kan like filmer som dette. Dette er bare noe unger blir skremt av. Men det er jo litt for mye blod til at jeg ville anbefale den til den yngre garde. Til å være en skrekkfilm om drømmer var dette mer søvndyssende enn skremmende. Jeg faller raskt litt ut av filmen. Det er dog mulig at denne filmen kan sees som rein nostalgi, men for meg var dette langt fra gull.

- Freddy Vs Jason - Kul finale redder filmen
- New Nightmare - Ingen over og ingen ved siden av, den beste marerittfilmen!
- Freddy's Dead - The Final Nightmare - Det som skulle være en grei avslutning på serien...
- A Nightmare On Elm Street 5 - The Dream Child - Skikkelig møl
- A Nightmare On Elm Street 3 - Dream Warriors - Spenstig horrorslasher!
- A Nightmare On Elm Street Part 2 - Freddy's Revenge - Ikke akkurat en drømmeoppfølger
- A Nightmare On Elm Street - Drømmeslasher av de sjeldne!

- Skiptrace - Jackie Chan og Knoxville i brukbar actionkomedie
- The Legend of Hercules - Elendig historiefortelling!
- Devil's Pass - Fullpakket med klisjeer
- Cleaner - Middelmådig annerledes rengjører
- The Long Kiss Goodnight - Tidvis greit underholdende uten å være i nærheten av noen actionklassiker
- Cliffhanger - Tøff til tider, men Cliffhanger har tapt seg litt med årene
- The Adventures of Ford Fairlane - Totalt mislykket, klisjépreget, slitsomt og umorsomt makkverkfilm
- Die Hard 2 - Ikke like stødig som Die Hard, men artig alikevell

• A Nightmare On Elm Street 4 - The Dream Master