Anmeldelse av American Beauty, amerikansk film fra 1999

Drama Spilletid: 122 minutter Aldersgrense: 15 år

Storartet drama om glansbilder

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.10.2010]

Lester Burnham og hans kone Carolyns ekteskap er ikke hva det en gang var. Det mangler totalt gnist for dem, og Lester begynner å sikle over sin datters venninner som hun tar med hjem fra skolen. Carolyn på sin side drømmer også om sin tilfredsstillelse og den finner hun med en annen mann. Fasaden begynner virkelig å sprekke. Datteren i huset heter Jane og er fascinert av nabogutten som driver og filmer alle i nabolaget sitt. Alle har hemmeligheter i skapet, men få tør vise dem frem...

Filmens hovedpersoner er den uutslettelige Lester (Kevin Spacey) og hans kone Carolyn Burnham (Annette Bening). Et tilsynelatende vanlig par i en forstads anonyme nabolag, med et ekteskap som sakte men sikkert er på tur til å sprekke. American Beauty er ikke bare en uforglemmelig filmopplevelse med utrolige skuespillerprestasjoner, men også en film som viser hvor viktig det er å se det vakre i livet, før det er for sent.

Konseptet for filmen er ganske kult igrunnen. Det er veldig gøy å se folk som kommer i overgangsalderen og som realiserer seg selv så til de grader som det paret Burnham. Deres ekteskap er bare som en reklame for å vise utad hvor vellykket de er. Alle har hemmeligheter i sine liv og her får vi servert dem fra flere hold. Dette var filmen alle snakket om tilbake i 1999 når dette kom ut. Jeg husker jeg så den på kino og det var en kul opplevelse for en storartet film.

Filmen ble nominert til beste hele 8 Oscars og stakk av med fem av dem blant annet for beste film. Manusforfatteren bak filmen heter Alan Ball og er mannen bak suksessrike TV-serier som 'Seks fot under' og 'True Blood'. Det er nok ikke det siste man hører til denne mannen som leverer gode manuskripter på løpende bånd. I denne filmen føles manuset svært vellykket og er absolutt på toppen over det han leverer. Sam Mendes er regissør for filmen. Han har med denne filmen skutt gullfuglen og gjør med dette sin beste film noensinne. Han har også gjort andre minneverdige filmer som 'Revolutionary Road', 'Road To Perdition' og 'Jarhead'. Både manus og regi fikk sine fortjente Oscarstatuetter som beviser sin kvalitet i denne filmen.

Kevin Spacey gjør med denne filmen en av sine beste roller noensinne. Han passer så godt inn som Lester Burnham i denne filmen, som han også høstet en oscarstatuett fra. En litt artig fact om rollen Lester var at den egentlig var tiltenkt Chevy Chase, men han takket nei til rollen fordi den ikke passet inn i hans familievennlige profil. Det hadde vært kult å se Chase i denne rollen, men jeg er igrunnen glad at valget falt på Kevin Spacey, fordi han spiller så godt at man nesten ikke kan tenke seg en annen i hans rolle. Spille kan også Annette Bening som gjør også en god rolle i hans kone Carolyn Burnham. I andre roller finner vi Mena Suvari (Kiss the Girls, American Pie og Seks fot under), Chris Cooper (Lonesome Dove, Capote og The Bourne Identity), Thora Birch (Ghost World) og Scott Bakula (Quantum Leap, Star Trek - Enterprise og The Informant!).

Filmen har versert i flere kåringer over de beste 10 filmene og dette er jo blitt en veldig spesiell og særs underholdende film. Dette er et godt drama som fungerer på flere plan. Her får man litt livsvisdom, litt flauhet, en herlig frekkhet og syndig komikk med på kjøpet. Alt er ikke så rett fram som de virker i starten og filmen byr på en del overraskelser underveis. Og American Beauty er oppi alt dette også en veldig troverdig film. Jeg kjøpte i alle fall det jeg fikk uten å blunke. Har igrunnen ingenting å trekke på denne filmen som føles tvers igjennom vellykket på alt den forsøker seg på. Digger skuespillet og handlingen. Dette er en film jeg kan se igjen og igjen.

- 1917 - At noe så stygt, kan bli så vakkert...!
- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- Revolutionary Road - Dramaet i Revolutionary Road
- Veien til fortapelse - Mafiafilm med Hanks som 'bad guy'

- Amerikanske forstadshemmeligheter

13.07.2012 sier Jacob: God anmeldelse. Fantastisk spilt av Spacey. Usikker på om jeg lander på fem eller seks på terningen!
21.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Jeg ga jo denne en femmer da jeg anmeldte den, men jeg har faktisk begynt å revurdere det, og lurt på om jeg kanskje ikke heller burde ha gitt en sekser i steden. Det er jo gjerne sånn at filmer blir bedre etter at de har fått sunket litt inn, og American Beauty er jo så godt som perfekt.
21.10.2010 sier Tore Andre Øyås: Er det virkelig 11 år siden allerede....husker godt jeg så den, men nå fikk jeg lyst å se den om igjen! :-)
28.07.2010 sier Pål Frostad: Jeg kjøpte denne filmen i dag på platekompaniet for en god pris. Det er veldig lenge siden jeg så filmen på kino, og du frisket opp i filmen for meg, så nå gleder jeg meg virkelig til å se den ;)

• American Beauty
  • Filmhjerte.blogg.no
  • Filmredaksjonen NRK

DreamWorks SKG

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»