Anmeldelse av Dag - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2010

Komedie Spilletid: 20 minutter

Dag - Sesong 1

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.11.2010]

Dag er en litt sær samlivsterapeut som har vært så lenge i sitt virke at han har hørt all klagingen før. Derfor råder han alle par som sliter, å gå fra hverandre. Han har en teori om at alle mennesker har det best alene og det praktiserer han selv også. Hans søster Marianne forsøker desperat å sette opp dater til Dag. Han går på datene men ikke synes ikke noe om dem. Alt blir derimot snudd opp ned i livet hans da han møter Eva. Det skal dog legges til at Dag er en hard nøtt å knekke, selv for vakre Eva...

Dag er en ensom ulv i ordets rette forstand og avskyr mennesker. Han liker ikke å slippe folk innpå seg. Når han har besøk hjemme så får de bare komme inn i gangen hans, mens han selv låser seg inne i sitt eget lille fort. Det er ganske absurd at en slik fyr er samlivsterapeut. Han er så drillet i sitt yrke at han ofte vet hva pasientene hans kommer til å fortelle ham. Han liker heller ikke å ha pasienter over lengre tid. Han ser dem som oftest en eller to ganger før han enkelt og greit bare råder dem til å gå fra hverandre. Det blir derfor en prøvelse når andre alltid forsøker å få han til å omgåes folk. Særlig hans egen søster som presser ham til å gå på dater og for ham selv å gå til terapi. På en av sine dater møter han Eva som ikke gir seg lett når Dag forsøker å være okei hyggelig for så å skyve henne fra seg. Sakte men sikkert klarer hun å bruke sitt kvinnelist på ham og invaderer hans privatliv.

Seriens handling føltes litt kunstig innimellom. Jeg får inntrykk av at serieskaperne forsøker litt for hardt å skape sær moro. Dette er ikke noe jeg sitter å skrattler av, men noen glis får jeg frem. Humoren er ofte av den litt mer absurde og underfundige slaget. Dette er ikke av det mest realistiske slaget, men er likevel en grei virkelighetsflukt. Det tar noen episoder å komme skikkelig inn i serien. Serien vokser også litt på seg etterhvert som vi begynner å kjenne karakterene. De er jo veldig sære typer, men det er kanskje dette som gjør serien så severdig.

Bak manus og regi finner vi tospannet Øystein Karlsen og Kristopher Schau (XLTV og Team Antonsen) som sammen laget De syv dødssyndene. Det er noe veldig annerledes å skulle lage en litt absurd humorserie enn å skulle teste ut dødssynder, men jeg synes de klarer seg relativt bra. Dette traff ikke helt innertieren hos meg. Serien er litt interessant med sitt mildt sagt sære karaktergalleri. Liker også at handlingen er såpass mørk og vi får en evig oppvisning i hvor ille det kan bli inni terapeuten Dags innerste psyke og hans enda mer 'føkka' bestevenn.

Atle Antonsen er artig i rollen som terapeuten Dag. Han er ikke helt ulik slik vi så ham i Etaten, men det ligger nok mer i hans måte å spille roller på. Antonsen klarer til sitt forsvar å spille rollen sin på en troverdig nok måte. Karakteren hans er jo noe særere enn vanlig. Tuva Novotny spiller Eva og kommer som et veldig friskt pust inn i serien. Hun er søt og et nytt fjes i norsk TV. Tuva er jo svensk og er kjent fra filmen 'Jalla! Jalla!'. Jeg var veldig overrasket når jeg så henne på rollelisten, og ja hun snakker faktisk veldig godt norsk. Hun viser at hun er en god skuespiller og gjør seg veldig bra på skjermen. Sjarmen hennes er alltid på topp. Det enste man har å utsette på hennes karakter er at hun kanskje er alt for pen for serien slik at forholdet blir litt mindre troverdig mellom henne og Dag. Anders Baasmo Christiansen er også god som Dags venn, Benedict. Han passer veldig godt inn i serien og spiller veldig nedpå og naturlig i sin ellers så sære rolle som rundpuleren Benedict. Silje Torp Færavaag som spiller Dags søster er også en del med sammen med som Dags kontordame i Agnes Kittelsens (Max Manus) skikkelse. I andre mindre roller treffer vi kjente fjes som Jan Sælid, Gard B. Eidsvold og Jon Øigarden.

Serien bruker jo litt tid på å komme i gang og når den først gjør det er den faktisk litt annerledes friskt mørk. Det er jo litt morsomt, men det er som sagt litt mer sært enn morsomt. Det er kanskje mer som et absurd drama enn en komedie. Men serien viser at den har noe på norsk TV å gjøre. Om du liker det litt sært og sykt, så er dette absolutt noe å forsøke seg på.

- Fuck Up - Velfungerende krimlek

- Dag - Sesong 2
- Dag - Sesong 3 - Mer av Dag og hans problematiske verden
- Dag - Sesong 4: Flott avrunding, serien gir seg på topp!

05.12.2010 sier Jacob: Flott med en anmeldelse av denne Pål!
Når det er så mange gode serier på markedet tror jeg at jeg får stå over denne, dessverre.

• Dag
  • Dag - Sesong 2
  • Dag - Sesong 3
  • Dag - Sesong 4

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»