Anmeldelse av High School Musical 3: Senior Year (High School Musical 3), amerikansk film fra 2008

Komedie, Drama, Musikal, Romantikk Spilletid: 100 minutter

High School Musical 3: Senior Year - Trailer 04.09.2008

Verdig avslutning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.11.2010]

Vi følger fremdeles den samme klassen fra skolen East High. Denne gangen skal klassen lage og sette opp en egen musikal som de kaller for Senior Year. Troy og Gabriella er fremdeles et par og uroer seg begge for fremtiden. De er redd skolevalg kan komme til å splitte dem. Sharpay strever som alltid å få mest tid i spotlighten. Vi møter også igjen alle de andre klassekameratene som vi kjenner fra da andre filmene. Det er duket for et stort avslutningsnummer av High School Musical...

Jeg forventer litt mer når filmen faktisk er laget for det unge kinopublikumet. På mange punkter klarer filmskaperne faktisk et litt bedre produkt. Det tekniske er blant annet mye bedre gjennomført her enn de andre filmene. Sangene er også litt catchy og føles faktisk også kulere enn i de andre filmene. Gleden som ble spredd med første film er også intakt. Og alt blir krydret med litt humor, som ikke alltid treffer helt blink.

Filmen skal også få pluss for at sangene føltes litt mer naturlige innvevd i filmen. Det er noe med rytmen som flyter bedre sammen med sangene. Jeg liker også måten filmskaperne introduserer karakterene på i filmen. Hvis du har sett de andre filmene, vet du hvem det mest sannsynlig skal handle om, og da blir det ekstra kult å se hvor man i filmen møter igjen våre kjente og kjære rollefjes. I tillegg til sang og musikk, hører dansen med som et eget kappittel. Dansingen er er faktisk ganske fet og storslått gjennomført.

Skuespillet føles også litt bedre og mer naturlig i den tredje filmen. Jeg liker også godt at de mindre karakterene får mer sjermtid. De mest synlige skuespilleren er dog Zac Efron, Vanessa Anne Hudgens, Ashley Tisdale og Corbin Bleu. De gjør alle en relativt god jobb og spiller faktisk bedre enn de gjort i de andre High School Musical-filmene.

Filmskaperne har med andre ord gjort relativt riktig, men det mangler kanskje litt av den sjarmen som den første filmen hadde i bøtter og spann av. Dette kan virke litt for flinkis-forsøk på å avslutte High School Musical-æraen på. Selv om alt det tekniske er på plass, føler jeg dette mangler noe for å få det virkelig til å glimre. Jeg må si jeg faktisk koste meg mer når jeg så den første filmen, selv om dette ikke er så langt bak.

Filmen føles også kanskje litt for lang, men det får den lov til å være siden den skal være avslutningsnummeret i serien. Jeg synes avslutningen var fin og avrunder det hele på en veldig real måte. Vi får en skikkelig avslutning på High School Musical-eventyret, og det er jo litt ekstra moro at det skjer på kino. Jeg ruller en treer for denne filmen som du garantert vil like, om du likte de to første filmene.

- High School Musical 2 - Mer av det samme
- High School Musical - Fylt av glede, kjærlighet og sang