Anmeldelse av Leieboeren (Le Locataire), amerikansk film fra 1976

Thriller, Grøsser Spilletid: 125 minutter Aldersgrense: 18 år

Underholdende og svært stemningsskapende

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.11.2010]

Trelkovsky er en mann med fransk statsborgerskap, men av polsk slekt. Han er svært forsiktig og forsøker ikke å trakke folk på tærne. Det var ikke lett å være innvandrer i Frankrike på denne tiden. Det er også vanskelig å leie seg et sted og bo. Det er også derfor Trelkovsky gjør hva han kan for å få lov å leie en leilighet. Han får leie leiligheten og gransker forhistorien til den som har bodd der før ham. Litt etter litt finner han ut at det er andre som forsøker å innvirke i hans rolige tilværelse. Det gjør hans ellers så trygge liv liv, surt for ham...

Denne filmen leker litt med deg som seer og det liker jeg. Den begynner som en tradisjonell dramafilm og utvikler seg mer og mer i form av noe som minner mer om en skrekkfilm. Jeg liker veldig godt det mystiske aspektet med filmen. Vi følger denne mannen som leier seg en leilighet i et litt snodig nabolag. Litt etter litt nøstes historien opp. Vi skjønner mer og mer av hva som skjer rundt denne mannen og den mystiske leiligheten.

Roman Polanski er mannen bak filmen. Han er som mange vet en svært anerkjent filmskaper. Han har laget andre perler som "Rosemary's Baby", "Pianisten" og "The Ghost Writer". Jeg vil vel si at denne mannen står høyt i kurs i min bok og jeg har til gode å se en dårlig film fra ham. Denne filmen føles gnistrende og er veldig gjennomført og vellykket i alt den forsøker seg på.

Filmen har nok ikke noe høyt budsjett, men den klarer å trylle frem mye magi til tross for dette. Polanski er en veldig dyktig filmskaper og klarer med enkle virkemidler å få filmer høyst interessante. Roman Polanski spiller selv hovedrollen og det gjør han faktisk overraskende godt.

Dette er en film som er litt i gate med blant annet "Rosemary's Baby". Jeg liker det at filmen leker litt med oss som seere. Framdriften i filmen er stor og oppbygningen er meget bra lagt opp. Det begynner veldig rolig og utvikler seg til å bli litt av et mysterium, som vår mann Trelkovsky gjør sitt beste for å finne ut av. Ofte føles eldre filmer som litt treg, men det føler jeg ikke denne filmen er. Den er riktignok litt treg i starten, men det virker mer som en fiffig måte på å bygge opp den nødvendige spenningen.

Filmen er ikke veldig dyp, men det ligger rom for litt tolkning i den. Det er flere steder underveis hvor jeg lurer litt på hva som egentlig foregår. Dette føles som en fet film som i tillegg er veldig underholdende. Etter hvert som man ser flere og flere Polanski-filmer får man litt og litt mer sansen for hans unike filmskapning. Av og til finner man nye filmer, som man ikke hadde hørt om, som overrasker. Dette er en av dem. Om du liker mysteriefilmer, vil dette være en film å anbefale.

- Rosemary's Baby - Skremmende dramastemningsgrøsser
- Repulsion - Polanskis glemte psykologiske mesterverk

- Venus In Fur - Sært rare gode greier fra Polanski
- Polanskis Skyggen - Godt og stødig fra Polanski
- Pianisten - Særedeles sterk og vellykket
- Den Niende Porten - Polanski skaper stemning
- Pirates - Sjørverunderholdning for unge eller eldre som drømmer seg litt tilbake til barndomsleken
- Chinatown - Nicholson og Polanski i solid Noir-samarbeid
- Rosemary's Baby - Skremmende dramastemningsgrøsser