Anmeldelse av Pianisten (The Pianist), fransk film fra 2002

Drama, Krig Spilletid: 147 minutter Aldersgrense: 15 år

Særedeles sterk og vellykket

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
Roman Polanskis 'Pianisten' ble belønnet med 3 Oscar: beste manus, beste regi og beste mannlige hovedrolle til Adrien Brody. Tidligere har filmen vunnet Gullpalmen i Cannes, og fra 22.august blir 'Pianisten' å se på norske kinoer...

Dette er den sanne historien om hvordan pianisten Wladyslaw Szpilman unnslapp deportering til Treblinkas dødsleir og overlevde ved å gjemme seg i Warzawas ruiner. Vi følger han fra invasjonen i 1939, da han var en av de mest kjente pianistene i Europa, via oppholdet i jødeghettoen, til flukten og kampen for å overleve.

Hva er det å si om denne filmen som ikke allerede er sagt? En gripende historie fra virkeligheten, glimrende regissering, fantastisk filming og vakker musikk. Så engasjerende at man glemmer at man ser på film. Alle skuespillerne leverer troverdige rolletolkninger. Spesielt Adrien Brody som ble anerkjent med Oscar for sin innsats.

Dette er blant de mest troverdige realistiske fremstillingene av jødeutryddelsen, minst på høyde med 'Schindlers liste'. Alt virker veldig autentisk (bortsett fra at polakkene snakker engelsk). At vi følger det hele fra én manns synsvinkel fungerer overraskende bra. Vår sympati øker etterhvert som han observerer nazistenes forferdeligheter.

- Venus In Fur - Sært rare gode greier fra Polanski
- Polanskis Skyggen - Godt og stødig fra Polanski
- Den Niende Porten - Polanski skaper stemning
- Pirates - Sjørverunderholdning for unge eller eldre som drømmer seg litt tilbake til barndomsleken
- Leieboeren - Underholdende og svært stemningsskapende
- Chinatown - Nicholson og Polanski i solid Noir-samarbeid
- Rosemary's Baby - Skremmende dramastemningsgrøsser
- The Fearless Vampire Killers - Helt OK film i nydelig utførelse
- Repulsion - Polanskis glemte psykologiske mesterverk

01.07.2009 sier RoyaZ: Denne filmen var sjukt bra.
19.02.2009 sier Innaktiv_bruker_100: Så den på TVNorge, filmen er helt grei syntes jeg da.
Den er litt .. for dyp på en måte for meg.
30.09.2007 sier MayQueen: Jeg så den med Carl. høhø...
18.09.2007 sier kanoner: En film jeg hadde null forventninger til. Må si jeg ble meget overrasket! En veldig god film som er verdt å se. La deg ikke lure av tittelen på filmen som lett kan gi assosiasjoner til "piano" (*gjeeesp*). Full pott.
24.07.2007 sier Carl: Jeg så denne først for noen dager siden, på TVNorge. Veldig personlig film som gjorde inntrykk. Vet ikke om jeg ble mest provosert av - hva tyskerne fant på, eller pausen med Aktuelt og Været hos TVN. Grrr!

• Pianisten
  • Filmanmelderen.no
  • Filmnytdvd.dk
  • Wall Street Journal

Frankrike, Tyskland, Polen, Nederland

Engelsk, Tysk, Russisk

Canal Plus, Bac Distribution, Robert Benmussa

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Warrior Nun»

«Perry Mason»

«Cold Fish»

«Knerten og sjøormen»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«Familiefesten»

«The Sand Pebbles»