Anmeldelse av Secretary, amerikansk film fra 2002

Drama, Komedie, Romantikk Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 15 år

Morsomt og interessant om sensitivt tema

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
Kjærlighetens veier er uransakelige heter det og forholdet mellom sekretæren Lee og advokaten Grey er et friskt eksempel. For hva har en tidligere institusjonalisert, psykisk ustabil, selvmutilerende, ung pike som Lee til felles med den pertentlige, orkidé-dyrkende og absolutt korrekte advokaten Edward?

Jeg visste ingenting om denne filmen på forhånd og hadde ingen forventninger. Jeg ble positivt overrasket. Både av Maggie Gyllenhaal, som gjør en veldig god prestasjon. Og av at en film om SM kan være fascinerende, og unngå å være spekulativ.

James Spader er også passende i sin rolle som den masochistiske advokaten som ansetter kvinnelige sekretærer for å få utløp for sine noe spesielle lyster. Han straffer sekretærens skrivefeil med ris.

Dette blir både morsomt og interessant om sensitivt tema. Enkelte poengløse partier og slutten blir litt for Hollywood-aktig, men alt i alt er Sekretæren verdt å se. Jeg gir terningkast 4+
- En svært annerledes kjærlighetshistorie...

• Secretary
  • Filmlisten.no